Fotografia samochodowa - odkrywamy sekrety profesjonalistów

Fotografia samochodowa w swoim profesjonalnym wymiarze jest młodsza od samych aut o kilka dekad. Odkąd się narodziła, stała się nieodłącznym elementem każdej kampanii reklamowej nowego auta czy zwyczajnie fanaberią właściciela samochodu. Dzisiaj pokażę Wam, jak od zaplecza wygląda sztuka fotografii samochodowej.

Audi R8 GT rig shot - backstage (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT rig shot - backstage (fot. Kaptured Photography)
Mariusz Zmysłowski

14.05.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Fotografia samochodowa - sztuka doświetlania

Fotografia samochodowa w swoim profesjonalnym wymiarze jest młodsza od samych aut o kilka dekad. Odkąd się narodziła, stała się nieodłącznym elementem każdej kampanii reklamowej nowego auta czy zwyczajnie fanaberią właściciela samochodu. Dzisiaj pokażę Wam, jak od zaplecza wygląda sztuka fotografii samochodowej.

O fotografii samochodowej można mówić godzinami. Jest to dziedzina sztuki, o której nie da się napisać w skrócie. Dlatego dzisiaj przedstawię Wam tylko część sztuczek wykorzystywanych przez fotografów.

W fotografii najważniejsze jest światło. Sprawne wykorzystanie warunków naturalnych bądź operowanie dodatkowym oświetleniem pozwala wydobyć ze zdjęcia więcej, niż początkowo może być widoczne gołym okiem. Poniżej znajdziecie przykłady oświetlania samochodu światłem odbitym blendą (Bentley Continental GT) oraz doświetlania sztucznym źródłem. Druga metoda wymaga większego zaangażowania obróbki komputerowej. Konieczne jest bowiem usunięcie smug po tzw. malowaniu światłem.

Bentley Continental GT - doświetlanie blendą (fot. Kaptured Photography)
Bentley Continental GT - doświetlanie blendą (fot. Kaptured Photography)
Doświetlanie blendą - efekt końcowy (fot. Kaptured Photography)
Doświetlanie blendą - efekt końcowy (fot. Kaptured Photography)
Oświetlanie Lotusa malowaniem światłem (fot. GFWilliams.net Photography)
Oświetlanie Lotusa malowaniem światłem (fot. GFWilliams.net Photography)
Oświetlanie Lotusa malowaniem światłem - efekt końcowy (fot. GFWilliams.net Photography)
Oświetlanie Lotusa malowaniem światłem - efekt końcowy (fot. GFWilliams.net Photography)

Samochody można doświetlać również ustawionymi na statywach lampami, dającymi stałe oświetlenie lub lampami błyskowymi. Jeśli chcielibyście spróbować swoich sił z lampą błyskową, nie musicie się martwić o ogromne zaplecze sprzętowe. Dobre zdjęcie można wykonać przy użyciu jednej lampy, jednak będzie to Was kosztowało wiele wysiłku. Na poniższym filmie możecie obejrzeć, jak składa się wiele różnie oświetlonych fotografii w jedno.

Składanie zdjęć - efekt końcowy (fot. GFWilliams.net Photography)
Składanie zdjęć - efekt końcowy (fot. GFWilliams.net Photography)
Audi R8 GT doświetlanie zdjęcia statycznego (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT doświetlanie zdjęcia statycznego (fot. Kaptured Photography)

Fotografia samochodowa - magia ruchu

Ponieważ samochód służy przede wszystkim do jazdy, a nie do tego, żeby stać i ładnie wyglądać, fotografowie starają się też przedstawiać auta w ruchu. Istnieją trzy podstawowe naturalne metody na utrwalenie ruchu. Pierwszą, najprostszą, jest panning. W tym przypadku fotograf z jednego miejsca śledzi obiektywem auto w ruchu i stosując odpowiedniej długości czas naświetlania, uzyskuje efekt rozmycia otoczenia auta.

