Samochody używaneFiatUżywany Fiat Idea - typowe awarie i problemy

Używany Fiat Idea - typowe awarie i problemy

Fiat Idea to niewielki minivan zbudowany na płycie podłogowej Punto II, co prawda samochód ten nie zaskarbił sobie na europejskich rynkach szerokiego grona nabywców, ale konstrukcja ta ma wiele zalet. Co ciekawe to jeden z najmniej awaryjnych modeli Fiata, bardzo praktyczny i tani w utrzymaniu.

Fiat Idea
Fiat Idea
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Artur Kuśmierzak

19.08.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historia modelu

Samochód został zaprezentowany w 2003 roku jako mniejsza alternatywa dla modelu Multipla. Z początku auto było produkowane wyłącznie we Włoszech, lecz w 2005 roku model ten zaczęto wytwarzać także w Brazylii. Tego samego roku Koncern Fiata wprowadził na rynek luksusowy bliźniaczy model.

Fiat Idea
Fiat Idea© mat. prasowe / Fiat

Silniki

Benzynowe:

  • R4 1,2 (80 KM)
  • R4 1,4 (77 KM)
  • R4 1,4 (95 KM)

Diesle:

  • R4 1,3 (90 KM)
  • R4 1,9 (100 KM)

Które silniki warto polecić? Na rynku najłatwiej znaleźć wersję z 1,3- litrowym motorem M-jet zasilanym olejem napędowym, jednak wiele egzemplarzy z tym motorem jest już mocno wyeksploatowana i może wymagać pierwszych napraw. Najczęściej spotykaną usterką jest zacierająca się turbosprężarka oraz wypalone świece żarowe. Często też dochodzi do załamania się przewodu podciśnienia sterującego zaworem turbosprężarki, co jest bardzo często mylone z uszkodzenia samej turbosprężarki.

Fiat Idea
Fiat Idea© mat. prasowe / Fiat

Warto za to rozważyć zakup znacznie trwalszej jednostki wysokoprężnej 1,9 JTD. Jeżeli chodzi o silniki benzynowe to największą ich przypadłością są pękające obudowy alternatorów, ponadto 1,4-litrowa jednostka benzynowa o mocy 95 koni mechanicznych cierpi na podwyższony apetyt na olej silnikowy oraz paliwo.

Tak samo jak w przypadku silnika 1,2 l mała moc powoduje, że dynamika rozpędzania 1,3-tonowego auta nie powala - auto zaczyna być zrywne dopiero powyżej 3500 obr./min. co skutkuje też donośnym hałasem w kabinie. Zaraz po zakupie Fiata Idea warto od razu wymienić rozrząd, który według katalogu wymieniamy po przejechaniu 120 000 km lub co 3 lata.

Fiat Idea
Fiat Idea© mat. prasowe / Fiat

Dane techniczne

Wszystkie wersje dysponują wyłącznie napędem na oś przednią. Moment obrotowy przekazywany jest za pomocą 5- lub 6- biegowej skrzyni manualnej, bądź 5-stopniowej skrzyni zautomatyzowanej. Jeżeli mówimy o zawieszeniu to z przodu zastosowano tu kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Z przodu zamontowano tu hamulce tarczowe, z tyłu natomiast ze względu na niewielką masę 1,2-1,3 tony producent pozwolił sobie zastosować bębny hamulcowe.

Fiat Idea
Fiat Idea© mat. prasowe / Fiat

Awaryjność

Zawieszenie zestrojono tu komfortowo, ale fabryczne przednie sprężyny nie wytrzymują naszych dróg i lubią pękać - w zwalczeniu problemu pomogą dobre zamienniki (np. Kayaba).

Wszystkie wersje posiadają elektryczne wspomaganie City o 2 trybach pracy - miasto i trasa oparte o serwomechanizm. Nie brakuje tu też typowych dla włoskich aut niedoróbek, czasem w bagażniku może pęknąć jeden z plastików, użytkownicy Fiata Idea narzekają też na odklejające się plastikowe listwy znajdujące się po zewnętrznej stronie drzwi.

Powszechnie spotykaną usterką jest też wariujący komputer pokładowy, który może czasem wyświetlić takie komunikaty jak na przykład "Light Failure" pomimo, że wszystko działa prawidłowo. Spowodowane jest to wadą fabryczną połączenia elektrycznego w module tylnych lamp. Wiązka okablowania ma złącze elektryczne narażone na wilgoć tuż przy kloszu tylnej lampy. Ulega ono uszkodzeniu - przegrzewają się styki "masy", dochodzi do ich przesunięcia w gnieździe i utraty połączenia. Naprawa to wydatek rzędu 100-150 zł lub chwila własnej pracy z lutownicą.

Fiat Idea
Fiat Idea© mat. prasowe / Fiat

Naszym zdaniem

Fiat Idea to ciekawy wybór dla osób szukających auta stosunkowo niedrogiego w eksploatacji i bardzo praktycznego, nawet najbardziej wybredni użytkownicy nie będą narzekać tu na brak schowków. Pojemność bagażnika również stoi na przyzwoitym poziomie (370 litrów z możliwością przesuwania oraz pochylania tylnej kanapy).

Trzeba jednak pamiętać o tym, że serwisowanie auta z silnikiem Diesla będzie nieco droższe niż tego wyposażonego w motor benzynowy. Osoby liczące na wysoki komfort jazdy będą zadowolone, ale trzeba też przyzwyczaić się do niskiej jakości plastików. Pod względem bezawaryjności Fiata Idea należy jednak zaliczyć do czołówki minivanów. Najtańsze egzemplarze w nienagannym stanie tego auta kupimy już za około 16 000 zł.

Komentarze (21)