Byłem na jednej z topowych konferencji motoryzacyjnych w Polsce: Moto Idea 2022

Prawie 250 uczestników zgromadziła 12. edycja Konferencji Moto Idea, która odbyła się 27-28 września 2022 r. w Łodzi. Wydarzenie obfitowało w eksperckie prelekcje i debaty. WP Autokult objął imprezę patronatem medialnym.

Moto Idea zgromadziła przedstawicieli branży automotive po raz 12.
Moto Idea zgromadziła przedstawicieli branży automotive po raz 12.
Źródło zdjęć: © zdjęcie organizatora | Radoslaw.Sz

07.10.2022 | aktual.: 09.10.2022 10:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Gwar i poruszenie wśród uczestników czekających na rozpoczęcie Konferencji Moto Idea 2022 r. w łódzkim Hiltonie przerwał dopiero Paweł Gos. Prezes zarządu Exact Systems i organizator imprezy przywitał gości wraz z prezydentem Częstochowy Krzysztofem Matyjaszczykiem, patronem honorowym konferencji. Całe wydarzenie poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Adam Kornacki.

Obyś żył w ciekawych czasach

Trudno się dziwić, że nastrój panujący wśród uczestników przed startem wydarzenia był daleki od beztroskiego. Wszak konferencja zastała branżę moto na zakręcie. Mowa tu o skutkach pandemii i wojny w Ukrainie, a zatem kryzysie gospodarczym i energetycznym.

Co więcej, ostatni (2021) rok tylko utwierdził w przekonaniu, że elektromobilność nie ma w sobie nic z przemijającej mody, przeciwnie: będzie jednym z większych wyzwań dla motoryzacji nie tylko w najbliższych latach, ale i dekadach.

Pesymizm kontrolowany

Pierwszy prelegent Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, mówił o kryzysie energetycznym z perspektywy Polski i całej Unii Europejskiej. Przedstawiał działania krótkoterminowe, którymi chroni się Polska, ale też podkreślał, jak ważne jest wspólne działanie ze Wspólnotą Europejską. Pierwsze wystąpienie daleko wykraczało poza typowo branżowe wykłady.

Ekspert, choć daleki od optymizmu, mówił o 2024 r. jako możliwym terminie, w którym polska gospodarka będzie mogła osiągnąć stabilność. W ocenie prezesa PFR wcześniej, bo w nadchodzącym 2023 r., możemy się za to spodziewać pierwszych wzrostów.

Prezes PFR, Paweł Borys
Prezes PFR, Paweł Borys© zdjęcie organizatora | Radoslaw.Sz

Zakładam scenariusz tak zwanego miękkiego lądowania dla polskiej gospodarki. Po raz kolejny poradzimy sobie z wyzwaniami. Oczywiście wszyscy odczuwamy koszty inflacji i destabilizację związaną z cenami energii, wzrost wynagrodzeń, trudności z dostępnością pracowników, ale poradzimy sobie z tymi wyzwaniami i w przyszłym roku odnotujemy wzrost gospodarczy, podczas gdy kilka gospodarek europejskich zagrożonych jest recesją – Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Technologia jutra działa już dziś

Poza horyzont branży motoryzacyjnej sięgało też wystąpienie Macieja Kaweckiego, Ekspert rozpoczął swój wykład od ciekawostki, że pojęcie "robot" pochodzi od czeskiego słowa "robota", które wymyślił 100 lat temu pisarz i dramaturg Karel Capek. Prelegent przez dalszą część wystąpienia pokazywał innowacje technologiczne, za którymi stoją także Polacy. Za przykład podał 17-latka z Iłży, autora algorytmu, który przeciwdziała zasypianiu za kierownicą.

Temat algorytmów stanowiły ważną część wykładu, a Maciej Kawecki wspomniał, że już co dziesiąta minuta naszego życia jest naznaczona ich działaniem.

Łatwo więc przewidzieć, że także w branży moto wzrośnie znaczenie nowoczesnej technologii i to w bardzo szybkim tempie. Naukowiec zaznaczył jednak, że podejście przedsiębiorców do technologii powinno być długofalowe i cechować się rozsądkiem.

Czasami łatwo jest ulec pokusie wdrożenia technologii, która przyniesie nam krótkotrwałe korzyści i zyski finansowe. Jeżeli ona nie stawia w centrum człowieka, to wcześniej czy później zrobi nam więcej złego niż dobrego – Maciej Kawecki, Digital EU Ambassador

Maciej Kawęcki,  Digital EU Ambassador
Maciej Kawęcki, Digital EU Ambassador© zdjęcie organizatora | Radoslaw.Sz

Elektryzujący temat e-motoryzacji

Wśród licznych tematów, które organizatorzy 12. edycji Moto Idea zaproponowali uczestnikom, to właśnie elektromobilność  osadzona w aktualnej sytuacji gospodarczej  wzbudziła największe emocje. Eksperci, menedżerowie i praktycy branż związanych z motoryzacją ścierali swoje nieraz bardzo odmienne opinie.

Niektóre diagnozy zakładały szybki rozwój i świetlaną przyszłość dla elektromobilności (w Polsce i Europie), która miałaby nastąpić długo przed planowanym na 2035 r. zakazem sprzedaży nowych pojazdów spalinowych. Niemniej, nie brakowało też głosów, że po wydarzeniach, które spowodowały kryzys energetyczny, nastąpi spowolnienie w rozwoju motoryzacji zasilanej prądem.

Z Doliny Krzemowej do Polski

Ciekawą perspektywę dla motobraży przedstawił Andrzej Korpak, wieloletni prezes zarządu i dyrektor generalny Stellantis, który na przykładzie gliwickiej fabryki Opla pokazał szanse, jakie kryją się za zmianami – zarówno w przedmiocie, jak i technologii produkcji. Podkreślał, że odpowiednio wprowadzone mogą tylko wzmocnić branżę i to niezależnie od niesprzyjających warunków.

O przyszłości bez kompleksów mówił też ekspert motoryzacyjny ze Stanów Zjednoczonych, Brad Templeton. W swoim wystąpieniu zawarł jednak ostrzeżenie dla producentów samochodów. Prognoza eksperta z Doliny Krzemowej przewiduje bowiem, że zmiany gospodarcze, ale też społeczne, spowodują, że samochód będziemy postrzegać nie jako produkt, ale usługę.

Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems
Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems © zdjęcie organizatora | Radoslaw.Sz

Opinia branży

Poza prelekcjami i debatami, uczestnicy dwudniowej konferencji mogli też poznać premierowo – dostępne też w sieci – wyniki 6. wydania "MotoBarometru", a więc raportu, który bada nastroje wśród przedstawicieli branży automotive w Europie.

W 2022 r. swoją opinię na temat produkcji motoryzacyjnej, zatrudnienia w branży i sytuacji geopolitycznej wyraziło niemal tysiąc respondentów m.in. z Polski, Belgii, Czech, Hiszpanii, Holandii, Niemiec czy Turcji.

Ważna rozmowa

Niezależnie od tego, czy czujemy się częścią motoryzacyjnego świata, Moto Idea 2022 przypomina, jak ważne jest przyswajanie wiedzy i rozmawianie "na żywo".

Galopujące innowacje technologiczne i wielopoziomowe zmiany, które dotykają także branżę moto, zakwestionowały wiele świętości. Na szczęście kontakt międzyludzki nadal jest bardzo ważny.

branża motoryzacyjnapolskarelacje