International Engine of the Year 2013 – Ford triumfuje drugi raz z rzędu
Jury złożone z ponad 80 dziennikarzy motoryzacyjnych wybrało najlepsze silniki świata 2013 r. Po raz kolejny nie miała sobie równych benzynowa jednostka 1,0 EcoBoost produkcji Forda. W sumie nagrody przyznano w 12 kategoriach. Podejmując decyzje, sędziowie kierowali się doświadczeniami z jazdy autami z nominowanymi silnikami. Brali też pod uwagę takie czynniki, jak kultura pracy, spalanie, dynamika i elastyczność, głośność i osiągi.
06.06.2013 | aktual.: 18.04.2023 13:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
International Engine of the Year 2013
Jurorzy w każdej kategorii mieli do rozdysponowania po 25 punktów na 5 najlepszych ich zdaniem jednostek. Topowej można było przyznać do 15 punktów. W danej klasie można było wybrać tylko jeden najlepszy silnik.
Po raz drugi z rzędu tytuł International Engine of the Year został przyznany motorowi 1,0 EcoBoost. Ford dołączył tym samym do BMW i Volkswagena, czyli jedynych do tej pory marek, które zdobyły nagrodę główną za ten sam motor w dwóch kolejnych latach (BMW za 5,0 V10 w latach 2005-2006 i za 3,0 twin-turbo w latach 2007-2008, Volkswagen zaś za 1,4 TSI w latach 2009-2010).
Dean Slavnich, współprzewodniczący konkursu International Engine of the Year i redaktor "Engine Technology International", uzasadniając werdykt jury, stwierdził, że mały EcoBoost jest ekonomiczny nie tylko w warunkach badawczych, ale też w rzeczywistych, a jego kompaktowe turbo zapewnia moc potrzebną do napędu nawet tak dużych aut, jak Ford Grand C-Max.
Pełne wyniki International Engine of the Year 2013 wraz z wybranymi modelami, w których stosuje się konkursowe silniki:
Silnik | Punkty |
1. Ford 1,0 EcoBoost (3-cylindrowy z turbo): Fordy Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max | 479 |
2. Volkswagen 1,4 TSI TwinCharger: Volkswageny Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran/Cross Touran, Passat, Audi A1, A3, Seat Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra, Škoda Fabia RS | 408 |
3. BMW 2,0 twin-turbo (benzynowy): BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i, X1 28i | 247 |
4. Porsche 2,7 DI: Porsche Boxster i Cayman | 245 |
5. Ferrari 6,3 V12: Ferrari F12berlinetta | 233 |
6. BMW/PSA 1,6 turbo (benzynowy): Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S, Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Paceman Cooper Works, Peugeoty 207cc, 208, 308, 3008, 508, 208 GTI, 308 GTI, RCZ, Citroëny DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5/DS5, C4/DS4 | 197 |
7. McLaren 3,8 V8: McLaren MP4-12C | 180 |
8. Audi 2,5 TFSI: Audi TT RS, RS3, Q3 RS | 111 |
New Engine
Za najlepszy nowy silnik uznano benzyniaka Volkswagena z funkcją odłączania cylindrów – 1,4 TSI ACT. Jednostka została doceniona m.in. za bardzo szybkie i niemal niezauważalne wyłączanie cylindrów (w czasie od 13 do 36 ms).
Silnik | Punkty |
1. Volkswagen 1,4 TSI ACT: Volkswagen Golf | 234 |
2. Ferrari 6,3 V12: Ferrari F12berlinetta | 220 |
3. Mazda 2,5 Skyactiv (benzynowy): Mazda 6 i CX-5 | 136 |
4. Jaguar/Land Rover 3,0 V6 Supercharged: Jaguar XF, XJ | 130 |
5. Tesla (elektryczny): Tesla Model S | 129 |
6. Fiat 0,9 turbo CNG: Fiaty Panda i 500L, Lancia Ypsilon | 114 |
Green Engine
Najbardziej ekologicznym silnikiem jest według jury motor produkcji Fiata – 2-cylindrowy 0,9 turbo na gaz CNG. Pozostawił on w tyle m.in. napędy hybrydowe i elektryczne.
