Jaguar XJ_e – luksusowa hybryda z niską emisją dwutlenku węgla

Jaguar zaprezentował na Cenex Low Carbon Vehicle Event 2012 prototyp modelu XJ, który jest hybrydą typu plug-in.

Jaguar XJ_e – luksusowa hybryda z niską emisją dwutlenku węgla
Wojciech Kaczałek

06.09.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Cenex to brytyjski ośrodek propagujący działalność publiczno-prywatną polegającą na rozwoju technologii mających zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery. Centrum po raz 5. zorganizowało Low Carbon Vehicle Event (5-6 września), imprezę, na której prezentuje się ekologiczne pojazdy.

Na Cenex swoje auto przywiózł również Jaguar. Model XJ_e to hybryda PHEV (plug-in hybrid electric vehicle), prototyp zbudowany przy wsparciu rządu Wielkiej Brytanii. Producent dążył do tego, żeby limuzyna wydzielała o 70 % mniej C02 niż aut tej klasy, ale zachowała porządne osiągi.

Obraz

Jaguar XJ_e przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie ok. 6,5 s, a jego prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Samochód może przejechać 40 km, korzystając wyłącznie z prądu, a jego średnia emisja CO2 wynosi 75 g/km.

Ekologiczna odmiana XJ ma pod maską silnik benzynowy 2,0 l z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem. Cały układ, wraz z z motorem elektrycznym, rozwija moc 334 KM. Jest on sprzężony z 8-stopnią, automatyczną skrzynią biegów. Pojemność litowo-jonowych baterii wynosi 12,3 kWh. Ich naładowanie do pełna zajmuje 4 godziny, jeśli korzysta się z gniazdka 240 V.

Jaguar XJ_e to tzw. hybryda równoległa. W zależności od stylu jazdy auto może korzystać tylko z jednostki elektrycznej, tylko ze spalinowej lub z obu równocześnie. Średnie spalanie samochodu wynosi 3,2 l/100 km, a maksymalny zasięg to 1092 km.

Źródło: Worldcarfans

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)