Używane BMW Serii 3 E46 - przyszły klasyk?
Na temat negatywnych opinii dotyczących BMW Serii 3 możnaby napisać niejedną pracę licencjacką, jednak podobnie jest z tanimi dyskontami spożywczymi. Zarówno w przypadku auta jak i sklepów, pod cienką i słabą powłoką osądów kryje się mnóstwo zalet. Dlaczego warto kupić BMW Serii 3?
30.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wiele osób uważa, że BMW jest marką dla tych, których reprezentacyjnym uniformem są adidasy, luźna bluza oraz dresowe spodnie. Część z tych osób zasiada zapewne za kierownicą "przednionapędowych i nudnych Audi czy dziadkowatych Mercedesów." Do wszystkiego można dokleić etykietkę, na szczęście każdą łatkę da się w mgnieniu oka odkleić.
W każdym aucie spod znaku BMW kryje się sportowy charakter, który w przypadku konkurencji zauważalny jest jedynie w topowych wersjach. To właśnie ten sportowy charakter sprawia, że Bawarkami interesują się młodzi kierowcy, którzy nie muszą nosić garniturów czy prochowych płaszczy.
Jednak poza tym młodzieńczym charakterem, który daje o sobie znaki na stacjach benzynowych, samochody BMW posiadają wiele innych pozytywnych cech. BMW Serii 3 generacji E46 jest tego świetnym przykładem. Model ten produkowany był z przeznaczeniem na 12 rynków, aż w 5 różnych wersjach nadwoziowych.
Auto zadebiutowało na rynku w 1998 roku i początkowo dostępne było jedynie jako sedan. Rok później pojawiły się odmiany Coupe oraz Touring, czyli po prostu kombi. W 2000 roku do salonów trafiły kolejne wersje nadwoziowe Trójki, miejski Compact oraz Cabrio.
BMW Serii 3 w wersji sedan łączy właściwości jezdne auta sportowego z zaletami reprezentacyjnej limuzyny. Jedyną rzeczą, do której można się przyczepić jest ilość miejsca we wnętrzu, która bardziej daje się we znaki głównie w odmianach Coupe i Compact. Co ciekawe jednak, sedan oferuje 440 litrów przestrzeni bagażowej, podczas gdy kombi zaledwie 435 litrów. Odmiana Touring posiada jednak możliwość rozłożenia tylnej kanapy, dzięki czemu można uzyskać kufer o pojemności 1345 litrów.
Dla osób mogących pozwolić sobie na mniejszą ilość miejsca z tyłu oraz nieco bardziej awangardowy wygląd, przeznaczono wersje Coupe oraz Cabrio. Oba te modele cechuje gładka i dynamiczna linia nadwozia, przez co prezentują się one bardzo atrakcyjnie. Szczególnie atrakcyjnie wyglądają modele poliftingowe, w których główną zmianą było wprowadzenie smuklejszych przednich reflektorów.
Interesującą pozycją na rynku używanym jest również Compact. Niedoceniana przez wielu wersja, która jest nie tylko tańsza w zakupie, ale na dodatek często jest w lepszym stanie technicznym, bowiem model ten cieszył się sporą popularnością wśród kobiet. Compact posiada wprawdzie tylko 310 litrów pojemności bagażnika, jednak tylna klapa podnosi się wraz z szybą, przez co łatwiej załadować bagaże niż do sedana.
Jak to zwykle bywa w przypadku aut bawarskiego producenta, również Seria 3 E46 oferowana była z obszerną paletą jednostek napędowych. Wśród tych najpopularniejszych na polskim rynku samochodów używanych, warto zwrócić uwagę na kilka pozycji.
Osoby ceniące ekonomiczną jazdę, które nie lubią diesli, z pewnością powinny rozważyć kupno modelu 318i, który oferowany był w wersjach o mocy 118 oraz 143 KM. Jednostka ta spala niewiele więcej od wersji 316i, a oferuje lepsze osiągi. W mocniejszej wersji BMW Serii 3 z nadwoziem sedan osiąga pierwszą setkę w 9,4-sekundy oraz rozpędza się maksymalnie do prędkości blisko 220 km/h.
Do jednych z najpopularniejszych jednostek benzynowych należy również 320i. Silnik ten cechują niezłe osiągi, jednak jest on mało elastyczny i spala już około 11 litrów paliwa na 100 km. Topową jednostką "cywilnej" Serii 3 jest 330i o mocy 231 KM i 300 Nm momentu obrotowego. Pierwsza setka w 6,5-sekundy oraz prędkość maksymalna 250 km/h to osiągi, które zawstydzą niejedno sportowe coupe.
Wśród gamy jednostek wysokoprężnych najpopularniejszymi modelami są 320d oraz 330d. Pierwsza jednostka w zależności od roku produkcji dysponowała mocą 136 lub 150 KM, natomiast mocniejsze 330d produkowało 184 lub 204 KM.
Oprócz świetnych właściwości jezdnych, sportowego charakteru, dynamicznych jednostek napędowych oraz 4 gwiazdek w testach Euro NCAP czy świetnej powłoki antykorozyjnej, BMW Serii 3 ma jednak kilka wad. Poza małą ilością miejsca we wnętrzu oraz niewielkim bagażnikiem wersji Touring, można do nich zaliczyć m.in. słabe wyposażenie podstawowe, delikatne zawieszenie oraz szumy powietrza zauważalne przy większych prędkościach.
Na rynku samochodów używanych BMW Serii 3 E46 z pierwszych lat produkcji kosztuje już nawet około 10 000 złotych. Zadbane egzemplarze to wydatek powyżej 30 000, a w wersji Cabrio nawet 40 000 złotych. Jak ognia należy strzec się tuningowanych egzemplarzy. Jeśli na którymś elemencie nadwozia widoczna jest korozja, oznacza to, że auto uległo wcześniej wypadkowi lub co gorsza, jest popowodziowe.
Ceny wybranych części zamiennych:
- Wahacz prawy przód - 337 zł
- Chłodnica wody - 330 zł
- Sprzęgło wiskotyczne - 202 - 300 zł
- Kolumna McPhersona - 670 zł
- Amortyzator tył - 379 zł
- Tarcze + klocki przód - 340 - 450 zł
- Reflektor przód lifting ksenon - 650 zł używany