Audi wyda 13 mld euro żeby pokonać BMW
Audi planuje do końca dekady zająć miejsce BMW na tronie marek premium. Wyda na ten cel 13 mld euro. W tyle nie ma zamiaru zostać Mercedes-Benz.
30.12.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Audi planuje do końca dekady zająć miejsce BMW na tronie marek premium. Wyda na ten cel 13 mld euro. W tyle nie ma zamiaru zostać Mercedes-Benz.
Grupa BMW zakończy ten rok na fotelu lidera segmentu premium. Firma, licząc też markę MINI, sprzedała do końca listopada 1,66 mln samochodów na całym świecie, o 10,1 % więcej w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego (wynik samego BMW to 1,39 mln, lepszy o 10,9 %). W Azji koncern zanotował wzrost w wysokości 30 % (w tym 37,6 % w Chinach).
W obu Amerykach sprzedaż samochodów BMW Group poprawiła się o 9,9 % (w Stanach Zjednoczonych o 11,3 %), a w Europie o 1,5 %. Duża w tym zasługa nowej Serii 3 oraz crossovera X1. BMW zarabia na swoich samochodach więcej, niż Mercedes-Benz na autach wyższej klasy i użytkowych razem wziętych.
Znacznie poprawiły się też wyniki Audi, które dostarczyło klientom w ciągu 11 miesięcy o 13 % pojazdów w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Z liczbą egzemplarzy na poziomie 1,34 mln przedsiębiorstwo z Ingolstadt wyprzedziło Mercedesa, który sprzedał dotychczas 1,19 mln aut (wzrost o 5,1 %).
Według firmy analitycznej IHS Automotive w przyszłym roku liderem pozostanie BMW, z wynikiem 1,54 mln (+ 4,6 %, dotyczy samej marki BMW). Na drugie miejsce ma wskoczyć Mercedes-Benz (1,46 mln), a na trzecie spadnie Audi (1,44 mln).
Audi zamierza wyprzedzić obu niemieckich rywali do 2020 r. W tym celu wyda do końca 2016 r. 13 mld euro na różnego typu inwestycje. Większość tej kwoty, bo aż 10,5 mld euro, zostanie przeznaczona nad prace nad nowymi modelami i technologiami (priorytetowo zostaną potraktowane silniki elektryczne i obniżanie wagi pojazdów).
Audi zmodernizuje fabryki na Węgrzech i w Chinach, żeby poprawić ich moce przerobowe. Zbuduje też zakład w Meksyku. Wszystkie te działania mają sprawić, że wytwórca ma osiągnąć roczną produkcję w wysokości 2 mln aut.
Wpisuje się to w strategię Grupy Volkswagen, która w 2018 r. chce być największą firmą motoryzacyjną na świecie. Marki zrzeszone w koncernie w sumie do 2015 r. przeznaczą na inwestycje ponad 50 mld euro.
Plany Audi zamierza pokrzyżować Daimler. Jego prezes Dieter Zetsche zapowiada, że to Mercedes-Benz będzie do 2020 r. najpopularniejszą marką premium. Koncern zacznie od cięć, które mają sięgnąć 2 mld euro do końca 2014 r. Liczy na poprawę wyników, którą mają zagwarantować Klasa A, CLA oraz Klasa S następnej generacji.
Mercedes-Benz musi też popracować nad rynkiem chińskim. Podczas gdy Audi i BMW notują w Państwie Środka z miesiąca na miesiąc wzrosty popytu sięgające kilkudziesięciu procent, marka z gwiazdą w logo w skali roku poprawiła sprzedaż tylko o 4,2 %.
Źródło: SF Gate • Bloomberg • Automotive News • BMW Group