Silnik | Punkty |
1. Fiat 0,9 turbo CNG: Fiaty Panda i 500L, Lancia Ypsilon | 184 |
2. GM 1,4 (silnik spalinowy wytwarzający prąd): Chevrolet Volt, Opel Ampera, Cadillac ELR | 181 |
3. Tesla (elektryczny): Tesla Model S | 139 |
4. Ford 1,0 EcoBoost: Fordy Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max | 137 |
5. Mazda 2,2-Skyactiv (diesel): Mazda 3, 6, CX-5 | 126 |
6. Toyota 1,8 (hybryda): Toyota Prius Plug-In | 94 |
Performance Engine
Tytuł "najlepszy mocny silnik sportowy" powędrował do Ferrari za 740-konny motor 6,3 V12 stosowany w modelu F12berlinetta.
Silnik | Punkty |
1. Ferrari 6,3 V12: Ferrari F12berlinetta | 294 |
2. Ferrari 4,5 V8: Ferrari 458 Italia/Spider | 185 |
3. McLaren 3,8 V8: McLaren MP4-12C | 183 |
4. Porsche 3,8 Boxer DI: Porsche 911 | 149 |
5. Mercedes-AMG 6,2 V8: Mercedes-AMG SLS AMG, SLS AMG GT, SLS AMG Black Series | 109 |
6. BMW M 4,4 twinturbo V8: BMW M5, M6 | 100 |
Poniżej 1,0 l
Mały EcoBoost zgarnął nie tylko tytuł International Engine of the Year 2013, ale także nagrodę dla najlepszego silnika o pojemności do 1,0 l.
Silnik | Punkty |
1. Ford 1,0 EcoBoost: Fordy Focus, Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max | 557 |
2. Fiat 0,9 turbo: Fiaty 500, 500L, Panda, Lancia Ypsilon, Alfa Romeo Mito | 329 |
3. Volkswagen 1,0: Volkswagen Up, SEAT Mii, Škoda Citigo | 235 |
4. Renault/Nissan 0,9 TCE turbo: Renault Clio, Dacia Sandero i Logan | 144 |
5. Volkswagen 1,0 CNG: Volkswagen Up! | 118 |
6. Fiat 0,9 turbo CNG: Fiat Panda, Fiat 500L, Lancia Ypsilon | 91 |
Od 1,0 do 1,4 l
Kategorię silników o pojemności od 1,0 do 1,4 l zdominował Volkswagen. Jednostka 1,4 w International Engine of the Year zdobyła już 11 tytułów.
Silnik | Punkty |
1. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger:Volkswageny Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran/Cross Touran, Passat, Audi A1, A3, Seaty Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra, Škoda Fabia RS | 411 |
2. Volkswagen 1,4 TSI:Volkswageny Polo, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Passat, Audi A1, A3, A3 CNG, Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Toledo, Škoda Rapid, Yeti, Superb, Octavia | 191 |
3. Volkswagen 1,2TSI:Volkswageny Polo, Beetle, Jetta, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Touran/Cross Touran, Audi A1, A3, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Toledo, Škoda Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Yeti | 188 |
4. Volkswagen 1,4 TSI ACT:Volkswagen Golf | 180 |
5. Fiat 1,4 MultiAir turbo:Fiat Abarth Punto Evo, Punto, Bravo, Alfa Romeo Mito, Giulietta, Lancia Delta | 172 |
2. GM 1,4 (silnik spalinowy wytwarzający prąd):Chevrolet Volt, Opel Ampera, Cadillac ELR | 105 |
Od 1,4 do 1,8 l
Opracowany wspólnie przez BMW i koncern PSA silnik 1,6 turbo nie ma sobie równych w swojej kategorii już od 7 lat.
