Używany Fiat Coupe - typowe awarie i problemy
Specjalnie dla tych, którzy twierdzą, że Fiat nie potrafi stworzyć sportowego 2-drzwiowego auta o nietuzinkowej sylwetce i sportowych osiągach przedstawiamy model Coupe. Jeżeli nie macie ochoty na coś japońskiego, niemieckiego, czy francuskiego warto rozważyć zakup właśnie takiego auta.
26.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jego mocną stroną są dynamiczne silniki, dobre własności jezdne i ciekawy design, za który odpowiada słynne studio projektowe Pininfarina. Choć samochód swoją premierę miał w 1994 roku to nadal przyciąga spojrzenia przechodniów na ulicach.
Dwa lata po rynkowym debiucie modelu Coupe producent wprowadził do swojej oferty nowe jednostki napędowe, a w 1999 roku wersja 20V Turbo otrzymała odświeżoną atrapę chłodnicy. Produkcja tego zjawiskowego auta zakończyła się w 2000 roku i jak na razie Fiat Coupe nie doczekał się następcy. Pod maską tego modelu pracowały następujące silniki zasilane benzyną:
- R4 1,8 (131 KM)
- R4 2,0 16V (139 KM)
- R5 2,0 20V (147- 154 KM)
- R4 2,0 T 16V (190 KM)
- R5 2,0 T 20V (220 KM)
Jako, że jest to samochód sportowy warto podać osiągi najsłabszej i najmocniejszej wersji silnikowej. Z podstawową jednostką napędową auto pierwszą setkę osiąga w 9,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 205 km/h. Dla porównania najmocniejsza 220-konna odmiana zapewnia sprint do setki w 6,5 sekundy i prędkość maksymalną rzędu 250 km/h.
Którą jednostkę napędową wybrać? Na pewno nie 1,8-litrowy motor, w którym bardzo często dochodzi do awarii wariatora zmiennych faz rozrządu. Najbezpieczniej zdecydować się na 2,0-litrowe R5 20V o mocy 147 KM jednak nie w wersji z plastikowym kolektorem ssącym.
Odradzamy też zakup jednostek 2,0 16V gdzie może łatwo dojść do zniszczenia panewek. Niektórzy użytkownicy zwracają też uwagę na zbyt delikatne wałki rozrządu. Jakie jeszcze problemy może sprawiać Fiat Coupe? W wyeksploatowanych jednostkach napędowych pojawiają się też często inne usterki.
Słabym punktem jest zawór wolnych obrotów VAE. Objawem problemu są falujące obroty silnika na biegu jałowym. Niektóre jednostki napędowe zużywają nadmierną ilość oleju dlatego warto częściej sprawdzać jego poziom. Pasek rozrządu też nie należy do szczególnie trwałych więc należy zwrócić uwagę na jego odpowiedni serwis.
Jeśli nie wymienimy go po 60 000 km może pęknąć powodując natychmiastowe rozsynchronizowanie ruchów tłoków i zaworów i doprowadzając silnik do zniszczenia. Przy wymianie paska należy zakupić też wszystkie rolki i pompę wody, jej awaria może doprowadzić do natychmiastowego zatarcia silnika. Ponadto w Fiacie Coupe może zawieść termostat, czujnik położenia wału korbowego, a także w modelach doładowanych - turbosprężarka.
Zawieszenie tego modelu nie należy do awaryjnych i dość dzielnie znosi polskie drogi. W tym przypadku nietrwałe okazują się być jedynie wahacze. Kierowcy lubiący ostrzejszą jazdę powinni przygotować się na wymianę przegubów. Użytkownicy skarżą się też na niedziałający przełącznik świateł i defekty centralnego zamka. Co więcej, układ wydechowy jest bardzo podatny na korozję.
Najtańsze egzemplarze Fiata Coupe znajdziemy już za około 5000 zł, jednak warto dołożyć drugie tyle i kupić pewniejszy egzemplarz. Uwaga na auta powypadkowe! Skomplikowana konstrukcja blacharska tego modelu sprawia, że koszty naprawy mogą być wysokie.