Bez doładowania też się da – BBR MX‑5 2.0 Super 180 (2012)

Prawie dwa lata temu pisałem o niespełna 240-konnej Mazdzie MX-5 firmy BBR, której silnik został podkręcony dzięki kompresorowi. Teraz brytyjskie BBR pokazało MX-piątkę, która obchodzi się bez doładowania, a dysponuje całkiem sporą mocą.

Bez doładowania też się da – BBR MX-5 2.0 Super 180 (2012)
Olgierd Lachowski

17.09.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Prawie dwa lata temu pisałem o niespełna 240-konnej Mazdzie MX-5 firmy BBR, której silnik został podkręcony dzięki kompresorowi. Teraz brytyjskie BBR pokazało MX-piątkę, która obchodzi się bez doładowania, a dysponuje całkiem sporą mocą.

Mazda MX-5 w Europie jest oferowana z dwiema jednostkami napędowymi. Mniejsza, 1,8-litrowa, ma moc 126 KM, zaś większa – 2-litrowa, dysponuje 160 KM. To niby niewiele, bo przecież samochody kompaktowe obecnie mają silniki o podobnej i większej mocy, ale japoński roadster jest bardzo lekki (waży 1165 kg), więc 160 KM w zupełności wystarczy, żeby rozpędzić to niewielkie autko do 212 km/h, a setkę osiągnąć po 7,60 s.

Specjalizujące się w modyfikowaniu Mazd brytyjskie BBR postanowiło zwiększyć moc jednostki silnikowej tego wozu za pomocą montażu sportowego „wydechu” i nowego oprogramowania. Układ wydechowy, to zbudowana od podstaw przez tunera konstrukcja. Kolektor wylotowy ma tutaj układ 4-1, a więc taki, w którym cztery rury odprowadzające spaliny z silnika łączą się od razu w jedną. Rura ta ma średnicę ponad 60 mm i są do niej podłączone sportowe tłumiki i konwerter katalityczny. Sam wylot z układu składa się z dwóch końcówek o średnicy 90 mm każda.

BBR wstawiło też nowe ECU Starchip oraz sportowe filtry powietrza, które zainstalowano w seryjnym tzw. airboksie.

Obraz

Pomiary na hamowni wykazały, że podkręcona Mazda legitymuje się mocą 183 KM przy 6800 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 215 Nm przy 4250 obr./min. Cechą charakterystyczną Mazdy Super 180 jest to, że nowy układ wylotowy wcale nie jest głośniejszy od standardowego. Jeśli jednak ktoś życzy sobie, by jego auto wydawało z siebie głośniejsze dźwięki, może zakupić tylny tłumik o nazwie Supersport. Wtedy cena całego tuningu zmniejszy się z 1995 funtów do 1895 funtów.

Parametry drogowe tej MX-piątki nie są znane. BBR oferuje taki sam pakiet wzmacniający mniejszą jednostkę napędową, ale nie ujawniło żadnych szczegółów, jeśli chodzi o osiągi przerobionego tak silnika.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1999 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 183 KM przy 6800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 91,55 KM/l (seryjny – 80,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm przy 4250 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 290 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, średnica 280 mm
  • Koła przednie: 6,5 x 16”
  • Koła tylne: 6,5 x 16”
  • Opony przednie: 205/50 R 16
  • Opony tylne: 205/50 R 16

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1165 kg
  • Stosunek masy do mocy: 6,37 kg/KM (seryjny – 7,28 kg/KM)
  • Długość: 4020 mm
  • Szerokość: 1720 mm
  • Wysokość: 1245 mm
  • Rozstaw osi: 2330 mm
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Źródło: carscoop

Komentarze (0)