Fiat Punto ponownie poddany testom Euro NCAP. Wyniki przerażają
Jeden z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach okazuje się być wyjątkowo niebezpieczny. Gdy Fiat Punto po raz pierwszy trafił na testy bezpieczeństwa do NCAP, zaliczył je śpiewająco. Po latach sytuacja nie prezentuje się tak kolorowo.
13.12.2017 | aktual.: 14.10.2022 14:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Fiat Punto trafił do sprzedaży 12 lat temu, przez co dziś jest jedną z najstarszych konstrukcji dostępnych w salonie samochodowym. Włosi nie spieszą się z zaprezentowaniem następcy, więc Punto z dnia na dzień ma do czynienia z coraz lepiej wyposażoną, ekonomiczniejszą oraz bezpieczniejszą konkurencją.
Ten ostatni aspekt wydaje się wyjątkowo alarmujący. Pierwsze testy zderzeniowe Punto zaliczyło na pięć gwiazdek. Było to jednak w 2005 roku, a od tego czasu technologia poszła naprzód. Teraz Fiat został ponownie przetestowany przez organizację Euro NCAP. Okazało się, że uzyskał najgorszy wynik w historii. Jako pierwsze auto został oceniony na zero gwiazdek. Wcześniej tytuł najniebezpieczniejszego pojazdu nosił Rover 100 (według testów z 1997 roku), który był samochodem jeszcze z lat 80.
Euro NCAP Crash Test of Fiat Punto
Fiat Punto otrzymał najgorsze noty z kategorii elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Zerknęliśmy do polskiego cennika, by przekonać się co oferuje Fiat. Jak się okazuje, w standardzie otrzymujemy system ABS, kontrolę trakcji czy układ hydraulicznego asystenta hamowania. Dodatkowo Punto ma poduszki przednie oraz boczne. Brakuje ochrony kolan czy kurtyn powietrznych. Nie wspominamy nawet o utrzymaniu pasa czy autonomicznym hamowaniu po wykryciu zagrożenia.
Podczas testów sprzed kilkunastu lat Fiat Punto był jednym z pierwszych samochodów, które uzyskały 5 gwiazdek w swojej klasie. Niestety, technologie idą do przodu, a miejski Fiat bardzo potrzebuje następcy. W nim na pewno nie zabraknie elektroniki. Organizacja Euro NCAP stwierdziła, że w niedalekiej przyszłości pojazdy bez funkcji automatycznego hamowania po wykryciu zagrożenia nie będą mogły uzyskać najwyższych not.