Audi RS6 Avant (2014) - test
Samochody sportowe i rodzinne to dwa skrajne bieguny, jest jednak na rynku kilka modeli, które są w stanie je do siebie zbliżyć. Na ile skutecznie?
03.09.2014 | aktual.: 18.04.2023 11:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Audi RS6 Avant (2014) - test
Auto dla rodziny stereotypowo kojarzy się z nadwoziem typu kombi lub minivanem, musi być przestronne i funkcjonalne oraz zapewniać względnie wysoki komfort podróży dla co najmniej czwórki pasażerów. Coraz więcej samochodów, które mogłyby się zmieścić w tych ramach oferowanych jest również w stosunkowo mocnych wersjach silnikowych, często zasilanych olejem napędowym aby pogodzić zadowalająca dynamikę z akceptowalnym zużyciem paliwa. Nie każdemu jednak musi zależeć na oszczędnościach, jeśli przesunąć suwak w stronę osiągów nie bacząc na średnie spalanie możemy wybrać coś panicznie szybkiego. Połączenie funkcjonalności nadwozia potrzebnej na co dzień z mocą 560 KM brzmi szalenie. Właśnie takie jest Audi RS6 Avant.
Najmocniejsze seryjne kombi z Ingolstadt jest marzeniem wielu osób, niekoniecznie potrzebujących wozić dzieci na tylnej kanapie i zapełniać bagażnik ponad roletę maskującą. Nie ogranicza też tak jak samochody stricte sportowe do weekendowego spalenia kompletu opon, które i tak zazwyczaj trzeba dowieźć innym autem. RS6 Avant nie każe wybierać między jednym, a drugim bo jest w stanie skutecznie połączyć rozbieżne oczekiwania. Naprawdę dobrze sprawdza się w codziennej jeździe z rodziną, a kiedy trzeba nagina prawa fizyki zostawiając za sobą płatki zdartego asfaltu.
Widać na pierwszy rzut oka, że nie jest to zwykłe kombi. Nieco wulgarna stylizacja z poszerzonymi nadkolami, agresywnie nakreślonymi zderzakami, matowym lakierem i wielkimi, czarno-srebrnymi obręczami przyciąga oko. Metaliczna powłoka specyficznie mieni się w słońcu i wygląda oszałamiająco, a liczne dodatki nadwozia z włókien węglowych służą za punkt zaczepienia wzroku, który po chwili przenosi się na dwie, większe niż piłka tenisowa końcówki układu wydechowego. Egzemplarz dla prasy skonfigurowany przez polski oddział Audi wyróżnia się na ulicach i nie pozwala na to, aby pozostać anonimowym za jego kierownicą. To ekshibicjonista, który cały czas krzyczy, że jest warty małą fortunę.
Podobnie jest z wnętrzem. Kabinę przygotowano bardziej pod auto sportowe niż rodzinne kombi. Dominuje przede wszystkim włókno węglowe o wyeksponowanej strukturze, podsufitka z szarej Alcantary, cywilno-kubełkowe fotele przeszyte czerwoną nicią we wzór plastra miodu, mała spłaszczona kierownica czy czerwone pasy bezpieczeństwa. Wszystko buduje spójny, nieco pretensjonalny klimat.
Jak to zazwyczaj w takich samochodach bywa tylna kanapa rozdzielona jest schowkiem na dwa osobne, bardzo wygodne fotele. Każdy ma też własną strefę klimatyzacji. Nie ma co się rozpisywać na temat wyposażenia bo to auto ma chyba wszystko czego można potrzebować, a nawet więcej. Koszty poszczególnych dodatków znajdziecie w tabeli danych technicznych – polecam zajrzeć, bo robią wrażenie. Tym co zadziwia jest fakt, że podczas jazdy po większych nierównościach pojawiają się trzaski, skrzypy a czasem niektóre elementy wpadają w rezonans. Mimo przebiegu zaledwie 20 000 km czuć że, auto nie miało lekkiego życia a twarde zawieszenie mocno nadużyło spasowanie elementów wnętrza.
Choć to nadal rodzinne kombi to przez mocno skoszoną pokrywę bagażnika przestrzeń załadunkowa optycznie nie wydaje się zbyt duża. Po zerknięciu do katalogu okazuje się jednak, że do dyspozycji jest aż 565 l – to naprawdę sporo. Teleskopowy pałąk do mocowania o stabilizowania przedmiotów bardzo się przydaje, ponieważ nie trzeba nawet mocno wciskać pedału gazu, aby w środku wszystko zaczęło fruwać...
