Poradniki i mechanikaInstalacja gazowa w Hondzie Accord to nie ryzyko. Wystarczy dbać o luz zaworowy

Instalacja gazowa w Hondzie Accord to nie ryzyko. Wystarczy dbać o luz zaworowy

Obiegowe opinie mówią, że do Hondy Accord nie warto montować LPG, ponieważ psują się silniki, zwłaszcza głowice. Wieloletnie doświadczenia pokazują, że wystarczy dbać o odpowiednie luzy zaworowe. Mam dla was kilka praktycznych wskazówek w tym zakresie.

W zależności od konstrukcji silnika, luzy zaworowe w Hondach Accord reguluje się w czasie od 30 min do 1,5 h
W zależności od konstrukcji silnika, luzy zaworowe w Hondach Accord reguluje się w czasie od 30 min do 1,5 h
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

15.06.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dlaczego LPG do Hondy Accord?

Hondy Accord mają jedną, dość specyficzną cechę na tle innych, podobnych samochodów – zachęcają do dynamicznej jazdy. Benzynowe wersje potrafią być ekonomiczne, nawet bardzo, ale w praktyce średnio udaje się uzyskać niskie spalanie.

Natomiast silniki uzyskują dobrą dynamikę dopiero przy wysokich obrotach, co niestety przekłada się na jeszcze wyższe zużycie paliwa.

Osoby, dla których wartości w okolicach 10 l/100 km są niezadowalające, a jednak nie chcą rezygnować z niezawodności hond, zastanawiają się nad instalacjami gazowymi. W typowych poradnikach niestety czytają, że to źle wróży. Że psują się głowice i na pewno trzeba będzie naprawić lub wymienić silnik. Zasadniczo jest to prawda.

Silniki Hondy Accord nie są paliwożerne, ale zachęcają do dynamicznej jazdy, więc spalanie jest wysokie
Silniki Hondy Accord nie są paliwożerne, ale zachęcają do dynamicznej jazdy, więc spalanie jest wysokie© fot. mat. prasowe/Honda

Jeśli jednak zagłębić się w szczegóły, to przyczyny takich awarii są dwie, a obie łatwo wyeliminować:

  • Kiepskiej jakości instalacja gazowa
  • Brak regulacji luzów zaworowych

Pierwsza przyczyna jest dość oczywista i dotyczy większości samochodów, ale w silnikach Hondy system LPG musi być naprawdę wydajny i precyzyjny, zwłaszcza w starszych konstrukcjach, kiedy system VTEC otwiera dodatkowe zawory i zupełnie zmienia się charakterystyka. Japońskie motory pracują z wysoką precyzją, zatem instalacja LPG też tak musi działać.

Nie można być zadowolonym i mieć w pełni sprawnego accorda z instalacją za 2000-2500 zł. Obecnie systemy LPG potaniały, ale wciąż 3,2-3,5 tys. zł to ceny minimalne za instalację, która naprawdę spełni swoją rolę w tych samochodach.

Jednak jeszcze ważniejsze od dobru właściwej instalacji LPG jest dbanie o luzy zaworowe. Bo nie sama instalacja psuje silnik, lecz za ciasno ustawione zawory, które niszczą gniazda, a finalnie głowicę.

Regulacja luzów zaworowych to realny problem

Wyregulowanie zaworów w silniku jest problemem dla polskich mechaników. Mało któremu się chce czy opłaca, a wielu nie ma odpowiedniej wiedzy. Wielu z nich nie zdaje sobie sprawy z faktu, że nawet Honda Accord VIII tego potrzebuje.

Niby regulacja zaworów nie jest trudną czynnością serwisową, a jednak mechanicy albo nie chcą, albo nie potrafią
Niby regulacja zaworów nie jest trudną czynnością serwisową, a jednak mechanicy albo nie chcą, albo nie potrafią© fot. Marcin Łobodziński

Znalezienie warsztatu, który zajmie się tą dość prostą czynnością za rozsądną cenę, jest niełatwe, o czym świadczy to, że użytkownicy zrzeszeni w Accordklubie potrafią przejechać setki kilometrów do osoby, która to zrobi.

Regulacja zaworów nieco różni się w zależności od generacji Hondy Accord, głównie czasem. Oczywiście silnik musi być zimny, zatem samo wykonanie czynności, która zamyka się w maksimum 1,5 h, realnie może potrwać pół dnia. Koszt takiej operacji to około 100-150 zł.

Podczas eksploatacji na LPG, zalecam to robić maksymalnie co 20 tys. km. Na benzynie można tę czynność wykonywać nawet co 100 tys. km.

Choć Honda zaleca wymianę uszczelki pod pokrywą zaworów, doświadczenie pokazuje, że nie trzeba tego robić, chyba że uszczelka jest już stara lub zniszczona.

Z dużą ostrożnością należy natomiast dokręcać pokrywę zaworów – bardzo łatwo zerwać gwint szpilek, zwłaszcza w Accordach VI i VII. Kolejność zapłonu we wszystkich silnikach benzynowych Hondy (poza jednym) to 1-3-4-2.

