Poradniki i mechanikaJak podłączyć akumulator? Kolejność odpinania i podpinania biegunów

Jak podłączyć akumulator? Kolejność odpinania i podpinania biegunów

Odłączając i podłączając akumulator z samochodu, warto przestrzegać właściwej kolejności. Brak ostrożności może się skończyć zwarciem, a nawet uszkodzeniem akumulatora.

Kolejność podłączania i odłączania klem akumulatora nie ma znaczenia, jeśli nie popełnimy żadnego błędy. Jest raczej zasadą bezpieczeństwa.
Kolejność podłączania i odłączania klem akumulatora nie ma znaczenia, jeśli nie popełnimy żadnego błędy. Jest raczej zasadą bezpieczeństwa.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

21.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przy odłączaniu akumulatora w pierwszej kolejności odłączamy klemę ujemną (minus - kolor czarny), a następnie klemę dodatnią (plus - kolor czerwony).

Taka kolejność jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa instalacji i pojazdu, ponieważ masa pełni rolę przewodu powrotnego w obwodach elektrycznych. Gdyby pierwszy w kolejności został zdjęty przewód plusowy, a podczas odkręcania klemy ujemnej narzędzie zetknęłoby się z karoserią, to doszłoby do zwarcia akumulatora, jego uszkodzenia, a w najgorszym przypadku nawet jego wybuchu.

Podłączając akumulator, należy zacząć od podłączenia tzw. plusa, a w drugiej kolejności minusa.

Bez względu na to czy montujemy, czy wyjmujemy akumulator, należy zachować te same środki ostrożności. Odłączone klemy dobrze jest odseparować od akumulatora i karoserii jakimś gumowym elementem. W tej roli dobrze sprawdzi się np. rękawiczka warsztatowa.

Ważne mocowanie

Dokręcając klemy, warto robić to z wyczuciem – do pierwszego oporu śruby, tak by nie uszkodzić gwintu, ale jednocześnie na tyle mocno, by klema nie miała luzu na końcówce ogniwa. Równie dobrze co klemy musi być zamontowany sam akumulator. W przeciwnym wypadku duże wstrząsy powstające podczas jazdy mogą doprowadzić do urwania się płyt ogniw i wewnętrznego zwarcia.

W tym celu akumulator musi być przytwierdzony obejmą (stalową opaską) od góry lub przymocowany za podstawę obudowy. Podobnie, jak w przypadku klem, także dokręcając śruby uchwytów należy pamiętać o właściwym momencie siły – na tyle mocno, by akumulator pozostawał stabilny i na tyle delikatnie, by nie uszkodzić gwintu i obudowy baterii.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (41)