Ewolucja doskonałości: BMW X5 - Ikona Luksusowego SUV‑a
BMW X5 wśród niektórych kierowców cieszy się statusem legendy. Model przetarł wiele szlaków w swoim segmencie, na nowo definiując pojęcie SUV-a.
19.03.2024 15:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
X5 to jeden z najważniejszych i najbardziej przełomowych modeli w historii bawarskich zakładów. Nie tylko było pierwszym SUV-em marki, ale też do dziś pozostaje największym autem w jej ofercie. Wyznaczyło też nowe kierunki w rozwoju całego segmentu. Niemieccy konstruktorzy odeszli od kluczowej dla Amerykanów i Japończyków użytkowości, akcentując sportowy pazur. W związku z tym dla X5 zaproponowali nowe określenie – Sport Acvtivity Vehicle (SAV).
Model był wprawdzie wyposażony w napęd 4x4 i systemy znane z samochodów terenowych (np. kontroli zjazdu ze wzniesienia), ale wielowahaczowe zawieszenie i mechanizm różnicowy rozdzielający moment w proporcjach 62 proc. na tył i 38 proc. na przód dostosowywały go przede wszystkim do dynamicznej, szosowej jazdy. W połączeniu z monumentalną bryłą nadwozia i licznymi zaletami z punktu widzenia funkcjonalności, uczyniło to z X5 auto wyjątkowe i – naprawdę słusznie – cieszące się wręcz kultowym statusem.
BMW X5 – kilka słów o historii
Pierwsza generacja X5, produkowana 1999-2006, była pionierskim modelem w segmencie luksusowych SUV-ów. Wyróżniała się przede wszystkim eleganckim wyglądem, w typowy dla Bawarczyków sposób łącząc w sobie sportową dynamikę z luksusowym charakterem. Na uwagę zasługiwała wysoka jakość wykończenia. Wnętrze było starannie zaprojektowane, a do wykonania użyto specjalnie dobranych materiałów najwyższej jakości.
Druga generacja z 2007-2013 powtórzyła sukces pierwszej, wprowadzając jednocześnie nowe, równie rewolucyjne rozwiązania. Nowy X5 zachował charakterystyczny design, ale projektanci zadbali proporcje bardziej sprzyjające dynamice proporcje. Wprowadzono również system xDrive, który automatycznie dostosowywał rozkład napędu na obie osie, zapewniając lepszą trakcję – także poza utwardzonymi drogami. Wydajniejsze były też jednostki napędowe, a wnętrze stało się bardziej przestronne.
Trzecia generacja zadebiutowała w 2013 i była produkowana do 2018. Kolejna odsłona BMW X5 wykorzystywała tę samą płytę podwozia co druga i była krokiem w dobrze znanym kierunku. Wnętrze stało się bardziej luksusowe i przestronne, a do jego wykończenia sięgnięto po materiały jeszcze wyższej jakości niż dotychczas. Najbardziej znaczącą zmianę Bawarczycy wprowadzili w gamie silnikowej. Pojawiły się w niej mocne jednostki V8 z najmocniejszym, 575-konnym wariantem na czele oraz hybrydowe napędy, łączące osiągi z oszczędnością paliwa.
Obecna, czwarta generacja BMW X5 jest produkowana od 2018 to połączenie elegancji, sportowego charakteru i zaawansowanych technologii. Najnowsza odsłona kultowego modelu jest pierwszym autem z bawarskiej fabryki, które zostało wyposażone w pakiet off-roadowy, składający się m.in. z pneumatycznego zawieszenia obu osi umożliwiającego regulację prześwitu w 8-centymetrowym zakresie.
BMW X5 – najważniejsze wady i zalety
Popularność i uznanie, jakimi BMW X5 cieszy się wśród kierowców nie biorą się znikąd. Do najważniejszych zalet tego modelu należy zaliczyć przede wszystkim:
- przestronność i komfort: BMW X5 oferuje dużo miejsca w kabinie pasażerskiej oraz wykończenie wnętrza na poziomie premium. Na uwagę zasługuje też bogate wyposażenie standardowe oraz dostęp do zaawansowanych technologii;
- wysoka kultura pracy: jednostki w X5 są ciche i efektywne, a układ napędowy zapewnia świetną trakcję;
- uniwersalność: auto dobrze sprawdza się zarówno w mieście, podczas długich wyjazdów w większym gronie (w czym pomogą rozbudowane systemy multimedialne), jak i w umiarkowanym terenie.
Wspomnianym zaletom towarzyszą też pewne wady, o których warto pamiętać przed podjęciem decyzji o zakupie auta. Chodzi zwłaszcza o:
- awaryjność pompy paliwa w dieslach: w X5 z silnikami wysokoprężnymi mogą występować problemy z pompą paliwa. Objawiają się utrudnionym startem, słabszym przyspieszeniem i wzmożonym zużyciem paliwa;
- awaryjność wtryskiwaczy: w jednostkach wysokoprężnych zdarzają się także awarie wtryskiwaczy, dające o sobie znać kopceniem podczas rozruchu oraz przyspieszania.
Jak widać, BMW X5 to luksusowy SUV o wysokim standardzie wykończenia i wydajnym układzie napędowym, który słusznie doczekał się statusu legendy motoryzacji. Planując jego zakup, powinniście jednak zwrócić uwagę na potencjalne usterki, a wybór konkretnego egzemplarza warto poprzedzić dokładnymi oględzinami dokonanymi przez specjalistę.