Silnik | Punkty |
1. BMW/PSA 1,6 turbo (benzynowy): Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S, Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Paceman Cooper Works, Peugeoty 207cc, 208, 308, 3008, 508, 208 GTI, 308 GTI, RCZ, Citroëny DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5/DS5, C4/DS4 | 317 |
2. Volkswagen 1,8 TFSI: Audi A3, A4, TT, A5, Seat Leon FR Altea/XL/Freetrack, Škoda Octavia, Superb, Yeti, Volkswagen Passat | 231 |
3. Ford/Volvo/Mazda 1,6 turbo: Fordy Focus, C-Max/Grand C-Max, Kuga, Escape, S-Max, Galaxy, Fusion, Volvo V40, S60, V60, V70/XC70, S80, S80 E85 | 145 |
4. Toyota 1,8 (hybryda): Toyota Prius Plug-In | 127 |
5. Mercedes-Benz 1,6 turbo: Mercedes-Benz A180, CLA180, B180, A200, CLA200, B200, C180 CGI | 102 |
6. Volkswagen 1,6 TDI: Volkswageny Polo, Beetle, Golf, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Jetta, Passat, Touran/Cross Touran, Škoda Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Superb, Yeti, Audi A1, A3, Seat Ibiza, Altea/XL/Freetrack, Leon, Toledo | 101 |
Od 1,8 do 2,0 l
Motor BMW 2,0 twin-trubo został wyróżniony za lekkość, niewielkie wymiary i uniwersalność, dzięki której nadaje się do napędu zarówno aut kompaktowych, limuzyn, jak i SUV-ów.
Silnik | Punkty |
1. BMW 2,0 twin-turbo (benzynowy): BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i, X1 28i | 295 |
2. Volkswagen 2,0 TFSI: Audi A1, TT, TTS, A3, S3, A4 E85, A4, A5, A6, Q3, Q5, Seat Leon FR, Altea/XL/Freetrack, Alhambra, Škoda Superb, Volkswagen Golf Cabriolet, Beetle, Golf R Cabriolet, Scirocco, Eos, Scirocco R, Jetta, Passat, Passat CC, Tiguan | 278 |
3. BMW 2,0 twin-turbo (diesel): BMW 116d, 118d, 120d, 123d, 125d, 316d, 318d, 320d, 520d, 525d, X1 18d, X1 20d ed, X1 20d, X1 25d, X3 18d, X3 20d, Mini Cooper SD, Clubman Cooper SD, Countryman Cooper SD, Coupé/Roadster Cooper SD, Paceman Cooper SD | 262 |
4. Mazda 2,0 skyactiv (benzynowy):Mazda 3, CX-5, 6 | 194 |
5. Volkswagen 2,0 TDI: Audi A1, A3, A4, A5, Q3, Q5, TT, A6, Seat Leon, Leon FR, Ibiza FR/Cupra, Altea/XL/Freetrack, Alhambra, Škoda Octavia, Superb, Yeti, Volkswagen Golf, Golf Variant, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Passat, Passat CC, Touran/Cross Touran, Tiguan, Beetle | 165 |
6. Ford 2,0 turbo: Ford Focus ST | 122 |
Od 2,0 do 2,5 l
Audi stoczyło bój o nagrodę w tej kategorii z Mazdą i jej wysokoprężną jednostką wykonaną w technologii skyactiv. Według jurorów zdecydowały o tym nie tylko parametry techniczne, ale także walory dźwiękowe przywodzące na myśl modele quattro z lat 80.
