BMW Serii 8
BMW serii 8 E31 jest 2-drzwiowym coupé plasowanym w segmencie G. E31 zostało zaprezentowane w 1989 roku podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie, produkcja odbywała się w latach 1989-1999 w zakładach zlokalizowanych w Monachium (Niemcy). BMW serii 8 E31 jest następcą modelu E24, który wytwarzany był w latach 1975-1989.
Mierzącym 4780 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1341-1330 mm (CSi) wysokości BMW serii 8 E31 mogą podróżować cztery osoby. Pojemność bagażnika wynosi 360 l. To sporo, biorąc pod uwagę, że E31 konkurowało nie tylko z Audi czy Mercedesem, ale również z Ferrari i Porsche.
Przez pierwsze lata produkcji BMW serii 8 E31 oferowano wyłącznie z jednostką V12 o pojemności 5,0 l i mocy 300 KM, którą można znaleźć również pod maską modelu E32. Taki silnik pozwalał na przyspieszenie do pierwszej setki w 6,8 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 250 km/h. Kilka lat później do oferty dołączyły również motory 4,0 l o mocy 286 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz 4,4 l o mocy 286 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Najsłabszą jednostką w gamie było 3,0 l V8 o mocy 218 KM, które pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w 7,8 s i mknie 241 km/h.
Najmocniejszym motorem może pochwalić się model M8, który został zaprezentowany w 1990 roku. Pod maską BMW M8 pracuje 6,0 l silnik V12 o mocy 550 K. Sprint 0-100 km/h trwa 4,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Co ciekawe, BMW M8 nigdy nie zostało wprowadzone do sprzedaży ze względu na koszty jego wytwarzania. Prototyp, po nieprawdziwej informacji o zniszczeniu, był ukrywany przez 20 lat, aż do czasu ponownej prezentacji w 2010 roku.
Napęd w BMW serii 8 E31 przekazywany jest wyłącznie na tylną oś za pomocą 6-biegowej manualnej, 4-biegowej automatycznej lub 5-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 90 l.
Warto wspomnieć o dwóch specjalnych wersjach serii 8 E31. Pierwszą z nich jest 850 CSi, która została zaprezentowana w 1992 roku. Pod maską BMW 850 CSi pojawił się 5,6 l silnik V12 o mocy 380 KM, który pozwala na przyspieszenie do pierwszej setki w 5,9 s. Co ważne, prędkość maksymalna wynosi 298 km/h, a nie jak w przypadku wszystkich wersji V12 - 250 km/h. 850 CSi zostało wzbogacone m.in. o wydajniejsze hamulce oraz obniżone zawieszenie, auto ma też podwójną końcówkę układu wydechowego oraz dodatkowe spojlery.
Drugą specjalną wersją E31 jest Alpina B12. Wprowadzona w 1990 roku, ma pod maską 5,0 l silnik V12 o mocy 350 KM. W 1992 roku zaprezentowano również odmianę B12 z 5,7 l jednostką o mocy 416 KM. Napęd w Alpinie B12 z mocniejszym motorem przekazywany jest za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni lub przekładni typu Shifttronic.
BMW serii 8 E31 dorzuciło swoje trzy grosze do sportów motorowych. Zbudowany przez Wagenstetter Motorsport zmodyfikowany egzemplarz oparty na modelu 840i wziął udział w mistrzostwach VLN na torze Nürburgring. Pod maską 840i Wagenstetter Motorsport pojawił się 5,0 l silnik V8 z modelu M5 E39, który generuje 555 KM i 640 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
BMW serii 8 E31 zostało zaprojektowane przez Klausa Kapitza. Łącznie wyprodukowano 30 621 egzemplarzy. Następcą E31 jest BMW Z8, zaprezentowane w 1999 roku i oferowane wyłącznie jako 2-drzwiowy roadster.
Plusy:
- dynamiczna gama jednostek napędowych
- ponadczasowy wygląd
- rewelacyjne osiągi i właściwości jezdne
- ergonomia wnętrza
Minusy:
- ilość miejsca dla pasażerów
- ekonomiczność