Badania starszych kierowców. Jest decyzja UE w sprawie praw jazdy

Komisja Europejska wprowadza nowe regulacje dotyczące zdrowia kierowców. Choć nie będzie obowiązku przeprowadzania badań dla osób powyżej 70. roku życia, państwa członkowskie otrzymają możliwość ich wprowadzenia.

Przesiewowa kontrola trzeźwości
Przesiewowa kontrola trzeźwości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Aleksander Ruciński

27.05.2025 | aktual.: 27.05.2025 13:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwotnie komisja zaproponowała, aby kierowcy po 70. roku życia co pięć lat przechodzili obowiązkowe badania lekarskie. W przypadku negatywnej opinii lekarza, prawo jazdy byłoby automatycznie odbierane. Jednakże pomysł ten spotkał się z krytyką, ponieważ europosłowie uznali go za dyskryminujący wobec starszych osób i niezgodny z zasadą równego dostępu do mobilności.

Zamiast tego, wprowadzono rozwiązanie kompromisowe: we wszystkich krajach UE przed wydaniem prawa jazdy będą wymagane badania lekarskie lub samoocena zdrowia, gdzie kierowcy sami ocenią swoją zdolność do prowadzenia pojazdu. Państwa członkowskie zdecydują, czy samoocena wystarczy, czy też konieczne będą regularne badania obejmujące m.in. wzrok, słuch i układ krążenia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nie ma określonego wieku, w którym należy przestać prowadzić samochód, ale eksperci wskazują, że z wiekiem naturalnie spada sprawność psychofizyczna. Dr Ewa Odachowska-Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego, w rozmowie z "RMF FM" wyjaśnia jednak, że u osób po 65. roku życia pogarsza się czas reakcji, ocena odległości i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.

Według danych Komendy Głównej Policji za 2024 rok, kierowcy w wieku 60+ spowodowali 3866 wypadków drogowych, w których zginęło 339 osób, a ponad 4300 zostało rannych.

Zdaniem ekspertów, obowiązkowe badania niezależnie od wieku są dobrym pomysłem. Dr Odachowska-Rogalska uważa, że testy psychologiczne mogą nie tylko ocenić sprawność kierowcy, ale także zwiększyć jego samoświadomość i skłonić do bezpieczniejszych zachowań. Osoby świadome swoich ograniczeń często podejmują rozsądniejsze decyzje, unikając jazdy nocą, wybierając mniej zatłoczone trasy i ograniczając prędkość.

Komentarze (123)