Audi RS6 Avant C7 - exhaust & engine sound
Czemu? Przez niesamowite osiągi. Drzemiące pod maską V8 z turbodoładowaniem ciągnie jak szalone od samego dołu. Wciśnięcie prawego pedału do oporu daje efekt katapulty, którego raczej mało kto spodziewa się po rodzinnym kombi. Silnik bardzo chętnie wkręca się na wysokie obroty adaptacyjnie skalowanego obrotomierza (im lepiej silnik jest rozgrzany tym zakres czerwonego pola przesuwa się wyżej), a skrzynia raz po razie kopie po plecach. Przód mimo ciężkiego silnika unosi się do góry, kierowca oraz pasażer mogą odnieść wrażenie, że będą podróżować w przestworzach, a nie przed siebie. Mimo tego efektu trakcja samochodu po prostu zadziwia. Nastawy zawieszenia w trybie sportowym dają wrażenie kół zespawanych z podwoziem, a napęd quattro oraz szerokie opony pozwalają przenieść na nawierzchnię setki koni mechanicznych i niutonometrów bez większych poślizgów. Samochód tak bezczelnie i narowiście rozwija moc oraz ciska nią w nawierzchnię, że potrafi wzbudzić lekkie obawy. W trybie Dynamic strzela jak karabin maszynowy czy petardy w sylwestra. Dawno nie słyszałem tak ekshibicjonistycznego układu wydechowego. Ochrypły dźwięk pękających balonów pomieszany z nadciągającą burzą są jak na zamówienie po każdym odpuszczeniu gazu z wysokich obrotów. Jest na tyle głośno, że naprawdę można straszyć ludzi i włączać alarmy w zaparkowanych w pobliżu samochodach. Nagłośnienie Bang&Olufsen za dziesiątki tysięcy złotych jest tutaj wręcz niepotrzebne bo muzyka wygrywana przez układ wydechowy nie jest w stanie znudzić. Głośne strzały wpadają również podczas zmiany biegów w trybie sportowym, ponadto wystarczy delikatnie dodać gazu aby usłyszeć pomruk gotowości do przyspieszania. Prędkość rozwinięta, a co z hamowaniem? Układ na początku łapie delikatnie – RS6 pamięta, że ma sprawiać pozory auta rodzinnego, po to aby po głębszym wciśnięciu hamulca zedrzeć skórę z twarzy.
Mimo, że RS6 figuruje jako auto sportowe to tryb komfortowy jest nadzwyczaj łagodny. Skrzynia Tiptronic przerzuca biegi bardzo delikatnie i płynnie, zawieszenie całkiem nieźle tłumi nierówności drogi, a przy niższych obrotach, kiedy RS6 jest w miarę ekonomiczne w kabinie panuje rewelacyjna cisza, o którą dba odpowiednio zestrojony Active Noise Control. Dzięki systemowi odłączania połowy cylindrów podczas spokojnej jazdy w cyklu mieszanym można bez problemu zejść do 11,5 l/100 km. Fanatycy ekojazdy, którzy absolutnie powstrzymają się od mocniejszego wciskania pedału gazu bez problemu zbiją tę wartość do pojedynczej cyfry. Co ciekawe, podczas spokojnej jazdy w mieście Audi RS6 nie męczy się i nie męczy kierowcy, to bardzo ważne, ponieważ przeznaczenie tego auta to nie tylko szybka jazda, ono jest pozycjonowane jako sportowe auto rodzinne i naprawdę świetnie sprawdza się w tej roli.
Sportowe auto rodzinne z krwi i kości? Jeśli masz odpowiednio gruby portfel to można takie znaleźć. Audi RS6 Avant to naprawdę udany kompromis, którym w razie potrzeby odsadzisz na światłach sportowe samochody z plakatów, a siedzące na tylnej kanapie dzieci będą miały dodatkowy ubaw. Jednak przed wyłożeniem na stół połowy miliona złotych (za podstawę) trzeba się zastanowić, czy nie lepszym rozwiązaniem będą dwa osobne samochody – jeden sportowy tylko dla Ciebie, a drugi do wożenia dzieciaków.
