Chińskie pojazdy zalewają zagraniczne rynki. Statystyki mówią same za siebie
Rozwój branży motoryzacyjnej w Chinach nie jednego może wprawić w osłupienie. Niedawno opublikowane dane na temat eksportu tamtejszych pojazdów pokazują, że producenci regularnie biją własne rekordy.
19.07.2023 | aktual.: 21.07.2023 17:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM) w pierwszej połowie tego roku Chiny wyeksportowały 2,14 mln pojazdów, co stanowi wzrost o 75,7 proc. w stosunku do roku 2022. Jeśli chodzi o same pojazdy osobowe, wyeksportowano aż 1,78 mln egzemplarzy, co oznacza wzrost o 88,4 proc. rok do roku. W kwestii pojazdów zeroemisyjnych za granicę Chin trafiło 534 tys. samochodów. Tutaj wzrost wyniósł 160 proc.
W ciągu ostatnich kilku lat chiński eksport pojazdów oscylował wokół 1 mln sztuk rocznie. Dopiero w 2021 roku wolumen eksportu po raz pierwszy przekroczył 2 mln. Następnie w 2022 roku przekroczono 3 mln pojazdów, co uczyniło wówczas Chiny drugim co do wielkości eksporterem samochodów po Japonii. Według Fu Bingfenga, wiceprezesa wykonawczego i sekretarza generalnego CAAM, do końca 2023 roku wielkość eksportu chińskich pojazdów przekroczy 4 mln sztuk.
W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku siedem chińskich firm motoryzacyjnych wyeksportowało ponad 100 tys. pojazdów: SAIC, Chery, Tesla China, Changan, Great Wall Motors, Geely i Dongfeng. Wśród nich BYD wyeksportował 81 tys. pojazdów, co stanowi wzrost o 1060 proc., porównując wynik z ubiegłym rokiem. Firma Chery wyeksportowała 394 tys. pojazdów – 170 proc., a Great Wall Motors 124 tys. – 97,3 proc. więcej niż w 2022 roku.
Azja, Europa i Ameryka Łacińska to główne rynki eksportu pojazdów z Chin. Według danych od stycznia do maja br. w pierwszej trójce importerów chińskich aut były Rosja, Meksyk i Belgia. Najwięcej samochodów elektrycznych sprowadzała natomiast Belgia, Wielka Brytania i Tajlandia.