TestyBMWBMW M135i sDrive - test

BMW M135i sDrive - test

Gorące i nieduże samochody, czyli przedstawiciele gatunku hot hatchów to obecnie najbardziej przystępna forma, w jakiej można dostać auto o sportowym charakterze i bardzo dobrych osiągach. Mają silniki o rozsądnych pojemnościach, są stosunkowo łatwe w prowadzeniu i w prosty sposób są w stanie dostarczyć mnóstwo frajdy z jazdy nawet kierowcy o niekoniecznie wybitnych umiejętnościach. W tej grupie samochodów jest jednak wyjątek: BMW M135i.

BMW M135i sDrive - test
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Mariusz Zmysłowski

12.12.2014 | aktual.: 18.04.2023 11:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

BMW M135i sDrive - test

Co w tym hatchbacku jest tak szczególnego? BMW wybierając jednostkę napędową poszło pod prąd. Wszystkie współczesne hot hatche dysponują silnikami o pojemności rzadko przekraczającej 2 litry. W segmencie B znajdziemy też gorące malce napędzane silnikami 1,6-litrowymi. Tymczasem ktoś w BMW stwierdził, że świetnym pomysłem będzie pod maskę wepchnąć 6-cylindrowego, 3-litrowego potworka. Tym sposobem pojemnością silnika temu kompaktowi bliżej jest do Ferrari 360 i Nissana GT-R niż np. do Audi S3 czy Alfy Romeo Giulietty QV.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

BMW mogło sobie pozwolić na taki ruch, bo w przeciwieństwie do wielu innych kompaktów Seria 1 ma gdzie zmieścić taki motor. Długa maska kryje sporą komorę silnika i pociąga za sobą pewne konsekwencje. Z jednej strony to zaleta tego auta, bo dzięki niej Jedynka ma bardzo ładne proporcje. W połączeniu z pakietem stylistycznym M dostajemy całkiem zgrabny i dynamicznie wyglądający samochód. W moim egzemplarzu testowym brakowało tylko bardziej wyrazistego koloru. Metalizowany szary lakier był ładny, jeśli obserwowaliśmy go z bliska, ale już dla mijanych pieszych to M135i było tylko częścią nierozróżnialnej masy aut poruszających się po polskich ulicach.

Wróćmy do długiej maski. Druga konsekwencja sporego przodu to mniejsza ilość miejsca wewnątrz. Kierowca ma dosyć przytulne stanowisko pracy, ciasno oplatające go z każdej strony. Jeśli jednak osoba o wzroście ponad 1,8 m wygodnie rozsiądzie się za sterami M135i, za nią miejsca zostanie już bardzo mało. Plusem mojego egzemplarza testowego było 5-drzwiowe nadwozie, które trochę ratowało sytuację. Jedynka z nadwoziem 3-drzwiowym to już zdecydowanie samochód dla dwóch osób. W odmianie 5D można jeszcze pokusić się o wożenie dzieci do szkoły.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Nasze zapędy do rodzinnych wypraw na odległości dalsze niż ta, która łączy dom i miejsce edukacji pociech skutecznie zgasi bagażnik. Jest wystarczający, by zmieściły się w nim bagaże dwóch osób jadących na długie wakacje, ale upchnięcie tu jeszcze wózka i sterty dziecięcych akcesoriów to już układanka wymagająca wielu lat wprawy w Tetrisie. Problemem jest nie tylko stosunkowo nieduża pojemność, ale także wąski jak na hatchbacka otwór wsadowy.

Pytanie tylko czy potencjalnych odbiorców M135i to w ogóle obchodzi. Znacznie bardziej istotny jest fakt, że wnętrze pokryte jest mięsistymi skórami wysokiej jakości. Gruba kierownica świetnie leży w rękach, a pozycja, którą za nią zajmujemy jest niska i dzięki bliskości wszystkich instrumentów daje poczucie zwartości auta.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Fotele jak na tak mocny samochód są zaskakująco cywilizowane. Boczki dobrze trzymają w trakcie dynamicznej jazdy, ale nie męczą narzucającym się kształtem w trakcie codziennych, spokojnych podróży. Wprawdzie tych wiele nie da się odbyć w M135i, ale jeśli już dochodzi do tej wyjątkowej sytuacji, BMW zapewnia nam komfort na wysokim poziomie.