Rallye Monte-Carlo Historique - Fiat 125p
Rallye Monte-Carlo Historique - Fiat 125p

Drugą metodą jest tzw. rolling. Polega on na wykonaniu zdjęcia jadącego auta z drugiego samochodu. Tę technikę możecie znać między innymi z naszych testów. Zdjęcia wykonane właśnie w ten sposób trafiły np. do testu Audi A1 Sportback oraz do materiału z pierwszej jazdy prototypowym Carlssonem C 63 AMG CK 63 RSR.

Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Obraz

Rolling można wykonać również za pomocą aparatu sztywno zamocowanego na drugim jadącym samochodzie:

Ferrari rolling z rigiem - przygotowanie (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari rolling z rigiem - przygotowanie (fot. GFWilliams.net Photography)

Trzecią metodą jest rig shot. Nie wymaga on co prawda drugiego samochodu, ale do jego wykonania niezbędny jest specjalistyczny sprzęt fotograficzny. Potrzebne są przynajmniej dwie przyssawki oraz możliwie sztywny i długi pręt (najczęściej rura). Rolling wykonywany jest najczęściej przy stosunkowo dużych prędkościach. Do rig shota zazwyczaj auto jest po prostu przepychane o kilka metrów. Ta technika oprócz specjalistycznego sprzętu wymaga również sporego nakładu pracy przy obróbce. Konieczne jest bowiem wymazanie pręta. Poniżej znajdziecie filmy pokazujące, jak wykonać fotografię tą metodą oraz jak później obrobić zdjęcia. Prezentuję również kilka zdjęć z przygotowań do rig shotów oraz efekty tej pracy.

Noble M600 rig shot - przygotowanie (fot. GFWilliams.net Photography)
Noble M600 rig shot - przygotowanie (fot. GFWilliams.net Photography)
Noble M600 rig shot - efekt końcowy (fot. GFWilliams.net Photography)
Noble M600 rig shot - efekt końcowy (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari rig shot - przygotowanie (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari rig shot - przygotowanie (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari rig shot - efekt końcowy (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari rig shot - efekt końcowy (fot. GFWilliams.net Photography)

Oczywiście razem z większym budżetem pojawiają się większe możliwości. Przy dużych sesjach komercyjnych stosuje się konstrukcje znacznie bardziej zaawansowane niż rurka przypięta do samochodu kilkoma przyssawkami. Poniżej możecie obejrzeć wideo z zaplecza takiej sesji oraz zdjęcia przedstawiające niesamowitego, szklanego riga.

Audi R8 GT rig shot - backstage (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT rig shot - backstage (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT rig shot (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT rig shot (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT rig shot (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT rig shot (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT rig shot (fot. Kaptured Photography)
Audi R8 GT rig shot (fot. Kaptured Photography)

Fotografia samochodowa - komputerowe oszustwa

W fotografii samochodowej obróbka zdjęć (czasem nazywana z angielskiego post processingiem) często odgrywa równie ważną rolę jak samo wykonanie fotografii. Z przymrużeniem oka można to nazwać drobnymi oszustwami. Na komputerze wymazuje się to, co zbędne, ze zdjęć RAW wyciąga się to, co niewidoczne, a stojące samochody wprawia się w ruch. Właśnie dlatego w poprzednim rozdziale zaznaczyłem, że są trzy naturalne metody przedstawiania na zdjęciach samochodów w ruchu. Pozostaje jeszcze czwarta, sztuczna - cyfrowa. Poniżej doskonały przykład takiego zabiegu.

Bugatti Veyron statycznie (fot. GFWilliams.net Photography)
Bugatti Veyron statycznie (fot. GFWilliams.net Photography)
Bugatti Veyron w ruchu (fot. GFWilliams.net Photography)
Bugatti Veyron w ruchu (fot. GFWilliams.net Photography)

Poniżej zastosowanie podobnej techniki. Tym razem widoczna również obróbka zdjęcia.