Plusy:
Wulgarny wygląd na zewnątrz i w środku
Niesamowite osiągi i świetna trakcja
Auto sportowe do codziennej jazdy z rodziną
Dźwięk układu wydechowego
Zużycie paliwa przy łagodnej jeździe
Minusy:
Spasowanie niektórych elementów wnętrza przy przebiegu zaledwie 20 000 km
Cena, która otwiera wiele nowych drzwi
Ogólna ocena samochodu: 8,5/10
Audi RS6 Avant (2014) - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Audi RS6 Avant 2014 | |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | V8, dwie turbosprężarki, intercooler | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Wzdłużnie | |
Rozrząd: | 4 zawory na cylinder, DOHC | |
Objętość skokowa: | 3993 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10,1 | |
Moc maksymalna: | 560 KM (przy 5700-6700 rpm) | |
Moment maksymalny: | 700 Nm (przy 1750-5500 rpm) | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 140 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 8-biegowa, Tiptronic | |
Typ napędu: | AWD (quattro) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane, perforowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane, perforowane | |
Zawieszenie przednie: | Pneumatyczne zawieszenie RS Adaptive Air Suspension | |
Zawieszenie tylne: | Pneumatyczne zawieszenie RS Adaptive Air Suspension | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Koła, ogumienie przednie: | 285/30 R21 Dunlop Sport Maxx GT | |
Koła, ogumienie tylne: | 285/30 R21 Dunlop Sport Maxx GT | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,35 | |
Masa własna: | 2010 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 3,59 kg/KM | |
Długość: | 4979 mm | |
Szerokość: | 1936 mm | |
Wysokość: | 1461 mm | |
Rozstaw osi: | 2915 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1662/1663 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 75 l | |
Pojemność bagażnika: | 565 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny(*): | |
Przyspieszenie 0-10 km/h: | 0,2 s | |
Przyspieszenie 0-20 km/h: | 0,5 s | |
Przyspieszenie 0-30 km/h: | 0,9 s | |
Przyspieszenie 0-40 km/h: | 1,4 s | |
Przyspieszenie 0-50 km/h: | 1,9 s | |
Przyspieszenie 0-60 km/h: | 2,4 s | |
Przyspieszenie 0-70 km/h: | 2,8 s | |
Przyspieszenie 0-80 km/h: | 3,3 s | |
Przyspieszenie 0-90 km/h: | 3,8 s | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 3,9 s | 4,3 s |
Przyspieszenie 0-110 km/h: | 4,9 s | |
Przyspieszenie 0-120 km/h: | 5,6 s | |
Przyspieszenie 0-130 km/h: | 6,3 s | |
Przyspieszenie 0-140 km/h: | 7,2 s | |
Przyspieszenie 0-150 km/h: | 8,0 s | |
Przyspieszenie 0-160 km/h: | 8,9 s | |
Przyspieszenie 0-170 km/h: | 10 s | |
Przyspieszenie 0-180 km/h: | 11,2 s | |
Przyspieszenie 0-190 km/h: | 12,5 s | |
Przyspieszenie 0-200 km/h: | 13,8 s | |
Prędkość maksymalna: | 305 km/h | 330 km/h (licznikowo, na zamkniętym obiekcie) |
Hałas na wolnych obrotach | 49 dB (Comfort) | |
Hałas przy 2000 obr./min. | 51 dB (Comfort) | |
Hałas przy 4000 obr./min. | 56 dB (Comfort) | |
Zużycie paliwa (miasto): | 13,9 l/100 km | od 14,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 7,5 l/100 km | od 8,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 9,8 l/100 km | od 11,5 l/100 km |
Emisja CO2: | 229 g/km | |
Test zderzeniowy EuroNCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Testowany egzemplarz: | ponad 720 000 zł | |
Wersja silnikowa od: | od 508 600 zł | |
Model od: | od 508 600 zł | |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Pełny pakiet stylizacyjny RS | Lakier specjalny Audi exclusive (15 380 zł), pakiet stylistyczny zewnętrzny Carbon (25 140 zł), |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Aplikacje dekoracyjne wnętrza Carbon | Podsufitka z Alcantary w kolorze czarnym (11 460 zł), tapicerka skórzana Valcona (5320 zł) |
Koła i opony: | - | Obręcze PQR 21' (11 180 zł) |
Komfort: | Klimatyzacja automatyczna 4-strefowa, elektryczna regulacja foteli z pamięcią, tempomat, elektryczne szyby, elektryczna pokrywa bagażnika, fotele sportowe RS z przodu i z tyłu, podgrzewane, szyby termoizolacyjne, z laminowaną szybą przednią, dźwiękoszczelne | - |
Bezpieczeństwo: | System ESC z ABS, EBV, ASR, Audi pre sense basic, adaptacyjne reflektory ksenonowe, 8 poduszek powietrznych, Audi parking system plus, isofix | Asystent parkowania i kamera cofania (4720 zł), system kamer Top View (6210 zł), Adaptive cruise control z funkcją Stop&Go z Audi pre sense front (8160 zł), Asystent jazdy nocnej z rozpoznawaniem pieszych (11 180 zł) |
Multimedia: | MMI NAVIGATION plus z MMI touch, Bluetooth | System nagłaśniający Bang & Olufsen Advanced Sound System (33 520 zł), wyświetlacz Head-Up (7720 zł) |
Mechanika: | Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS, napęd quattro, RS adaptive air suspension, skrzynia Tiptronic, , 19-calowe tarcze hamulcowe falowane i nawiercane, start&stop, Audi drive select | Pakiet RS Dynamic Plus (hamulce ceramiczne, sportowy mechanizm różnicowy, sportowy układ kierowniczy i zawieszenie, reflektory LED, blokada prędkości przy 304 km/h) (72 120 zł) |