Używany Hyundai Getz - typowe awarie i problemy
Część klientów, wybierając auto, zastanawia się, czy kupić nowe czy używane. A jakiś kompromis? Na przykład Hyundaia Getza - stosunkowo młode auto w bardzo rozsądnej cenie o ponadprzeciętnej bezawaryjności.
11.05.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Stylizacja małego koreańczyka nie powala na kolana i przechodząc obok tego auta, większość osób nawet nie zauważy, że ono tam stoi - ma to jednak swoje zalety, jeśli ktoś nie lubi rzucać się w oczy. Cokolwiek by jednak krytycznego napisać o designie tego modelu, trzeba przyznać, że nie próbuje on niczego udawać.
Trzy lata po tym jak światowa produkcja ruszyła pełną parą, Koreańczycy zdecydowali się na przeprowadzenie kuracji odmładzającej. Odświeżone auto otrzymało między innymi nowe bardziej obłe przednie reflektory i grill, a także nowe tylne lampy. Od tego czasu model Getz był niezmiennie sprzedawany aż do 2009 roku, kiedy to jego miejsce zajął testowany ostatnio przeze mnie Hyundai i20. Choć w większości krajów na dobre zawitał już nowy model, są jednak jeszcze miejsca na świecie, gdzie Getz produkowany jest nadal.
Silniki
- R4 1,1 (63-66 KM)
- R4 1,3 (82-85 KM)
- R4 1,4 (97 KM)
- R4 1,6 (105-106 KM)
Diesle:
- R3 1,5 CRDi (82 KM)
- R4 1,5 CRDi (88-101 KM)
W aucie tego segmentu wybór właściwego silnika musi być przede wszystkim racjonalny, dlatego już na wstępie odpada podstawowy benzyniak. To tylko pozory, że Getz z podstawowym silnikiem pozwoli zaoszczędzić na paliwie. Chcąc tylko trochę rozpędzić auto, trzeba kręcić silnik bardzo wysoko, co oznacza sporą konsumpcję paliwa. Nie jest ona co prawda przesadnie duża, ale mimo wszystko na tyle porównywalna z motorami 1,3 i 1,4 l, że znacznie lepiej zdecydować się na auto z jednym z tych silników.
Czy warto rozważyć zakup diesla? Rozważyć zawsze można, ale przy dzisiejszych cenach oleju napędowego wydaje się to raczej nieopłacalne. Poza tym nowoczesne diesle z wtryskiem Common Rail, a do takich bez wątpienia trzeba zaliczyć silniki z rodziny CRDi, są narażone na wystąpienie kosztownej awarii osprzętu. Zwłaszcza jeśli mają za sobą już spory przebieg. Mają jednak swoje dobre strony - są bardziej elastyczne niż jednostki benzynowe i mniej przy tym palą.
Awaryjność
Właściciele Getzów skarżą się na słabej jakości lakier, który jest podatny nawet na najmniejsze zarysowania i lubi czasem odpadać. Jednym ze słabszych punktów tego modelu jest też układ wydechowy, w zastraszającym tempie atakowany przez rdzę.
Sporadycznie zdarzają się również usterki sterownika jednostki napędowej. Reszta niedomagań to zazwyczaj nic poważnego. Problem z zamkami, niedziałający prędkościomierz czy podatne na uszkodzenie uszczelki w drzwiach to typowe bolączki tego modelu.
Naszym zdaniem
Niestety auto ma też wady, czyli słabe wykończenie wnętrza i karoserii. Ponadto uboga oferta tanich zamienników zmusza czasami do zakupu oryginalnych części w ASO w równie oryginalnej cenie. Ile kosztuje używany Getz? Od 8000 do 26 000 zł. Zadbany egzemplarz kupiony i serwisowany w Polsce można kupić za około 14 000 zł. Najtańsze oferty to oczywiście auta powypadkowe naprawiane na szybko.