Dlaczego się nie da? Bo kto by chciał? Spokojna jazda M135i jest jak spędzenie nocy w jednym łóżku ze Scarlett Johansson na grze w Angry Birds na telefonie. Ten samochód prosi się mocniejsze wciskanie gazu przy każdej nadarzającej się okazji. 3-litrowy silnik BMW o mocy 320 KM to prawdziwy majstersztyk. W trakcie tych nielicznych, spokojnych przejazdów zapewnia niskie natężenie dźwięku w kabinie, a w połączeniu z 8-biegowym automatem pozwala na płynną jazdę

i utrzymywanie się na niskich obrotach nawet przy wysokich prędkościach.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Gdy już damy się sprowokować i prawą nogę dociśniemy do podłogi, w komorze silnika otwierają się wrota piekieł. 6-cylindrowy reaktor niemal rozpruwa maskę kipiąc nieprzebranymi pokładami mocy. Ta jednostka dźwiękiem najbardziej przypomina Nissana GT-R, ale z szczyptą ostrych niemieckich przypraw. Jego praca na najwyższych obrotach to wywołujący dreszcze koncert na sześć cylindrów.

Ta wściekłość, to szaleństwo bijące spod maski całe swoje ujście znajduje na kołach. A ponieważ mój egzemplarz to sDrive, cała wierzgająca stajnia trafia na tył. Brzmi nierozsądnie ekscytująco, prawda?

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

W BMW M135i wyłączenie kontroli trakcji przed ostrą jazdą jest co najmniej odważnym posunięciem. Czasami narzekamy, że współczesne samochody są zbyt grzeczne. Kiedyś auta wymagały szacunku kierowcy, bo mogły ukąsić i to bardzo boleśnie. Sportowe maszyny były naprawdę trudne do ujarzmienia. BMW stworzyło samochód, który za dotknięciem jednego przycisku potrafi zamienić się właśnie w taki oldschoolowy bolid.

Muszę przyznać, że momentami M135i jest wręcz przerażająco mocne. Kiedy gnasz przed siebie i widzisz zbliżający się łuk domyślasz się, że ten samochód jest w stanie go pokonać z tą prędkością. Pytanie tylko: czy odważysz się sam to sprawdzić?

BMW zasługuje na dużą pochwałę, bo nie bało się stworzyć samochodu, który nie jest dla każdego. To nie jest maszyna dla lansera-pozoranta. M135i to hatchback, który jest w stanie dać solidną lekcję pokory.

Oczywiście jak każdej mechanicznej bestii, tak i tej ognistej Jedynce można założyć kaganiec. Kontrola trakcji skutecznie trzyma 320 koni na wodzy. Łatwo da się poczuć, że gdy tylko wykażemy się większą fantazją, szybko są one uspokajane.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Według katalogu najmocniejsza Jedynka rozpędza się do 100 km/h w 4,9 s. Mnie udało się zejść do 5,1 s. Bardzo szybkie i sprawne ruszenie M135i bez zostawienia za sobą dwóch czarnych śladów na asfalcie okazało się nie lada wyzwaniem.

Ponieważ M135i nic nie udaje, nie stara się też sprawiać wrażenia samochodu nadzwyczajnie oszczędnego. BMW w katalogu podaje dla tej maszyny zużycie paliwa w mieście na poziomie 10,3 l/100 km. To wartość realna, którą da się uzyskać robiąc wszystko, by nie jeździć tak, jak ten samochód chce by nim jeździć. Jeśli często będziemy dawać się prowokować ten wynik bez szczególnego wysiłku podbijemy w okolice 18 l/100 km. Dzięki 8-biegowej przekładni znacznie lepiej jest w trasie. Poza miastem można zredukować spalanie do 6 l/100 km.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Mocną stroną tej Jedynki jest nie tylko silnik, ale również zawieszenie. Zapewnia ono komfort na zaskakująco dobrym poziomie, ale jednocześnie stara się pomóc kierowcy utrzymać auto w ryzach w trakcie dynamicznej jazdy. Jest to prawdopodobnie zasługa adaptacyjnego zawieszenia sportowego M. Wymaga ono dodatkowej dopłaty w wysokości 3819 zł. Czy jest warte swojej ceny? Trudno powiedzieć, bo najpierw należałoby przekonać się jak prowadzi się M135i bez tej opcji.

W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym dobre zawieszenie zapewnia maksimum kontroli nad tym samochodem, jakie da się osiągnąć w połączeniu z potężną, 3-litrową jednostką. BMW dobrze wyważyło pracę tych podzespołów, ale mimo to konieczna jest duża wprawa, by opanować tę niemiecką mieszankę wybuchową.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Jednak zanim ją w ogóle spróbujemy okiełznać, najpierw trzeba ją posiąść. Ceny M135i startują od 177 000 zł. Za BMW z 3-litrowym motorem benzynowym to jeszcze rozsądna cena. Problemem jak to zazwyczaj bywa u producentów premium są ceny dodatków. Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach kosztuje 254 491 zł. Kompletną listę wyposażenia znajdziecie pod danymi technicznymi.