Silnik | Punkty |
1. Audi 2,5 turbo: Audi TT RS, RS3, Q3 RS | 368 |
2. Mazda 2,2 skyactiv (diesel): Mazda 3, 6, CX-5 | 331 |
3. Mercedes-Benz 2,1 CDI: Mercedes-Benz A220, CLA220, C180, C200, E200, C220, E220, GLK220, E250, CLS250, SLK250, GLK250, GLK200, Jeep Compass | 185 |
4. Mazda 2,5 skyactiv (benzynowy): Mazda 6, CX-5 | 144 |
5. Mercedes-Benz 2,1 (hybryda dieslowsko-elektryczna): Mercedes-Benz E300 Hybrid | 142 |
6. Ford/PSA Peugeot Citroën/Jaguar/Land Rover 2,2 (diesel): Land Rover Freelander 2, Range Rover Evoque, Peugeot 508, Ford S-Max, Galaxy, Citroën C5 | 142 |
Od 2,5 do 3,0 l
Porsche przerwało dominację BMW w kategorii 2,5-3,0. Trwała ona 8 lat. W tej klasie od 12 lat nie wygrał silnik wolnossący.
Silnik | Punkty |
1. Porsche 2,7 DI: Porsche Boxster, Cayman | 259 |
2. BMW 3,0 biturbo (benzynowy): BMW Serii 1 M Coupe, Z4 35is | 244 |
3. BMW 3,0 twin-power turbo (diesel): BMW 330d, 530d, 535d, 530d GT, 535d GT, 640d, 730d, 740d, X3 30d, X3 35d, X5 30d, X5 40d, X6 30d, X6 40d | 240 |
4. BMW 3,0 twin-power turbo (diesel): BMW M550d, X5 M50d, X6 M50d | 233 |
5. BMW 3,0 twin-power turbo (benzynowy): BMW 135i coupe, 335i, 335i GT, Z4 35i, 535i, 535i GT, X3 35i, X5 35i, X6 35i, 640i, 740i | 196 |
6. Volkswagen 3,0 V6 TDI: Audi A4, A5, Q7, A6, A7, Q5, A8, Volkswagen Touareg, Phaeton, Porsche Panamera, Cayenne | 112 |
Od 3,0 do 4,0 l
BMW rządziło też przez lata w kategorii silników o pojemności od 3,0 do 4,0 l. Trwającą od 2008 r. serię zwycięstw jednostki z M3 przerwał McLaren.
Silnik | Punkty |
1. McLaren 3,8 V8: McLaren MP4-12C | 333 |
2. BMW M 4,0 V8: BMW M3 | 320 |
3. Audi/Bentley 4,0 TFSI: Audi S6, S7, RS6, RS7, S8, Bentley Continental GT | 281 |
4. Porsche 3,8 Boxer DI: Porsche 911 | 268 |
5. Porsche 3.4-litre Boxer DI: Porsche Boxster S, Cayman S, 911 Carrera | 206 |
6. Nissan 3.8-litre V6 Biturbo: Nissan GT-R | 175 |
Powyżej 4,0 l
W poprzednich dwóch edycjach International Engine of the Year w kategorii silników powyżej 4,0 l wygrywał motor z Ferrari 458. Teraz na szczycie został on zastąpiony przez jednostkę z modelu F12berlinetta, która zgarnęła też nagrodę w kategorii Performance Engine.
Silnik | Punkty |
1. Ferrari 6,3 V12: Ferrari F12berlinetta | 270 |
2. Ferrari 4,5 V8: Ferrari 458 Italia, 458 Spider | 250 |
3. Mercedes-AMG 5,5 V8: Mercedes-AMG E63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG, E63 AMG S, CL 63 AMG, SLK AMG, SL 63 AMG, G63 AMG, GL AMG | 158 |
4. BMW M 4,4 twin turbo V8: BMW M5, M6 | 156 |
5. Mercedes-AMG 6,2 V8: Mercedes-AMG SLS AMG, SLS AMG GT, SLS AMG Black Series | 148 |
6. Lamborghini 6,5 V12: Lamborghini Aventador | 124 |
Źródło: International Engine of the Year