Diody LED w samochodzie [oświetlenie]
W samochodowej technice świetlnej diody LED stosowane są najczęściej jako światła wspomagające do jazdy dziennej, światła stopu, kierunkowskazy lub formie ozdobnej. Dlaczego?
31.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Diody LED tak samo jak klasyczne oświetlenie samochodowe musi posiadać odpowiednią homologację (E) pozwalającą na legalne użytkowanie na drogach publicznych. Według litery prawa LED nie powinny być stosowane w Europie jako pełnoprawne oświetlenie główne ze względu na brak odpowiednich certyfikacji pod względem kontroli technicznej strumienia światła.
Seryjne oświetlenie pomocnicze w technologii LED stosowane w samochodach także często nie jest zgodne z polskim prawem, które mówi, że wraz z włączeniem innego źródła oświetlenia takiego jak światła mijania czy przeciwmgielne, światła do jazdy dziennej powinny zostać automatycznie wyłączone. Podczas kontroli drogowej i podejrzenia, że pojazd nie spełnia wymaganych warunków zarówno pod względem homologacji, sterowania jak i działania oświetlenia, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i skierować pojazd na dodatkowe badania techniczne.
W samochodach stosuje się diody o wysokiej jasności światła zwane HBLED (High Brightness Light Emitting Diode), cechują się one wysoką światłością przekraczająca 0,2 kandeli. Światło emitowane przez popularne diody elektroluminescencyjne ma temperaturę barwową około 6000 K czyli bliską światłu dziennemu. Ich niewątpliwą cechą jest także oszczędność, dwie żarówki halogenowe wykorzystywane przez światła mijania potrzebują 110 W (2x 55 W), analogiczne listwy z diodami LED zaledwie 10 W (2x 5 W).
Montaż seryjnych świateł do jazdy dziennej na terenie Europy jest obowiązkowy we wszystkich pojazdach homologowanych po 7 lutym 2011. Wymagania dotyczące ich samodzielnego montażu przedstawiono na rysunku powyżej. Ceny kształtują się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, zależnie od jakości i ilości diod. Należy pamiętać, że po samodzielnym montażu takiego zestawu oświetleniowego musimy udać się na badanie techniczne, które potwierdzi ich prawidłowy montaż i działanie. Kompletne reflektory LED odpowiadające za oświetlenie główne i pomocnicze dostępne już są w niektórych samochodach przeznaczonych na rynki pozaeuropejskie.
Zobacz także:
Temperatura barwowa światła – dlaczego jest tak ważna? [oświetlenie]href="../2011/03/2011/03/2011/02/2011/02/28/reflektory-ksenonowe-%E2%80%93-podstawy-oswietlenie">
[url=../2011/03/2011/03/2011/02/2011/03/01/ksenony-samorobki-na-co-uwazac-oswietlenie]Ksenony samoróbki – na co uważać? [oświetlenie]
[/url][url=../2011/03/2011/02/28/reflektory-ksenonowe-%E2%80%93-podstawy-oswietlenie]Reflektory ksenonowe – podstawy [oświetlenie]
[/url][url=../2011/03/08/zarowki-specjalne-dajace-wiecej-swiatla-oswietlenie]Żarówki specjalne dające więcej światła [oświetlenie]
[/url][url=../2011/03/10/zarowki-specjalne-typu-blue-imitacje-ksenonow-oswietlenie]Żarówki specjalne typu Blue – imitacje ksenonów [oświetlenie]
[/url]Dioda LED - podstawy [oświetlenie][url=../2011/03/10/zarowki-specjalne-typu-blue-imitacje-ksenonow-oswietlenie]
[/url]