Baryłka tanieje, ceny paliw nie. Przyczyna jest prosta
Cena baryłki ropy spadła poniżej poziomu notowanego w dniu agresji Rosji na Ukrainę. Ceny na stacjach jednak nie spadają w tempie zadowalającym dla kierowców. Sprawdziliśmy, skąd taka drożyzna.
30.11.2022 | aktual.: 30.11.2022 11:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
94,5 dolara – tyle kosztowała baryłka ropy 24 lutego 2022 roku. Dziś jest to mniej niż 80 dolarów. Tymczasem średnie ceny benzyny kształtują się na poziomie 6,58 zł/l, a oleju napędowego – nawet 7,74 zł/l. Trzeba oczywiście pamiętać, że dziś dolar kosztuje 4,51 zł, lecz różnice pomiędzy baryłką dziś a baryłką z 24 lutego pozostają kosmetyczne. Ceny w rafineriach (zakup hurtowy) są niższe. Czemu jest więc tak drogo?
Odpowiedzi dostarcza grafika przygotowana przez firmę konsultingową Reflex. Wynika z niej, że marża detaliczna na litr oleju napędowego wynosi 93 grosze, akcyza to ponad 1 zł, VAT wynosi 57 groszy, a opłata paliwowa 33 grosze.
Pojawiają się głosy, że po okresie kilku chudych miesięcy stacje starają się zarobić na kierowcach. Dodatkowo, od stycznia przestanie działać obniżenie stawki VAT na paliwa, a wówczas obniżenie marż pozwoli uniknąć szoku podwyżek. Hipoteza odważna, choć nie niemożliwa.
Więcej światła na kolejne czynniki rzuca komentarz przygotowany przez Urszulę Cieślak i Rafała Zywerta z firmy Reflex. Wskazują oni, że ceny frachtu tankowców do transportu ropy naftowej są niemal rekordowe w związku ze zbliżającym się wejściem w życie unijnego embarga na import rosyjskiej ropy naftowej.
Chiny potwierdzają, że eksport oleju napędowego do Holandii wzrósł o 70 proc. w skali miesiąca (do 198 tys. ton), co odpowiadałoby 8 proc. europejskiego importu tego paliwa. Ostatnim klockiem w tej układance są zapasy. W regionie ARA (Amsterdam – Rotterdam – Antwerpia) są o 25 proc. niższe od 5-letniej średniej.
Znaczenie ostatniego elementu potwierdza stanowisko PKN Orlen: "Ceny paliw w Europie ustalane są w oparciu o notowania paliw gotowych na giełdzie ARA, a nie o notowania ropy. Od momentu rozpoczęcia wojny w Ukrainie notowania te z uwzględnieniem kursu dolara wzrosły dla diesla o blisko 40 proc., co znajduje odzwierciedlenie w cenach paliw w Europie".