Geiger Camaro ZL1 LS9 (2013)
Wreszcie, łaskawie Geiger zabrał się za tuning najszybszej odmiany Chevroleta Camaro – ZL1. Po ulepszeniach prawie 800-konny motor Camaro ma więcej wspólnego z silnikiem Corvette ZR1 niż ze standardową jednostką.
18.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Geiger Cars to od lat największy importer amerykańskich samochodów do Niemiec. Od lat też Geiger trudni się tuningiem sprowadzonych przez siebie maszyn. Najnowsze dzieło – Camaro ZL1 LS9 jest tylko jednym z wielu tak podkręconych przez niemiecki warsztat samochodów.
Przez długi czas topową odmianą Camaro była wersja SS, ale wreszcie 2 lata temu Chevrolet wprowadził ZL1. SS z ZL1 łączy wiele wspólnych cech, również silniki – ale te tylko w pewnym stopniu. Wprawdzie motory to widlaste „ósemki” o objętości skokowej 6,2 l, ale ten zastosowany w nowszym wozie jest bez porównania mocniejszy. Różnica to 150 KM.
588-konny agregat instalowany w ZL1 to zmodyfikowana, usprawniona wersja silnika z Camaro SS. W topowym wozie moc maksymalna jest osiągana przy 6100 obr./min, natomiast wynoszący 754 Nm moment obrotowy przypada na 3800 obr./min. Jak napisałem wyżej, silnik w Camaro SS jest słabszy o około 150 KM, a ta różnica wynika przede wszystkim z zastosowania doładowania w motorze LSA.
Przy wadze samochodu niespełna 1880 kg prawie 600-konny 6,2-litrowiec pozwala na osiągnięcie 100 km/h po 4,60 s. To wynik bardzo dobry, ale rozczarowuje, gdy za tło weźmie się obietnicę fabryki, że ten Chevrolet setkę zrobi w 3,90 s. Prędkość maksymalna to 296 km/h.
Znający się na amerykańskich samochodach jak mało który tuner w Europie Geiger jako pierwszej dokonał modyfikacji silnika. Zamiast fabrycznej sprężarki wstawiano kompresor, który wspomaga jednostkę LS9 instalowaną w Corvette ZR1. Z tego silnika pochodzą też tłoki, korbowody i wał korbowy. Tuning głowic to już praca własna Niemców, podobnie jak dodanie większego intercoolera i wymiana ECU.
Rezultat jest imponujący – V-ósemka ma teraz moc 780 KM przy 6350 obr./min. Moment obrotowy zwala wręcz z nóg – 984 Nm przy 4200 obr./min. Oczywistym jest, że różnica 200 KM musi wpływać na poprawę osiągów. Teraz 100 km/h na prędkościomierzu pojawia się po 3,70 s. ¼ mili wóz przejeżdża w 11,90 s. Prędkość maksymalna to słuszne 338 km/h.
Takiemu silnikowi muszą sprostać zawieszenie i hamulce. Teraz za odpowiednie resorowanie odpowiada regulowany zestaw KW, a za bezpiecznie zatrzymanie się sportowy układ hamulcowy.
Nowe przednie opony mają te same rozmiary, co fabryczne – 285/35 R 20. Tylne natomiast są o 20 mm szersze od oryginalnych i mają rozmiary 335/35 R 20. Gumy to produkt Michelina.
Jeśli można przyczepić się do czegoś, to jest to malowanie nadwozia. Dużo lepiej ten wóz wyglądałby w fabrycznym czerwonym kolorze. Cóż, nic nie jest jednak doskonałe.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, LSA
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
- Doładowanie: sprężarka mechaniczna
- Moc maksymalna: 780 KM przy 6350 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 126,58 KM/l (seryjny – 95,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 984 Nm przy 4200 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 20”
- Koła tylne: 20”
- Opony przednie: 285/35 R 20
- Opony tylne: 335/35 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1879 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,41 kg/KM (seryjny – 3,20 kg/KM)
- Długość: 4836 mm
- Szerokość: 1918 mm
- Rozstaw osi: 2852 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
- Czas przejazdu 402,34 m ze startu stojącego: 11,90 s
- Prędkość maksymalna: 338 km/h
Źródło: Geiger