Hyundai i30
i30 to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego od 2007 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai. W latach 2007-2009 i30 wytwarzany był w Korei Południowej i Chinach, w 2009 roku produkcję z Korei przeniesiono do Czech.
Samochód zadebiutował w 2007 roku na salonie samochodowym w Genewie. Jeszcze tego samego roku, ale na salonie samochodowym w Seulu zaprezentowano wersję kombi oznaczoną symbolem CW. W 2007 roku i30 zdobył tytuł Samochodu Roku 2007 w Australii.
Hyundai i30 był pierwszym z całej serii samochodów oznaczonych nazwą „i”, które na rynek wprowadził Hyundai.
i30 dostępny jest tylko z dwoma rodzajami nadwozia, jako 5-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowe kombi, którego produkcja ruszyła w 2008 roku. W Stanach Zjednoczonych i30 CW sprzedawane jest pod nazwą Elantra Touring.
Nadwozie i30 ma spokojne, stonowane linie, przez co nie wyróżnia się specjalnie z tłumu, ale też nie starzeje się w przyspieszonym tempie. Wnętrze samochodu pod względem ilości miejsca dla pasażerów plasuje się w czołówce. O ile z przodu przestrzeni dla kierowcy i pasażera jest tyle, ile w przeciętnym samochodzie klasy kompakt, o tyle osoby podróżujące z tyłu mogą cieszyć się największą ilością miejsca wśród kompaktów.
Niestety, ucierpiał na tym bagażnik, który jest po prostu mały. A szkoda, bo i30 ma sporą ładowność.
Mimo że i30 nie wyróżnia się w klasie pod względem jakości zastosowanych w kabinie materiałów, to stanowi wielki postęp Hyundaia w stosunku do starszych samochodów. Elementy tapicerki spasowane są dobrze i nic nie trzeszczy. Niestety, część tapicerki złożono z marnej jakości plastików (pokryte srebrną farbą), z których łatwo schodzi lakier.
Siedzenia z przodu i z tyłu są spore i oferują wystarczający komfort jazdy. Komfort jest podnoszony też przez dobrze zestrojone zawieszenie składające się z przodu z kolumn MacPhersona, a z tyłu z układu wielowahaczowego.
Do najsłabszych punktów i30 należą wadliwe, stukające odboje tylnych amortyzatorów. Przyspieszonemu zużyciu ulegają też łączniki przedniego stabilizatora. W wielu i30 dochodzi do szybszego zużycia łożysk kół, co objawia się wyciem. W niektórych egzemplarzach uszkadza się układ kierowniczy, o czym świadczy ściąganie w jedną ze stron lub pojawianie się stuków w trakcie skręcania koła kierownicy. Przeguby półosi napędowych szybko łapią luzy.
Zdarza się, że w niektórych i30 zbyt często przepalają się żarówki H7 i przestają działać radiowe czujniki ciśnienia w oponach.
Delikatny jest też lakier, który łatwo zarysować i spowodować w nim odprysk. Zdarzają się auta, które zaczęła atakować korozja, jeszcze zanim trafiły do klientów.
Do mocnych stron Hyundaia i30 należą silniki. Są to trzy jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne.
Spośród benzynowych najmniejszy jest silnik o objętości skokowej 1,4 l, który ma moc 109 KM i moment obrotowy 137 Nm. Nieco mocniejszy, bo 126-konny jest motor 1,6-litrowy, który legitymuje się momentem obrotowym o wartości 154 Nm. Z manualną skrzynią biegów i30 wyposażony w ten silnik rozpędza się do 192 km/h. Ostatnią jednostką jest 2-litrowy silnik o mocy 145 KM, który z ręczną skrzynią biegów zapewnia autu prędkość 205 km/h.
Po stronie diesli znajduje się 1,6-litrowy motor o mocy 90 KM, 116 KM lub 128 KM. W zależności od wersji ma on moment obrotowy od 235 Nm do 260 Nm. Drugim silnikiem jest 2-litrowiec z, podobnie jak mniejszy brat, układem wtryskowym typu common rail, który rozwija moc 140 KM. Pozwala to i30 osiągnąć 205 km/h prędkości maksymalnej.
W zależności od wersji silnikowej i30 może być wyposażony 5- lub 6-biegową skrzynię manualną lub 4-biegowy automat. Warto zwrócić uwagę, że częstym zjawiskiem w i30 jest przyspieszone zużycie sprzęgła.
Hyundai i30 jest bezpiecznym samochodem. Auto przebadane w 2007 roku otrzymało 4 na 5 możliwych gwiazdek za ochronę pasażerów, a rok później po poszerzeniu listy elementów bezpieczeństwa wóz otrzymał wynik maksymalny – 5 gwiazdek.
W 2010 roku Hyundai i30 przeszedł facelifting, a obecnie powoli zbliża się do końca produkcji, bo ma zostać zastąpiony nową wersją.