Regulacja zaworów w Hondzie Accord VI

Honda Accord VI ma trzy typy silników benzynowych, z czego najpopularniejszy typ to seria F i jednostki 1,8 i 2,0 l, oznaczone kodem odpowiednio F18 i F20. Są to identyczne konstrukcje, które różnią się skokiem tłoka i minimalnie osprzętem. Wyposażone w jeden wałek rozrządu.

Honda Accord VI
Honda Accord VI© fot. mat. prasowe/Honda

Regulacja zaworów zajmuje tu ok. 30 min, ponieważ dostęp do rozrządu jest bardzo dobry. Podobnie wygląda to w rzadszym silniku F23 o pojemności 2,3 litra.

Zupełnie inaczej jest już w motorze H22, który napędza Accorda Type R. Są tu dwa wałki rozrządu, ale mimo to regulacja nie powinna zająć więcej niż 40 min. Zawory są ustawiane tutaj ciaśniej ze względu na wyjątkowo precyzyjny montaż i spore wysilenie jednostki napędowej.

Wręcz osobliwym silnikiem jest D16B6 o pojemności 1,6 litra. Rzadko spotykane Accordy z tą jednostką to prawdziwe przekleństwo po latach – trudno o części, bo konstrukcja mocno się różni. Inna jest nawet kolejność zapłonu (1-4-2-3). Jeżeli nie macie wybitnie zadbanego auta, to nie zalecam jego serwisowania, tylko sprzedaż.

Jedyny, naprawdę wyróżniający się silnik w Accordzie VI to H22 napędzający sportową odmianę Type R
Jedyny, naprawdę wyróżniający się silnik w Accordzie VI to H22 napędzający sportową odmianę Type R© fot. mat. prasowe/Honda

Wartości luzów zaworowych w Hondzie Accord VI

  • Seria F18B2: ssące 0,24-0,28; wydechowe 0,28-0,32
  • Seria F20B6: ssące 0,24-0,28; wydechowe 0,28-0,32
  • Seria F23Z5: ssące 0,24-0,28; wydechowe 0,28-0,32
  • Seria H22A7: ssące 0,15-0,19; wydechowe 0,17-0,21
  • Seria D16B6: ssące 0,18-0,22, wydechowe 0,23-0,27

Regulacja zaworów w Hondzie Accord VII

Honda Accord siódmej generacji ma zupełnie inne silniki niż poprzedniczka. Są to jednostki serii K20 i K24, które wyposażono w dwa wałki rozrządu i mocniej obudowano osprzętem od góry, dlatego tu regulacja zaworów trwa najdłużej – nawet 1,5 godziny. Nie mniej jednak przebiega tak samo jak w innych, typowych silnikach Hondy.

Silniki serii K w Hondzie Accord VII są najmocniej obudowane, więc regulacja zaworów zajmuje najwięcej czasu
Silniki serii K w Hondzie Accord VII są najmocniej obudowane, więc regulacja zaworów zajmuje najwięcej czasu© fot. mat. prasowe/Honda

Wartości luzów zaworowych w Hondzie Accord VII2

  • Seria K20A6/Z2: ssące 0,21-0,25; wydechowe 0,28-0,32
  • Seria K24A3: ssące 0,21-0,25; wydechowe 0,25-0,29

Regulacja zaworów w Hondzie Accord VIII

Honda Accord ósmej generacji odziedziczyła po poprzedniczce motor 2,4 l, który jest w praktyce identyczny. Tu regulacja zaworów może potrwać do półtorej godziny.

W Accordzie VIII montowano motor K24, ale także dość prosty R20 z jednym wałkiem i dość łatwym dostępem do rozrządu
W Accordzie VIII montowano motor K24, ale także dość prosty R20 z jednym wałkiem i dość łatwym dostępem do rozrządu© fot. mat. prasowe/Honda

Zupełnie inna jest 2-litrówka o kodzie R20A3 z jednym wałkiem rozrządu. Na tyle inna, że regulacja luzów zaworowych trwa ok. 40 minut i są one ustawiane nieco ciaśniej niż w serii K20/K24.

Wartości luzów zaworowych w Hondzie Accord VIII

  • Seria R20A3: ssące 0,18-0,22; wydechowe 0,23-0,27
  • Seria K24Z3: ssące 0,21-0,25; wydechowe 0,25-0,29

Honda Accord z LPG? Oczywiście!

Dbając o luzy zaworowe i mając dobrej klasy instalację gazową oraz sprawny motor, możecie zapomnieć o opiniach na temat pękających głowic w Hondach Accord. A jeżeli to was nie przekonuje, polecam sprawdzić ceny używanych silników. Nawet jeśli przyjdzie wam konieczność wymiany, to i tak się opłaca.

Źródło artykułu:WP Autokult
Hondaporadnikimechanika
Komentarze (17)