Do czego służy zawór 80 proc. LPG i jak go sprawdzić?
Zawór 80 proc. to potoczna nazwa dla jednego z zaworów umieszczonych w zbiorniku paliwa. Ma on zapobiegać zatankowaniu nadmiernej ilości gazu.
30.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W każdej instalacji gazowej, w zbiorniku gazu montowany jest wielozawór. Jak sama nazwa na to wskazuje, jest to podzespół składający się z wielu zaworów, których zadaniem jest zapewnienie komfortu i ekonomii eksploatacji oraz bezpieczeństwa auta zasilanego paliwem LPG. Jednym z nich jest tzw. zawór 80 proc., który często mylnie określa się mianem wielozaworu.
Jego zadaniem jest pilnowanie by podczas tankowania nie napełnić zbiornika nadmierną ilością gazu. Z nazwy można się domyślić, że chodzi o 80 proc. objętości geometrycznej zbiornika – tyle maksymalnie można zatankować, jeżeli wszystko jest sprawne. Pozostałe 20 proc. to wolna przestrzeń, która może zostać wypełniona, gdy temperatura gazu wzrośnie.
Zawór 80 proc. działa czysto mechanicznie. Jest podłączony do pływaka przy pomocy dźwigni. Gdy pływak uniesie się na określoną wysokość, zawór zakończy napełnianie zbiornika gazem, co potocznie nazywa się odbiciem wielozaworu.
Jak sprawdzić, czy zawór 80 proc. jest sprawny?
W bardzo prosty sposób, ale należy najpierw uzyskać informację o pojemności zbiornika gazu jaki macie zamontowany w samochodzie. Następnie należy jeździć autem na LPG do momentu samoczynnego przełączenia się zasilania na benzynowe. Oznacza to, że zbiornik gazu został niemal całkowicie opróżniony.
Wówczas należy zatankować go do pełna, co powinno zakończyć się odbiciem (charakterystyczne terkotanie). Jeżeli takiego odbicia nie ma, a proces napełniania paliwem LPG znacząco zwalnia aż do zakończenia tankowania, już wtedy wiadomo, że zawór 80 proc. nie działa prawidłowo.
Gdy zawór odbije, należy przeliczyć czy ilość zatankowanego paliwa to rzeczywiście 80 proc. pojemności zbiornika. Najłatwiej pomnożyć pojemność zbiornika gazu przez 80 i wynik podzielić na 100. Wynik wskaże ile paliwa powinno zmieścić się w zbiorniku. Jeżeli różnica nie przekracza około 5 proc., nie należy się przejmować.
Przykład: zbiornik gazu na objętość geometryczną (całkowitą) wynoszącą 42 litry. 80 proc. z 42 litrów to 33,6 litra. 5 proc. z 42 litrów to 2,1 litra. Zatankowanie 31-36 litrów gazu oznacza, że zawór działa prawidłowo.
Co zrobić, jeżeli zawór 80 proc. działa nieprawidłowo? Należy udać się do warsztatu zajmującego się montażem instalacji gazowej w celu przeprowadzenia naprawy. Zwykle konieczna będzie wymiana wielozaworu na nowy. Cena takiego elementu to około 150-300 zł.
Czy niesprawny zawór 80 proc. może spowodować zagrożenie?
Generalnie nie, ponieważ jest on montowany głównie z powodów praktycznych. Gdyby do zbiornika zatankowano zbyt dużo gazu, a rozgrzane paliwo zwiększyło swoją objętość, wówczas nadmiar paliwa upuści ciśnieniowy zawór bezpieczeństwa.
Oczywiście pod warunkiem, że jest sprawny. Działa on również wtedy, gdy dojdzie do pożaru samochodu. Nie należy jednak liczyć na ostatni zawór bezpieczeństwa i warto zająć się tym pierwszym, jeżeli nie działa prawidłowo.