Chcieć to móc – Edo Competition CCR Evo 817 (2011)
Wydawać by się mogło, że tak ekskluzywnego supersamochodu, jak Koenigsegg CCR, nie da się ulepszyć, a jednak Edo Karabegović udowadnia, że dla jego zespołu mechaników nie ma rzeczy nie do przeskoczenia. Ekipa Edo Competition podkręciła nawet silnik bolidu. O ile? O tym w dalszej części.
03.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Koenigsegg CCR korzysta z 8-cylindrowego widlastego silnika o objętości skokowej 4,7 l, z którym współpracują dwie sprężarki mechaniczne Rotrex. Właściciel seryjnego CCR-a wciskając pedał gazu zarządza 806 KM mocy, które dostępne są przy 6900 obr./min oraz 920 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 5700 obr./min.
Jednostka napędowa nie jest pochodną silnika z seryjnej produkcji (jak to się często zdarza w przypadku supersamochodów wytwarzanych w krótkich seriach), a konstrukcją od zera stworzoną do modelu CC w 2001 roku. To mogło stanowić pewien problem dla Edo Competition, które podjęło się wzmocnienia silnika.
Tuner postawił sobie za cel zwiększyć moc, jednocześnie pozostawiając krzywą momentu obrotowego niemal w niezmienionym kształcie. Modyfikacji dokonano zmieniając oprogramowanie centralnej jednostki sterującej oraz przełożenie sprężarek (konkretnie chodzi tutaj o przełożenie między silnikiem a kompresorami). Ostatecznie sprężarki pracują z prawie maksymalnym ciśnieniem doładowania w zakresie od 3700 do 6000 obr./min. Jednocześnie obniżono granicę maksymalnych bezpiecznych obrotów wału korbowego z 7600 do 7200 obr./min w celu zabezpieczenia kompresorów przed ewentualnym uszkodzeniem.
Po tuningu silnik dysponuje oszałamiającą mocą 891 KM przy 6835 obr./min i nieco mniejszym niż w bolidzie fabrycznym, bo wynoszącym 900 Nm, maksymalnym momentem obrotowym przy 6275 obr./min.
Inżynierowie zdemontowali 6-biegową skrzynię biegów, następnie rozłożyli i dokonali przeglądu, a przed ponownym montażem wymienili plastikowe panewki na elementy typu Uniball.
Z optycznych zmian na zewnątrz auta zwracają uwagę felgi pomalowane na kolor nadwozia i zainstalowane w przednich wlotach powietrza światła. Z kolei w kabinie pasażerskiej zagościła Alcantara[sup]®[/sup]. Edo zmodyfikowało nieco środkową konsolę i umieściło w niej wyświetlacz systemu multimedialnego. W skład tego systemu wchodzi między innymi kamera cofania. Ze względów bezpieczeństwa na tablicy zegarów zagościł wyświetlacz temperatury opon i ciśnienia w ich wnętrzu.
Edo Competition informuje, że w związku ze zmianami mechanicznymi CCR przyspiesza nieco lepiej, ale jest też wolniejszy od oryginału. Na stronie Edo Competition widnieją informacje, że auto przyspiesza w 3,20 s do 100 km/h, w 9,7 s do 200 km/h oraz w 23,00 s do 300 km/h. Trudno powiedzieć, że sprint do „setki” jest lepszy niż bolidu oryginalnego, bo tamten również ten czas ma podawany jako 3,20 s.
Edo twierdzi, że prędkość została nieco zmniejszona z „ponad 395 km/h” jak podaje Koenigsegg, do „ponad 390 km/h”. Wiadomo jednak, że seryjny CCR ustanowił rekord prędkości wynoszący 388 km/h, dlatego wątpliwe jest, by przerobione auto choćby zbliżyło się do 390 km/h. Tak czy inaczej ten Koenigsegg jest godny uwagi.
Edo Competition po raz kolejny udowodniło, że żadna marka mu nie straszna jeśli chodzi o tuning samochodów. Teraz chyba czas na przeróbki Pagani Zondy.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4700 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwa kompresory Rotrex
- Moc maksymalna: 891 KM przy 6835 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 189,58 KM/l (seryjny – 171,50 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 6275 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 362 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 362 mm
- Koła przednie: 9,5 x 19”
- Koła tylne: 12,5 x 20″
- Opony przednie: 245/40 R 19 Michelin
- Opony tylne: 335/30 R 20 Michelin
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1180 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,32 kg/KM (seryjny – 1,46 kg/KM)
- Długość: 4190 mm
- Szerokość: 1990 mm
- Wysokość: 1070 mm
- Rozstaw osi: 2660 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,70 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 23,00 s
- Prędkość maksymalna: Ponad 390 km/h (teoret.)block position=\inside8102/block
Źródło: automobilesreview • edo competition