BMW M135i to samochód nadzwyczajnie ekscytujący. Umie dostarczyć ogrom wrażeń, ale za niekoniecznie niską cenę. To zupełnie inny poziom doznań i możliwości, niż jest w stanie zagwarantować większość konkurencyjnych samochodów.

PLUSY:

Bardzo dobra jakość wykonania

Napęd na tylną oś

Świetnie leżąca w rękach kierownica

Dobrze wyważony kompromis w kwestii zawieszenia

Bardzo dobry silnik...

Minusy:

...który momentami jest zbyt mocny

Nieduża ilość miejsca w środku

Ogólna ocena samochodu: 8/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/32]

BMW M135i sDrive - dane techniczne

<!doctype html>
Testowany egzemplarz: BMW M135i sDrive  
Silnik i napęd:
Układ i doładowanie: R6, turbodoładowany  
Rodzaj paliwa: Benzyna  
Ustawienie: Wzdłużnie  
Rozrząd: DOHC 24V  
Objętość skokowa: 2979 cm3  
Stopień sprężania: 10,2  
Moc maksymalna: 320 KM przy 5800 rpm  
Moment maksymalny: 450 Nm przy 1300-4500 rpm  
Objętościowy wskaźnik mocy: 106,6 KM/l  
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptronic  
Typ napędu: RWD (koła tylne)  
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane  
Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane  
Zawieszenie przednie: Kolumna MacPhersona  
Zawieszenie tylne: Wielowahaczowe  
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany  
Koła, ogumienie przednie: 225/40 ZR18 Michelin Pilot Super Sport  
Koła, ogumienie tylne: 245/35 ZR18 Michelin Pilot Super Sport  
Masy i wymiary:
Typ nadwozia: Hatchback  
Liczba drzwi: 5  
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,33  
Masa własna: 1505 kg  
Stosunek masy do mocy: 4,7 kg/KM  
Długość: 4324 mm  
Szerokość: 1765 mm bez lusterek,
1984 mm z lusterkami
 
Wysokość: 1421 mm  
Rozstaw osi: 2690 mm  
Rozstaw kół przód/tył: 1512/1532 mm  
Pojemność zbiornika paliwa: 52 l  
Pojemność bagażnika: 360-1200 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny*:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s 5,1 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h  
Zużycie paliwa (miejskie): 10,3 l/100 km ok. 10,5 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie): 5,9 l/100 km ok. 6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 7,5 l/100 km  
Emisja CO2: 175 g/km  
Test zderzeniowy EuroNCAP: 5 gwiazdek (badanie 2012)  
Cena:
Testowany egzemplarz: 254 491 zł  
Wersja silnikowa od: 177 000 zł  
Model od: 87 200 zł (114i 3d)  
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: Standardowe: Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia: Obramowania BMW Shadow Line Lakier szary mineralny metalik (3314 zł), przyciemniane szyby boczne tylne i tylna (1758 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza: Sportowe fotele przednie, kierownica sportowa M, skórzana, podsufitka Individual w kolorze antracytowym Skóra czarna Dakota (6982 zł)
Koła i opony: 18-calowe obręcze Double Spoke 436 M -
Komfort: Kierownica wielofunkcyjna, elektryczne szyby, elektryczne lusterka Kamera cofania (2110 zł), lusterka przyciemniane automatycznie, składane elektrycznie (2761 zł), podparcie lędźwiowe w fotelach przednich (1406 zł), ogrzewanie foteli przednich (1658 zł), reflektory adaptacyjne (2061 zł), asystent świateł drogowych (755 zł), polski pakiet plus: system załadunkowy, pakiet dodatkowych schowków, spryskiwacze reflektorów, czujniki parkownia z tyłu i z przodu, czujniki deszczu, reflektory biksenonowe, klimatyzacja automatyczna, pakiet dodatkowego oświetlenia (12 076 zł)
Bezpieczeństwo: Komplet poduszek powietrznych, ABS, kontrola trakcji System alarmowy (2413 zł), regulator prędkości z funkcją hamowania (1559 zł), ostrzeżenie o ograniczeniach prędkości (1609 zł)
Multimedia: - System głośników HiFi Harman Kardon (3968 zł), Internet (755 zł), pełna bezprzewodowa integracja kompatybyilnych telefonów komórkowych wraz z USB (2011 zł), pakiet ConnectedDrive Advanced Plus (4370 zł), system nawigacyjny Professional (10 801 zł)
Mechanika: Sportowe hamulce M, zmienny, sportowy układ kierowniczy Sportowa automatyczna skrzynia biegów (11 302 zł), adaptacyjne sportowe zawieszenie M (3819 zł)
*sam kierowca, bez bagażu, sucha nawierzchnia, 60% paliwa.
Komentarze (32)