CB Catfish – odchudzona Mazda MX‑5 z nadwoziem inspirowanym rybą [wideo]
Czy samochód nawiązujący wyglądem i nazwą do suma może być ekscytujący? Tak, jeśli waży 680 kg i może być napędzany silnikiem V8 z Corvette.
20.09.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mazda zaprezentowała w 2009 r. prototyp modelu MX-5 Superlight. Odchudzona wersja japońskiego roadstera nie trafiła do produkcji. Jednak ci, którym studium przypadło do gustu, będą mogli kupić CB Catfish (po ang. sum), speedstera bazującego na podzespołach MX-5.
Nad autem pracuje amerykańska firma Bauer Limited Production. Z powodów prawnych, za podstawę będą służyły modele 1. i 2. generacji, z lat 1989-2005. Konstruktorzy podają kilka powodów wyboru japońskiego pojazdu jako "dawcy".
Przede wszystkim, Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie, który rozszedł się już w liczbie przekraczającej 900 000 sztuk. Egzemplarzy w dobrym stanie na rynku wtórnym jest naprawdę sporo, pojazd jest też relatywnie tani w utrzymaniu. Prototyp Catfisha powstał w oparciu o używaną MX-5 kupioną za 800 dol. Ponadto, Mazda ma prostą konstrukcję, jest lekka i ma znakomity rozkład masy 50:50.
Cytując szefa Bauer Limited Production, czyli Corda Bauera, Mazda została pozbawiona "wszystkiego, co zbędne". Ingerencje są bardzo duże. Catfish ma całkowicie nową karoserię, opartą o ramę przestrzenną zaprojektowaną przez Rona Hemphilla, który ma na swoim koncie wyczynowe terenówki startujące w Rajdzie Dakar i zawodach Baja.
Za wygląd nadwozia odpowiada Greg Tada, który pracował m.in. dla Suzuki America. CB Catfish faktycznie przypomina wyglądem suma. Wlot powietrza wygląda jak paszcza. Speedster ma też charakterystyczną, wybrzuszoną maskę przypominającą grzbiet ryby. Auto nie ma drzwi, co pozwoliło zwiększyć sztywność konstrukcji. Zajmowanie miejsca w fotelu kierowcy jest możliwe dzięki patentowi rodem z pojazdów wyścigowych, czyli wyjmowaniu kierownicy.
W stosunku do Mazdy MX-5, siedzisko zostało przesunięte do tyłu i do środka. Pojazd jest jednak tak zaprojektowany, żeby można w nim było zamontować standardowe fotele z japońskiego roadstera lub fotele kubełkowe.
Największym atutem Catfisha jest niska masa. Auto waży zaledwie 680 kg. Żeby poprawić trakcję i rozkład masy, akumulator przeniesiono bliżej tylnej części foteli. Zmieniono też ustawienie wydechu i zamontowano dyfuzor.
Do napędu CB Catfish mają służyć silniki 1,6 i 1,8 z Mazd MX-5. Chociaż najmocniejsza jednostka z modeli 1. i 2. generacji generowała tylko 146 KM (nie licząc limitowanej do 100. sztuk MX-5 SP dysponującej motorem o mocy ponad 200 KM), to jednak taka wartość w połączeniu z rewelacyjnie niską wagą będzie zapewne skutkowała znakomitymi osiągami.
Co więcej, Bauer Limited Production twierdzi, że CB Catfish będzie mógł zostać wyposażony nawet w dużo większy silnik, w tym pochodzący z magazynów General Motors LS2 V8. Jednostka ta jest znana chociażby z modelu Corvette. Motor 6,0 l może rozwijać 400 KM.
CB Catfish zadebiutuje podczas SEMA Show 2012 na przełomie października i listopada. Nie wiadomo jeszcze ile będzie kosztował kit umożliwiający przeróbkę MX-5 w bardzo szybkiego suma.
Catfish shakedown at El Toro
Źródło: Carscoop • Auto News World