Do czego służą włoski na nowych oponach? To nie przypadek, że się na nich znajdują
Opony to wbrew pozorom zaawansowany technologicznie i skomplikowany w budowie element wyposażenia auta czy jednośladu. Oprócz oznaczeń, które zawierają niezbędne informacje, jest na nich jeszcze jeden rzucający się w oczy element. Są to włoski na bieżniku.
06.08.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Według wielu internetowych ekspertów włoski na bieżniku opony są dowodem na to, że opona jest nowa i na tym ich rola się kończy. Z biegiem czasu i wraz z pokonywanymi kilometrami wycierają się, aż w końcu znikną.
To rzeczywiście przydatna informacja, ale nie można jej przeceniać, bo po pierwsze w rowkach są specjalne znaczniki, które informują o głębokości bieżnika, a jeśli chodzi o wiek opony, to na jej bocznej ściance jest odlana informacja o dacie produkcji. Więcej o tym i innych oznaczeniach można przeczytać w naszym tekście.
Wracając do włosków. Fora internetowe pełne są teorii na temat ich powstawania i przeznaczenia, a prawda jest dosyć prozaiczna. Otóż włoski na bieżniku powstają w procesie produkcyjnym bieżnika i nie ma żadnego innego powodu ich istnienia.
Zwykle takie kanaliki odpowietrzające matrycę powstające w procesie wulkanizacji są usuwane, ale w tym przypadku nie przeszkadzają one w normalnym użytkowaniu i nie stwarzają żadnego zagrożenia. Dlatego nikt nie robi z tego problemu i niemal wszystkie opony pneumatyczne - od rowerowych po gumy do maszyn rolniczych - mają podobne włoski.
W środowisku motocyklistów poznaje się po nich klasę kierowcy, ponieważ włoski wytarte tylko w środkowej części bieżnika oznaczają, że motocyklista boi się zakrętów. Jeśli natomiast opona jest zużyta po brzegach, znaczy, że dany motocykl jest kładziony w zakrętach.
Jak długo utrzymują się włoski na oponach?
Wszystko zależy od rodzaju opony i sposobu jej użytkowana. Opony z bardziej miękkim bieżnikiem będą traciły włoski znacznie szybciej. Podobna sytuacja występuje w przypadku ogumienia, które jest bardzo mocno eksploatowane, jak np. opony przeznaczone na tor wyścigowe (chodzi o opony deszczowe, czyli takie z bieżnikiem).
Opony typu slick, czyli pozbawione bieżnika, są wytwarzane w innej technologii i zamiast włosków mają cienki pasek na boku. W przypadku standardowych opon samochodowych włoski bywają widoczne nawet po 3-4 tys. km.