Historia Mercedesa część 6 [geneza motoryzacji]
Decyzja, którą podjął Mercedes 15 czerwca 1951 roku, była jedną z najważniejszych dla przyszłości koncernu. Zdecydowano o powrocie na tory wyścigowe, co przyniosło już w latach pięćdziesiątych dwa tytuły mistrza świata Formuły 1. Zadecydowano też o produkcji Mercedesa 300 SL.
27.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:32
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
300 SL miał swoją premierę w lutym 1954 roku na salonie motoryzacyjnym w Nowym Jorku. Pierwowzorem 300 SL był wprowadzony 2 lata wcześniej model 300 S, z którego przejęto wyposażony we wtrysk paliwa silnik oraz przestrzenną ramę o skomplikowanej konstrukcji, którą spawano z rurek o niewielkiej średnicy. Mercedes-Benz 300 SL początkowo był uznawany za auto typowo sportowe. Brał udział, z powodzeniem, w wyścigach na torze w Le Mans, Norymberdze i Carrera Panamericana Mexico.
To bez wątpienia kultowe auto, które wystąpiło choćby w serialu "Święty" z Rogerem Moorem. Charakterystyczną cechą tego modelu są "skrzydlate" drzwi, które otwierały się do góry razem z fragmentami dachu kształtem przypominają potoczną nazwę Gullwing, czyli skrzydło mewy. Powodem zastosowania takiego rozwiązania nie były wcale względy natury estetycznej. Aby zapewnić odpowiednią sztywność nadwozia, samochód miał bardzo wysokie progi i klasycznie otwierane drzwi byłyby zbyt małe.
Silnik miał pojemność trzech litrów, był sześciocylindrowy, a jego fenomenalna jak na tamte czasy moc wynosiła 215 KM. Trzeba przyznać, że mało która nazwa z czasem nabrała takiej charyzmy jak właśnie SL. Do dziś jest on świadectwem jedynej w swoim rodzaju tradycji Mercedesa i jest po prostu żywą legendą. Ten model na stałe wdarł się w historię Mercedesa. Nawet auto, które de facto go zastąpiło nie wyzbyło się ducha 300 SL. Ba, nawet nie do końca zmieniło nazwę. W marcu 1957 roku do produkcji wszedł model 300 SL Roadster, o niemal identycznych parametrach technicznych i wyglądzie. Tyle tylko, że bez dachu. Mercedesowi jednak zależało, aby był postrzegany jako nowy, kolejny model, a nie następna wersja nadwozia 300 SL.
Geneza jego powstania była bardzo prosta. Ponownie zaczęto kierować się trendami panującymi na rynku amerykańskim, gdzie coraz chętniej kupowano samochody bez dachu. Od 1958 roku roadster był dostępny także w wersji ze zdejmowanym dachem. Założenie, że kierowcy modelu SL muszą mieć zarówno możliwość korzystania z zalet kabrioletu, jak i ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi od tej pory zdawało się przyświecać Mercedesowi.
Lista znanych posiadaczy 300 SL Roadster była doprawdy imponująca. Jeździła nim aktorka Zsa Zsa Gabor, magnat prasowy William Hearst czy słynny szach Reza Pahlavi. Ale przede wszystkim było to jedno z aut Króla - Elvisa Presleya.