Jak dbać o akumulator zimą? Praktyczne porady!

Nieważne czy jeździsz oszczędnym miejskim samochodem czy luksusowym, potężnym SUV-em – jeżeli nie zadbasz o kondycję akumulatora, zimą o poranku możesz mieć problem z uruchomieniem silnika. Oto kilka porad, jak zrobić to skutecznie.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

18.11.2024 10:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zima to okres, w którym nasz pojazd musi zmierzyć się z szeregiem wyzwań, a szczególnie istotna rola przypada akumulatorowi. Niskie temperatury nie tylko negatywnie wpływają na jego wydajność, ale również zwiększają zapotrzebowanie na energię, zwłaszcza w przypadku samochodów wyposażonych w dodatkowe funkcje elektryczne – np. systemy ogrzewania foteli czy multimedia.

Aby uniknąć problemów z rozruchem i przedłużyć żywotność akumulatora, warto wiedzieć, jak o niego odpowiednio dbać w często trudnych zimowych warunkach. Poniżej przedstawiamy sześć praktycznych wskazówek, które pomogą Ci zadbać o akumulator zimą, a także – poradnik wideo!

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Regularne sprawdzanie stanu naładowania – o tym pamiętaj

Zimą akumulator musi dostarczać znacznie więcej energii, zwłaszcza w czasie rozruchu, gdy olej silnikowy jest bardziej gęsty a rozrusznik wymaga więcej mocy, aby zapewnić płynny start. Temperatura poniżej zera obniża zdolność akumulatora do magazynowania energii – przy -18°C jego pojemność może spaść nawet o 40%, a w stanie głębokiego rozładowania jeszcze bardziej. Dlatego kluczowe jest regularne sprawdzanie poziomu naładowania.

Optymalne napięcie spoczynkowe w pełni naładowanego akumulatora powinno wynosić między 12,4 a 12,7V. Jeśli napięcie spadnie poniżej 12,4V, warto podładować akumulator. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w prosty miernik napięcia lub w bardziej zaawansowany tester akumulatorów, który dodatkowo oceni jego zdolność rozruchową. W przypadku nowszych, bardziej zaawansowanych pojazdów regularne wizyty w serwisie samochodowym, gdzie można przeprowadzić profesjonalne testy, mogą pomóc uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

 Tester EBT965P
Tester EBT965P© materiały partnera

Unikaj często powtarzającej się jazdy na krótkich dystansach

Pokonywanie krótkich dystansów zimą jest jednym z głównych czynników przyspieszających rozładowanie akumulatora. W takiej sytuacji alternator nie ma wystarczająco dużo czasu, aby naładować akumulator po procesie rozruchu. Średnio alternator potrzebuje około 20-30 minut pracy, aby w pełni zrekompensować energię zużytą na uruchomienie silnika. To oznacza, że krótkie trasy o długości kilku kilometrów nie wystarczą na pełne naładowanie akumulatora.

Jeśli więc na co dzień często przejeżdżasz raptem kilka kilometrów, warto raz na jakiś czas wyjechać w trasę (choćby na obwodnicę miasta) lub wrócić do domu dłuższą drogą. Jeżeli nie masz na to czasu, warto zainwestować w ładowarkę do akumulatorów, która umożliwi uzupełnienie energii bez potrzeby jazdy. Urządzenia takie jak inteligentne ładowarki (np. Exide 12/7) automatycznie dostosowują proces ładowania do stanu akumulatora, co zapobiega jego przeładowaniu. Alternatywnie, jeśli wiesz, że auto będzie długo nieużywane, rozważ możliwość doładowania akumulatora co kilka tygodni.

 Inteligentna ładowarka Exide 12/7
Inteligentna ładowarka Exide 12/7© materiały partnera

Najlepszym rozwiązaniem będzie jednak zakup takiego akumulatora, którego zaawansowane technologie wesprą Cię w każdych warunkach. Idealnym przykładem jest Carbon Boost stosowany w akumulatorach Exide, która pozwala na dwukrotnie szybsze ładowanie w porównaniu ze standardowymi "bateriami".

Przekrój akumulatora Exide AGM EK720
Przekrój akumulatora Exide AGM EK720© materiały partnera

Podstawa – utrzymaj akumulator w czystości

Czystość akumulatora jest często bagatelizowana, choć to właśnie zanieczyszczenia mogą prowadzić do problemów z przepływem prądu. Bieguny akumulatora mogą pokryć się warstwą korozji, która powoduje straty energii, a w skrajnych przypadkach całkowicie uniemożliwia przepływ prądu. Korozja na biegunach wynika z reakcji chemicznych zachodzących pomiędzy kwasem siarkowym a metalem, szczególnie gdy występuje tam nadmierna wilgoć.

