Czym skutkuje awaria czujnika położenia wału korbowego?

Czujnik położenia wału korbowego to bardzo istotna część nadzorująca jeden z podzespołów pracy silnika. Czujniki tego typu są obecnie bardzo często stosowane przez konstruktorów. Zapewniają one wyższe bezpieczeństwo podczas jazdy. Niestety jednak, czasami wystarczy drobna awaria jednego z czujników, aby silnik przestał działać. Co wtedy?

Czym skutkuje awaria czujnika położenia wału korbowego?
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

30.03.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Czujnik położenia wału korbowego - na czym polega jego działanie?

Czujnik położenia wału, który znajdziesz na https://allegro.pl/kategoria/blok-silnika-czujniki-polozenia-walu-korbowego-256143 to jeden z efektów rozwoju technologicznego w branży samochodowej. Obecnie właściwie wszystkie jednostki napędowe w silniku sterowane są (i kontrolowane) przez zaawansowane komputery pokładowe. Wprowadzenie tych zaawansowanych czujników, które najpierw zbierają informacje o działaniu konkretnych podzespołów, a następnie przesyłają je do jednostki sterującej sprawia, że komputer na podstawie aktualnych informacji może opracować najlepszy model pracy i przekazać informacje o nim do kolejny podzespołów.

Czujnik położenia wału jest więc tylko jednym z całej sieci kontrolerów otaczających silnik. Jego zadanie to przede wszystkim kompletowanie danych o położeniu wału korbowego, jego prędkości obrotowej, co w połączeniu z informacjami z czujnika wałka rozrządu pozwala komputerowi na ustalenie najbardziej optymalnego momentu wtrysku kolejnej porcji paliwa oraz ustawienie kąta wyprzedzanie zapłonu. Czujnik położenia wału korbowego spełnia wiec kluczową funkcję w kontekście pracy silnika. Z tego też względu pomiary przez niego dokonywane muszą być maksymalnie dokładne. Pomaga w tym nie tylko czujnik, ale i tarcza pomiarowa, którą zakłada się na kole zamachowym silnika (ewentualnie na kole pasowym wału). Tarcza tego typu możesz mieć różny kształt (z wyciętymi szczelinami, zębata, z trwałymi magnesami).

Co się dzieje, gdy czujnik wału ulega awarii?

Awaria jednego czujnika przy tak dużej ich ilości nie powinna powodować szczególnych problemów. W przypadku czujnika położenia wału jest jednak inaczej. W skrajnych przypadkach awaria tego małego urządzenia może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia samochodu. Komputer, który steruje pracą jednostki (i jak już wskazaliśmy powyżej na podstawie pracy czujnika położenia wału zarządza, kiedy dochodzi do wtrysku paliwa), w przypadku pozbawienia informacji o pracy wału korbowego zacznie reagować zgodnie z "planem awaryjnym". Ten zaś może zakładać całkowite unieruchomienie silnika.

Objawy problemów z czujnikiem położenia wału korbowego to najczęściej:

  • nierównomierna praca silnika,
  • nagłe gaśnięcie rozgrzanego już silnika,
  • problemami z uruchomieniem samochodu,
  • zapaleniem kontroli check engine i przejścia silnika w stan awaryjny,
  • drastyczny spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa.

W przypadku pojawienia się któregoś z powyższych problemów koniecznie należy skonsultować się z mechanikiem. W przypadku potwierdzenia awarii czujnika położenia wału korbowego koniecznie trzeba go wymienić. Sam czujnik nie jest szczególnie drogą częścią, tym bardziej więc nie warto zwlekać z wymianą, ponieważ blokada silnika może spowodować znacznie poważniejsze problemy.

Silnik pozbawiony informacji o położeniu wału lub otrzymujący informacje niezgodne ze stanem faktycznym, może odczytywać jako niezidentyfikowany błąd, a to z kolei może prowadzić do zatrzymania pracy silnika. Z punktu widzenia procedur awaryjnych jest to najlepsze rozwiązanie ograniczające ryzyko poważnych uszkodzeń silnika. Zdarza się czasem, że awaria tego czujnika mylona jest z uszkodzeniem pompy paliwa, ponieważ w jednym i drugim przypadku komputer odcina jego dopływ. Tym bardziej potrzebny jest profesjonalny przegląd, który odpowie na pytanie o źródło problemu.

Komentarze (0)