Wirtualny rig shot Toyoty Hilux (fot. GFWilliams.net Photography)
Wirtualny rig shot Toyoty Hilux (fot. GFWilliams.net Photography)

Na filmie poniżej znajdziecie jeszcze kilka przykładów zdjęć przed i po obróbce:

Fotografia samochodowa - konkurs dla naszych czytelników

Ponieważ w Polsce nie brakuje utalentowanych fotografów, a liczę na to, że są tacy wśród naszych czytelników, przygotowaliśmy dla Was konkurs z nagrodami. Szczegóły znajdziecie na forum Autokult. Pamiętajcie, że do wykonania dobrego zdjęcia wcale nie potrzeba egzotycznego samochodu. Czekamy na Wasze prace.

Mini (fot. GFWilliams.net Photography)
Mini (fot. GFWilliams.net Photography)

Fotografia samochodowa - galeria

Bugatti Veyron (fot. GFWilliams.net Photography)
Bugatti Veyron (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari 250 Lusso (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari 250 Lusso (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari F50 (fot. GFWilliams.net Photography)
Ferrari F50 (fot. GFWilliams.net Photography)
Jaguar XJ220 (fot. GFWilliams.net Photography)
Jaguar XJ220 (fot. GFWilliams.net Photography)
Lamborghini Murcielago LP670-4 SV (fot. GFWilliams.net Photography)
Lamborghini Murcielago LP670-4 SV (fot. GFWilliams.net Photography)
Lamborghini Reventon (fot. GFWilliams.net Photography)
Lamborghini Reventon (fot. GFWilliams.net Photography)
Land Rover Series I (fot. GFWilliams.net Photography)
Land Rover Series I (fot. GFWilliams.net Photography)
Lotus Cortina (fot. GFWilliams.net Photography)
Lotus Cortina (fot. GFWilliams.net Photography)
Lotusy (fot. GFWilliams.net Photography)
Lotusy (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C 2 (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C 2 (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C 3 (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C 3 (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C 4 (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C 4 (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C 5 (fot. GFWilliams.net Photography)
McLaren MP4-12C 5 (fot. GFWilliams.net Photography)
Mercedes-Benz klasa M (fot. GFWilliams.net Photography)
Mercedes-Benz klasa M (fot. GFWilliams.net Photography)
Mercedes-Benz SLS AMG (fot. GFWilliams.net Photography)
Mercedes-Benz SLS AMG (fot. GFWilliams.net Photography)
Porsche 911 (fot. GFWilliams.net Photography)
Porsche 911 (fot. GFWilliams.net Photography)
Porsche 911 GT3 RS (fot. GFWilliams.net Photography)
Porsche 911 GT3 RS (fot. GFWilliams.net Photography)
Porsche 962 (fot. GFWilliams.net Photography)
Porsche 962 (fot. GFWilliams.net Photography)
Rolls Royce Phantom (fot. GFWilliams.net Photography)
Rolls Royce Phantom (fot. GFWilliams.net Photography)
Seat Leon Cupra K1 (fot. GFWilliams.net Photography)
Seat Leon Cupra K1 (fot. GFWilliams.net Photography)
Seat Leon Cupra K1, Ariel Atom 300 (fot. GFWilliams.net Photography)
Seat Leon Cupra K1, Ariel Atom 300 (fot. GFWilliams.net Photography)
Ultima GTR (fot. GFWilliams.net Photography)
Ultima GTR (fot. GFWilliams.net Photography)
Ultima GTR 2 (fot. GFWilliams.net Photography)
Ultima GTR 2 (fot. GFWilliams.net Photography)
Zonda, F1, F40 (fot. GFWilliams.net Photography)
Zonda, F1, F40 (fot. GFWilliams.net Photography)

Odwiedźcie strony artystów, których prace wykorzystaliśmy w artykule:

Źródło artykułu:WP Autokult
AudiBentleyBugatti
Komentarze (0)