BMW i Porsche pokazały superszybką ładowarkę. 100 km w 3 minuty

Baterie ze stałym elektrolitem mogą pojawić się na rynku lada chwila. By uzupełnić tak pojemne ogniwa (i nie czekać wieczności), potrzeba zaawansowanej ładowarki. Takie urządzenie zaprezentowało BMW razem z Porsche.

Prototypowe BMW i3 ma dwa razy większą baterię niż produkcyjny model
Prototypowe BMW i3 ma dwa razy większą baterię niż produkcyjny model
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

14.12.2018 | aktual.: 28.03.2023 12:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

System FastCharge powstał dzięki wsparciu niemieckiego Ministerstwa Transportu w wysokości 7,8 mln euro. Pozwoliło to na wybudowanie obiektu w Jettingen-Scheppach (w Bawari, pomiędzy Ulm i Ausburgiem), który potrafi naładować auto z mocą 450 kW. Wymaga to – między innymi – wodnego chłodzenia kabli.

Obraz
© mat. prasowe

Podczas testów udało się uzyskać ponad 400 kW podczas ładowania jednego z prototypów Porsche. To oczywiście "muł" nowego modelu Taycan. 100 km zasięgu udało się uzyskać w mniej niż 3 minuty.

Na stacji pojawił się też pojazd badawczy BMW, który oparty jest na modelu i3. Ten egzemplarz ma baterię o wielkości 57 kWh (czyli prawie dwukrotnie większą niż testowany przez nas model i3S). Naładowanie baterii do 80 proc. (startując z poziomu 10 proc.) zajęło jedynie 15 minut.

Prototyp modelu Taycan
Prototyp modelu Taycan© fot. materiały prasowe

Ładowarka – mocniejsza od 3 do 9 razy niż standardowe urządzenie – jest darmowa i ogólnodostępna. Może być wykorzystana z każdym pojazdem wykorzystującym złącze Typu 2 CCS. Maksymalne obciążenie układu zostanie rozpoznane automatycznie.

Komentarze (7)