Jak Cupra – JE Design Ibiza SC 1.4 TSI (2013)

Specjalizujące się w tuningu niedrogich samochodów JE Design po raz kolejny przymierzyło się do jednego z modeli Seata – Ibizy. Tym razem tuner wybrał 3-drzwiową wersję FR, w której zwiększył moc silnika do 180 KM.

Jak Cupra – JE Design Ibiza SC 1.4 TSI (2013)
Olgierd Lachowski

19.02.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Specjalizujące się w tuningu niedrogich samochodów JE Design po raz kolejny przymierzyło się do jednego z modeli Seata – Ibizy. Tym razem tuner wybrał 3-drzwiową wersję FR, w której zwiększył moc silnika do 180 KM.

Stylizacja nowych Seatów jest dość kontrowersyjna – niektórym podoba się bardzo, a innych odrzuca. Z kierunku, który hiszpańska marka obrała jeszcze w pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia, a który zapoczątkowała wyścigowa Cupra GT, zostało niewiele.

Co prawda w obecnie produkowanych autach Seata można gdzieniegdzie dopatrzyć się łuków, ale te łuki nie tworzą już bułowatych powierzchni. Przykładem niech będzie Ibiza, na której nadwoziu zarysowany jest łuk od przednich świateł przez drzwi aż pod tylne boczne okno, ale cała ta powierzchnia boczna nie jest spuchnięta.

Obraz

Ibiza dostępna jest w trzech wersjach nadwozia: 5-drzwiowej, 3-drzwiowej zwanej SC oraz kombi, które u Seata ma oznaczenie ST. Odmiana SC dostępna jest z całą paletą jednostek, wśród których najmocniejszy (poza Cuprą) jest 1,4-litrowy benzynowy silnik TSI.

Motor jest wspomagany turbosprężarką (oczywiście ma też bezpośredni wtrysk paliwa), toteż w seryjnym samochodzie osiąga moc 150 KM przy 5800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 2000-4500 obr./min. Z tym motorem łączona jest wyłącznie 7-biegowa zautomatyzowana skrzynia przekładniowa o dwóch sprzęgłach.

W przypadku tuningu Ibizy SC JE Design zajęło się, niestety, zarówno przeróbkami stylistycznymi, jak i mechanicznymi. Wyraz „niestety” dotyczy modyfikacji optycznych, które nie są mocną stroną tego zakładu.

Obraz

Ogólnie rzecz ujmując, w porównaniu z Ibizą ST sprzed dwóch lat jest lepiej. Tyle, że jest lepiej, bo Ibiza SC jest po prostu odrobinę zgrabniejsza od swojej siostry w wersji kombi. Tym razem tuner nie dokleił gigantycznego fartucha pod tylny zderzak, ale i tak śmiało można byłoby się pozbyć przedniego spojlera i bocznych listew, tym bardziej że nie są one najlepiej zgrane pod względem stylistycznym z nadwoziem.

Poza tym części montowane przez JE Design są zrobione z ABS-u, co też obniża ich wartość, choć nie wiem, czy nawet gdyby były z kompozytu węglowego, to byłby sens ich żałować, skoro auto z nimi nie jest wcale ładniejsze.

Od wszystkich tych plastików dużo lepsze wrażenie sprawiają felgi o rozmiarze 7,5 x 18” na każdym kole. Klient może ewentualnie zdecydować się na obręcze 7,0 x 17”. Do większych kół dopasowane są opony 235/35 R 18.

Obraz

Ibiza została obniżona o 35 mm, ponieważ mechanicy wymienili sprężyny zawieszenia. Dla osób odważnych i wymagających przygotowane zostało zawieszenie gwintowane, które obniża Seata o 50-60 mm.

Ostatnią kwestią jest tuning jednostki napędowej. JE Design wymienia tylko elektroniczny sterownik silnika i dzięki tej operacji motor zyskuje 30 KM mocy i 40 Nm momentu obrotowego. Po przeróbce czas rozpędzania do 100 km/h maleje z 7,60 s do 6,90 s, a więc w podkręconym pojeździe trwa tyle samo co w Ibizie Cupra.

Prawie kompletny tuning – trzeba doliczyć jeszcze cenę regulowanego zawieszenia, a tej JE Design nie podało – kosztuje 5208 euro. Jeśli jednak zrezygnuje się z gwintowanego „zawiasu” i zamieni go na sprężyny, i odpuści sobie pakiet aerodynamiczny, to cena będzie wynosiła 3859 euro (razem z kołami).

Obraz

Jeśli więc zależy komuś tylko na osiągach i odrobinę lepszym prowadzeniu, powinien wybrać tę drugą opcję tuningu. Warto zwrócić uwagę, że różnica w cenie między Ibizą SC 1.4 TSI a Cuprą wynosi na rynku niemieckim minimum 6 tys. euro, więc przeróbka za niecałe 4 tys. euro, która zbliży słabsze auto do Cupry, jest całkiem interesującą propozycją.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1390 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 180 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 129,50 KM/l (seryjny – 107,91 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe
  • Koła przednie: 7,5 x 18”
  • Koła tylne: 7,5 x 18”
  • Opony przednie: 235/35 R 18
  • Opony tylne: 235/35 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1150 kg
  • Stosunek masy do mocy: 6,39 kg/KM (seryjny – 7,67 kg/KM)
  • Długość: 4043 mm
  • Szerokość: 1693 mm
  • Wysokość: 1393 mm (- 35 mm)
  • Rozstaw osi: 2469 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,90 s
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/5]

Źródło: JE Design

Komentarze (0)