Aby temu zapobiec, co jakiś czas należy przetrzeć bieguny wilgotną szmatką, a w przypadku widocznej korozji – użyć szczotki drucianej do jej usunięcia. Dobrym rozwiązaniem jest również zastosowanie specjalnych środków ochronnych, takich jak spray antykorozyjny, który tworzy powłokę zapobiegającą dalszej korozji. Regularna kontrola i czyszczenie mogą przedłużyć żywotność akumulatora i zapobiec spadkom napięcia.

Technologia wydłużająca żywotność

Nowoczesne akumulatory, takie jak AGM (Absorbent Glass Mat) lub EFB, stosowane w pojazdach wyposażonych w system start-stop, są bardziej odporne na zasiarczenie, co wydłuża ich żywotność. Ponownie warto wspomnieć o technologii Carbon Boost, stosowanej w akumulatorach Exide, która zwiększa odporność na zasiarczenie, co jest szczególnie ważne w warunkach zimowych, sprawność akumulatora spada.

Exide EFB EL700
Exide EFB EL700© materiały partnera

Kontrola układu ładowania, czyli okresowy przegląd

Sam akumulator nie jest jedynym elementem, który wpływa na wydajność systemu elektrycznego pojazdu – kluczowe jest także prawidłowe działanie alternatora oraz układu ładowania. Niesprawny alternator lub uszkodzony regulator napięcia mogą prowadzić do niedoładowania akumulatora, co skutkuje jego szybkim rozładowaniem, zwłaszcza przy częstym korzystaniu z urządzeń elektrycznych.

Zimą warto zwrócić szczególną uwagę na działanie alternatora – jeśli zauważysz, że światła w samochodzie przygasają podczas postoju, może to być sygnał, że alternator nie dostarcza wystarczającej ilości prądu. Nowoczesne pojazdy mają z kolei systemy BMS/ECU, monitorujące stan akumulatora oraz instalacji. Regularne przeglądy stanu układu ładowania przed sezonem zimowym to podstawa, aby uniknąć problemów z rozruchem.

Przeciążenie akumulatora nie służy dobrze żywotności

W okresie zimowym samochód zużywa znacznie więcej energii, zwłaszcza jeśli korzystasz z dodatkowych urządzeń elektrycznych, takich jak ogrzewanie siedzeń, kierownicy czy podgrzewane szyby. Im więcej takich urządzeń uruchamiasz równocześnie, tym większe obciążenie dla alternatora, a co za tym idzie ujemnego bilansu energetycznego i w konsekwencji niedoładowania akumulatora.

© materiały partnera

Aby uniknąć przeciążenia, warto wyłączać zbędne funkcje, zwłaszcza tuż po uruchomieniu pojazdu. Pierwsze chwile po rozruchu są kluczowe, ponieważ akumulator jest już mocno obciążony. Jeśli pojazd wyposażony jest w system start-stop, pamiętaj, że może on dodatkowo obciążać akumulator, dlatego ważne jest stosowanie odpowiednich akumulatorów AGM lub EFB, które są bardziej wydajne niż tradycyjne i jako jedyne przystosowane do pracy w takich warunkach.

© materiały partnera

A co w przypadku, gdy akumulator jednak nie poradzi sobie z mroźnym porankiem? Exide Technologies ma na to sposób, ponieważ kupując akumulatory Exide Premium i Centra Futura otrzymujemy bezpłatny pakiet Exide Assistance. Takie ubezpieczenie pozwala na dwukrotne skorzystanie z pomocy na drodze, jeżeli doświadczymy problemu z akumulatorem – oferta ważna jest przez trzy lata od zakupu, czyli zgodnie z obowiązującą gwarancją producenta.

© materiały partnera

Pora na nowy akumulator?

Z czasem, nawet najlepszy akumulator będzie wymagał wymiany. Mamy wtedy w praktyce dwie możliwości: zdać się na poradę eksperta (np. wykwalifikowanego mechanika) lub skorzystać z darmowej wyszukiwarki jaką jest Exide Battery Finder.

Exide Battery Finder umożliwia szybki dobór akumulatora w kilku prostych krokach. Wystarczy wpisać nr VIN swojego pojazdu lub wskazać jego markę i model, by uzyskać wiarygodną podpowiedź. Jednak zawsze należy pamiętać, aby przy doborze akumulatora kierować się wskazaniami producenta pojazdu.

© materiały partnera
Źródło artykułu:WP Autokult