Ile naprawdę trzeba zapłacić za Forda Focusa RS i gdzie go kupić?
Ford Focus RS – samochód marzenie, który można kupić za 151 790 zł. Brzmi to jak bajka i na chwilę obecną jest bajką. Sprawdzamy ile realnie trzeba zapłacić za jednego z najlepszych hot hatchy na rynku.
03.08.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W oficjalnym cenniku Forda Focusa RS, kwota 151 790 zł robi wrażenie nie mniejsze niż cena Mustanga GT. Oba te modele są w pewnym sensie oddawane za bezcen jeżeli weźmiemy pod uwagę to, co oferują nabywcy. Nie od dziś wiadomo, że zakup Focusa RS nie należy do łatwych i to nie z powodu ceny, ale dostępności samochodu w salonach. Pod koniec czerwca zapytaliśmy o dostępność tego modelu oraz liczbę sprzedanych do tego czasu sztuk. Od działu PR Forda dostaliśmy raczej mało precyzyjną odpowiedź: Przyjęliśmy 122 zamówienia od klientów z realizacją w 2016 roku, a to oznacza, że cała tegoroczna pula została wyczerpana.
Wiemy jedynie, że do Polski przyjechało łącznie 300 sztuk tego modelu. Postanowiliśmy zadzwonić bezpośrednio do jednego z salonów Ford Store – wyłącznie w takich salonach można zamówić Focusa RS, Mustanga czy serię Vignale - by zapytać o dostępność. Usłyszeliśmy, że najprawdopodobniej będzie można samochód zamówić w październiku tego roku, co dotyczy aut wyprodukowanych w przyszłym roku, a odbiór samochodów nastąpi w okolicy kwietnia 2017 roku. Ceny będą wyższe, ale jeszcze ich nie ustalono.
Wyobraźmy więc sobie potencjalnego klienta, który chce nabyć Focusa RS. Gdzie można kupić ten model oraz ile trzeba zapłacić? Z pomocą przychodzą serwisy ogłoszeniowe, oraz osoby, które doskonale zdawały sobie sprawę z faktu, że zakup Focusa RS będzie inwestycją. Najtańsze auta kosztują od 180 tys. zł w górę, a najdroższe grubo ponad 200 tys. zł. Średnia cena wszystkich egzemplarzy wystawionych na Allegro.pl to 192,7 tys. zł, czyli więcej niż trzeba zapłacić w salonie za Mustanga GT. Oczywiście wynika to również z faktu, że niektóre egzemplarze są doposażone. Sprawdźmy zatem jak to wygląda z bliska.
Najtańsze auto na Allegro okazuje się szybko jednym z najdroższych, bowiem cena 170 500 zł to cena netto. Do niej należy doliczyć podatek VAT, zatem mowa już o prawie 210 tys. zł. Został jednak porządnie wyposażony, m. in. w pakiet Performance RS kosztujący 9050 zł, Pakiet Driver Assistance RS za 3250 zł czy lakier Nitrous Blue za 5000 zł. Zliczając wszystkie dodatki auto powinno kosztować 170 990 zł, ale brutto. Jest niezarejestrowane. Ile zarobi jego właściciel? Około 40 tys. zł!
Nieco tańszy jest czarny egzemplarz za 180 tys. zł brutto, który ma podobne wyposażenie. W tym przypadku jego właściciel zarobił około 12 tys. zł. Salon w Bydgoszczy sprzedaje niebieskie auto należące do osoby prywatnej z przebiegiem 6 453 km za 195 tys. zł i biorąc pod uwagę opcjonalne wyposażenie, oznacza to dodatkowy zarobek w wysokości 22 tys. zł. Na używanym samochodzie! Tu jednak mamy już do czynienia z egzemplarzem zarejestrowanym i ubezpieczonym, zatem zarobek jest nieco mniejszy. Osoba odpowiedzialna za sprzedaż mówi wprost, że wysoka cena wynika po prostu z wartości rynkowej.
Podobną ofertę znajdziemy w salonie Forda w Rybiku, gdzie stoi biała sztuka na ciemnych felgach za 199 tys. zł z przebiegiem 14 km, na której właściciel zarobi około 33 tys. zł minus koszty rejestracji i ubezpieczenia. Znalazł się nawet rodzynek sprowadzony z Niemiec, zarejestrowany w Polsce jako demo car w salonie samochodów luksusowych Morska Motors w Gdyni za 219 tys. zł. Uwzględniając wyposażenie dodatkowe, przebitka wynosi 47 tys. zł! Auto ma 18 km przebiegu, a sprzedający zapewnia 5-letnią gwarancję zamiast standardowej 2-letniej.
A propos samochodów z zagranicy, to sprawdźmy ile kosztują Focusy RS w Niemczech. Tu wybór jest znacznie większy, spokojnie można wybierać spośród kilkudziesięciu egzemplarzy. Za realne auta do wzięcia trzeba zapłacić od 39 tys. euro brutto, czyli według dzisiejszego kursu od 168,7 tys. zł, natomiast można znaleźć oferty salonowe za 35 tys. euro czyli za około 151,4 tys. zł. Co ciekawe, cena oficjalna niemieckiego importera to 40 tys. euro, co daje równowartość 173 tys. zł.
Jak wynika z powyższego, w Polskim salonie nowego samochodu kupić praktycznie nie można, a ograniczony wybór na rynku wtórnym winduje ceny o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Średnio trzeba zapłacić około 190 tys. zł by stać się właścicielem wymarzonego samochodu. W Niemczech za to samo auto zapłacicie realnie ok. 30 tys. euro (130 tys. zł), ponieważ kupując nowy samochód nie musicie płacić podatku VAT. Płacicie go dopiero w kraju i jest to 23 proc., zatem finalnie jest to kwota około 160 tys. zł za Focusa RS. Niestety niezależnie od tego, czy kupicie auto nowe czy używane musicie jeszcze zapłacić akcyzę 18,6 proc., co przy cenie auta około 40 tys. euro wyniesie w sumie 47 tys. euro, czyli tak czy inaczej ponad 200 tys. zł.
Podsumowując, niezależnie od tego gdzie zamierzacie kupić Focusa RS, czy wybierzecie auto z salonu czy z rynku wtórnego z bardzo niskim przebiegiem, musicie przygotować od 180 do ponad 200 tys. złotych w zależności od źródła i poziomu wyposażenia dodatkowego. W powyższych wyliczeniach nie uwzględniamy kosztów ubezpieczenia, które przy pełnym pakiecie OC+AC+NNW może wynieść grubo ponad 10 tys. zł. Mamy za to dla was znakomity sposób na stosunkowo łatwe zarobienie kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wystarczy, że wyrwiecie jedną z kolejnych, nowych sztuk, a gdy auto przestanie być dostępne w salonach, wystawicie je na sprzedaż.