Danie główne – Mathilda Scirocco GT‑R1 (2011)

Pamiętacie 333-konnego Volkswagena Scirocco przygotowanego w zeszłym roku przez firmę Mathilda? To była przystawka. Dziś czas na danie główne – wersję GT-R1 o mocy 450 KM!

Danie główne – Mathilda Scirocco GT-R1 (2011)
Olgierd Lachowski

15.06.2011 | aktual.: 13.10.2022 13:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pamiętacie 333-konnego Volkswagena Scirocco przygotowanego w zeszłym roku przez firmę Mathilda? To była przystawka. Dziś czas na danie główne – wersję GT-R1 o mocy 450 KM!

Obraz

Plan Michaela Paatza jest prosty jak konstrukcja cepa – zbudować pierwszy samochód z napędem na przednie koła, który przekroczy 300 km/h, a którym jednocześnie będzie można normalnie jeździć po drogach.

Plan prosty, gorzej jednak z wykonaniem, bo przeszkód jest co niemiara. Pierwszą jest uzyskanie odpowiedniej mocy, która pozwoli rozpędzić się do planowanych 300 km/h. Za podstawę do budowy wozu posłużył Volkswagen Scirocco R, w którym, jak wiadomo, montowany jest 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Motor ma bezpośredni wtrysk paliwa i legitymuje się (seryjnie) mocą 265 KM przy 6000 obr./min, a także maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm w przedziale od 2500 do 5000 obr./min.

Normalnemu autu pozwala to na rozpędzenie się do 100 km/h w 6 sekund i osiągnięcie prędkości 250 km/h. Na potrzeby super-Scirocco to zdecydowanie za mało. Za mało jest też 333 KM, które są w pierwszym Scirocco R Mathildy.

Obraz

Aby wycisnąć więcej mocy Paatz sięgnął po rozwiązania radykalne. Seryjną turbosprężarkę zastąpiło urządzenie przygotowane przez specjalistę od turbosysytemów – firmę HGP. Tak na marginesie – kiedyś przy okazji tekstu o HGP Golfie 530 RS wspominałem, że HGP właśnie miało w planach stworzenie 430-konnego Scirocco.

Oprócz nowej turbosprężarki pod maskę Volkswagena zawitały wydajniejsze wtryskiwacze paliwa, wysokociśnieniowa pompa paliwa, sportowe filtry powietrza i sportowy układ wydechowy z rurami o średnicy 88 mm. Tuner zmniejszył też stopień sprężania do 8,8 i wymienił masowy przepływomierz powietrza.

Po wyregulowaniu silnika okazało się, że ma on moc aż 450 KM przy bardzo wysokich obrotach wynoszących 7400 obr./min. Wartość maksymalnego momentu obrotowego nie została podana, ale inżynierowie doszli do wniosku, że jest on na tyle duży, że zagraża trwałości sprzęgieł skrzyni DSG zastosowanej w Scirocco. W związku z tym dokonali niezbędnych ulepszeń sprzęgieł, a do tego przystosowali oprogramowanie nimi sterujące tak, aby specjalnie nie przemęczać skrzyni.

Nie obyło się oczywiście bez wymiany zawieszenia. Teraz w podwoziu Volkswagena pracuje w pełni regulowany zestaw wyprodukowany przez KW. Z przodu jest też nowy układ hamulcowy przygotowany przez MOV’IT. Wentylowane, nawiercane tarcze mają średnicę 370 mm, a zatrzymują je zaciski z 6-tłoczkami każdy. Tylna oś hamowana jest fabrycznym zestawem.

Obraz

Scirocco GT-R1 jeździ na kołach z felgami ATS GTR o rozmiarze 9,5 x 18” „obutymi” w opony Dunlop Sport Maxx (255/35 R 18) na ulice lub Dunlop Direzza 03G (265/35 R 18) na tor. Między kołami a piastami Mathilda wstawiła 15-milimetrowe tuleje dystansowe Eibach.

W kabinie zwraca uwagę przede wszystkim pomarańczowa klatka bezpieczeństwa. Oprócz niej uwagę przykuwają kubełkowe fotele Recaro i 4-punktowe pasy Schroth.

Swoją pierwszą próbę osiągnięcia prędkości 300 km/h zespół podjął na torze Nardò podczas eventu Highspeed-Test. Nie wszystko poszło jak trzeba. Okazało się, że nie do końca dopracowano oprogramowanie silnika i ten nie rozwija mocy jak należy. W rezultacie stanęło na prędkości wynoszącej 293,7 km/h. Michael Paatz mówi jednak, że chciałby osiągnąć 310 km/h, zatem prace nadal trwają. Również we Włoszech zmierzono czasy przyspieszeń do 100 i 200 km/h. Wynoszą one odpowiednio - 5,00 s i 15,00 s.

Obraz

Koszt tuningu na razie nie jest znany.

Nowe Scirocco Mathildy prezentuje się imponująco i nie można mu wiele zarzucić, ale jeśli miałbym się czegoś czepiać, to zmieniłbym kolor – na niebieski.

Dane techniczne


  • Typ: R4, EA113
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 450 KM przy 7400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 226,82 KM/l (seryjny – 133,57 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 18″ ATS GTR
  • Koła tylne: 9,5 x 18″ ATS GTR
  • Opony przednie: 265/35 R 18 lub 255/35 R 18
  • Opony tylne: 265/35 R 18 lub 255/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Długość: 4248 mm
  • Szerokość: 1820 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,00 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 15,00 s
  • Prędkość maksymalna: 293,7 km/h (zmierzona na Nardò, docelowo – 310 km/h)block position=\inside7781/block

Źródło: Mathilda

Komentarze (0)