Chcieć to móc – Edo Competition CCR Evo 817 (2011)

Wydawać by się mogło, że tak ekskluzywnego supersamochodu, jak Koenigsegg CCR, nie da się ulepszyć, a jednak Edo Karabegović udowadnia, że dla jego zespołu mechaników nie ma rzeczy nie do przeskoczenia. Ekipa Edo Competition podkręciła nawet silnik bolidu. O ile? O tym w dalszej części.

Chcieć to móc – Edo Competition CCR Evo 817 (2011)
Olgierd Lachowski

03.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Edo Competition CCR Evo 817 fot.4
Edo Competition CCR Evo 817 fot.4

Koenigsegg CCR korzysta z 8-cylindrowego widlastego silnika o objętości skokowej 4,7 l, z którym współpracują dwie sprężarki mechaniczne Rotrex. Właściciel seryjnego CCR-a wciskając pedał gazu zarządza 806 KM mocy, które dostępne są przy 6900 obr./min oraz 920 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 5700 obr./min.

Jednostka napędowa nie jest pochodną silnika z seryjnej produkcji (jak to się często zdarza w przypadku supersamochodów wytwarzanych w krótkich seriach), a konstrukcją od zera stworzoną do modelu CC w 2001 roku. To mogło stanowić pewien problem dla Edo Competition, które podjęło się wzmocnienia silnika.

Edo Competition CCR Evo 817 fot.14
Edo Competition CCR Evo 817 fot.14

Tuner postawił sobie za cel zwiększyć moc, jednocześnie pozostawiając krzywą momentu obrotowego niemal w niezmienionym kształcie. Modyfikacji dokonano zmieniając oprogramowanie centralnej jednostki sterującej oraz przełożenie sprężarek (konkretnie chodzi tutaj o przełożenie między silnikiem a kompresorami). Ostatecznie sprężarki pracują z prawie maksymalnym ciśnieniem doładowania w zakresie od 3700 do 6000 obr./min. Jednocześnie obniżono granicę maksymalnych bezpiecznych obrotów wału korbowego z 7600 do 7200 obr./min w celu zabezpieczenia kompresorów przed ewentualnym uszkodzeniem.

Po tuningu silnik dysponuje oszałamiającą mocą 891 KM przy 6835 obr./min i nieco mniejszym niż w bolidzie fabrycznym, bo wynoszącym 900 Nm, maksymalnym momentem obrotowym przy 6275 obr./min.

Edo Competition CCR Evo 817 fot.41
Edo Competition CCR Evo 817 fot.41

Inżynierowie zdemontowali 6-biegową skrzynię biegów, następnie rozłożyli i dokonali przeglądu, a przed ponownym montażem wymienili plastikowe panewki na elementy typu Uniball.

Z optycznych zmian na zewnątrz auta zwracają uwagę felgi pomalowane na kolor nadwozia i zainstalowane w przednich wlotach powietrza światła. Z kolei w kabinie pasażerskiej zagościła Alcantara[sup]®[/sup]. Edo zmodyfikowało nieco środkową konsolę i umieściło w niej wyświetlacz systemu multimedialnego. W skład tego systemu wchodzi między innymi kamera cofania. Ze względów bezpieczeństwa na tablicy zegarów zagościł wyświetlacz temperatury opon i ciśnienia w ich wnętrzu.

Edo Competition CCR Evo 817 fot.21
Edo Competition CCR Evo 817 fot.21

Edo Competition informuje, że w związku ze zmianami mechanicznymi CCR przyspiesza nieco lepiej, ale jest też wolniejszy od oryginału. Na stronie Edo Competition widnieją informacje, że auto przyspiesza w 3,20 s do 100 km/h, w 9,7 s do 200 km/h oraz w 23,00 s do 300 km/h. Trudno powiedzieć, że sprint do „setki” jest lepszy niż bolidu oryginalnego, bo tamten również ten czas ma podawany jako 3,20 s.

Edo twierdzi, że prędkość została nieco zmniejszona z „ponad 395 km/h” jak podaje Koenigsegg, do „ponad 390 km/h”. Wiadomo jednak, że seryjny CCR ustanowił rekord prędkości wynoszący 388 km/h, dlatego wątpliwe jest, by przerobione auto choćby zbliżyło się do 390 km/h. Tak czy inaczej ten Koenigsegg jest godny uwagi.

Edo Competition CCR Evo 817 fot.35
Edo Competition CCR Evo 817 fot.35

Edo Competition po raz kolejny udowodniło, że żadna marka mu nie straszna jeśli chodzi o tuning samochodów. Teraz chyba czas na przeróbki Pagani Zondy.

Dane techniczne


  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4700 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory Rotrex
  • Moc maksymalna: 891 KM przy 6835 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 189,58 KM/l (seryjny – 171,50 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 6275 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 362 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 362 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 19”
  • Koła tylne: 12,5 x 20″
  • Opony przednie: 245/40 R 19 Michelin
  • Opony tylne: 335/30 R 20 Michelin

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1180 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,32 kg/KM (seryjny – 1,46 kg/KM)
  • Długość: 4190 mm
  • Szerokość: 1990 mm
  • Wysokość: 1070 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,70 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 23,00 s
  • Prędkość maksymalna: Ponad 390 km/h (teoret.)block position=\inside8102/block
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)