Audi Q8 e‑tron, czyli wyjątkowy elektryczny SUV
Niemiecka marka z przytupem weszła do świata samochodów elektrycznych kilka lat temu i w błyskawicznym tempie stała się jednym z liderów elektryfikacji. Potwierdza to właśnie prezentując światu dwa nowe modele – Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron!
30.10.2023 08:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie ma dziś wątpliwości, że Audi stało się jednym z liderów elektryfikacji w branży motoryzacyjnej – już od ponad 20 lat prezentuje samochody koncepcyjne z takim napędem i wprowadza do sprzedaży liczne wersje zelektryfikowane, a od 2018 roku sprzedaje w pełni elektryczny model klasy SUV – e-tron. Dziś niemiecka marka ma w swojej ofercie różnej wielkości modele zasilane elektronami i o różnym przeznaczeniu. Co za tym idzie – nazwa tego SUV-a musiała ulec zmianie, aby wpasować elektrycznego SUV-a w nomenklaturę gamy modeli Audi. To największy i najmocniejszy elektryczny SUV marki, a więc oznaczenie mogło być tylko jedno – Audi e-tron po face liftingu nazywa się Audi Q8 e-tron!
Z zewnątrz nadal przypomina bardziej pierwotnego e-trona niż model Q8, ale to dobrze, bo klienci wybierający samochody elektryczne poszukują takich modeli, które prezentują się nieco bardziej futurystycznie niż klasyczne odpowiedniki. Wystarczy spojrzeć na przód e-trona, żeby wiedzieć, o co chodzi – mocno zabudowana osłona chłodnicy, płaskie logo i linia diodowa ciągnąca się przez całą szerokość auta sprawiają, że samochód przyciąga uwagę. Co ważne, jest to jeden z najlepszych SUV-ów świata pod względem właściwości aerodynamicznych nadwozia – osiągnięto w nim współczynnik oporu powietrza Cx na poziomie 0,27 dla e-trona i 0,25 dla e-trona Sportback.
Wielki, nowoczesny, dobrze wyposażony
Postawienie e-trona w jednym rzędzie z Q8, czyli największym SUV-em w gamie niemieckiego producenta, ma oczywiście wiele sensu. Składa się na to chociażby fakt, że Q8 e-tron ma sporej wielkości nadwozie, którego długość znacznie przekracza 4,9 metra! Pozwoli to także w przyszłości znacznie poszerzyć ofertę układów napędowych modelu Q8, który dostępny jest dziś z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, a także z układem hybrydowym plug-in. Jak w każdym Q8, także w e-tronie kierowca otrzymuje bardzo wygodnego SUV-a wyposażonego w pneumatyczne zawieszenie, wyróżniającego się zaskakująco przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. To auto imponuje, a jeszcze nie przeszliśmy przecież do technologii.
We wnętrzu, jak w innych modelach Audi z najwyższych klas, królują dwa duże ekrany dotykowe. Ułożone są jeden pod drugim, gdzie ten położony wyżej pozwala sterować funkcjami systemu multimedialnego, a ten poniżej daje możliwość szybkiej zmiany ustawień klimatyzacji czy podgrzewania i wentylowania foteli. Oba działają błyskawicznie, a każde kliknięcie potwierdzane jest delikatną wibracją ekranu. Jest jeszcze trzeci ekran, typowy dla Audi wyświetlacz cyfrowych wskaźników, który można niemal dowolnie konfigurować, aby pokazywał te dane, które aktualnie chcemy monitorować.
Inaczej niż w klasycznym Audi Q8, o konwencjonalnym napędzie, w e-tronie możemy zdecydować się na jedną z dwóch wersji nadwozia. Do wyboru jest klastyczny SUV – e-tron, a także odmiana charakteryzującą się bardziej dynamiczną linią nadwozia – a więc e-tron Sportback. W ofercie znajdziemy również modele usportowione SQ8 e-tron, dostępne dla obu wersji nadwozia, ale o nich opowiem za moment.
Cechy bardzo elektryczne
Dużo zmieniło się także w samej budowie napędu elektrycznego, dzięki czemu Audi Q8 e-tron może dziś śmiało stanąć w szranki z najnowocześniejszymi modelami konkurencji. Poza ważną zmianą, ale pozostającą raczej w tle, jaką jest usprawnienie oprogramowania zarządzającego pracą napędu elektrycznego, najbardziej w oczy rzuca się zwiększenie pojemności akumulatorów litowo-jonowych. Teraz Audi Q8 e-tron 50 (o mocy 340 KM) ma baterię o pojemności 95 kWh, co zapewnia zasięg do 485 kilometrów. Mocniejsza wersja, Audi Q8 e-tron 55 (o mocy 408 KM), ma z kolei akumulatory magazynujące aż 114 kWh, co przekłada się na zasięg aż do blisko 600 kilometrów! To spora zmiana.
Co istotne, maksymalna moc ładowania dla Audi Q8 e-tron to aż 170 kW, przy wykorzystaniu szybkich ładowarek dysponujących prądem stałym DC. To sprawia, że model e-tron 55 można naładować błyskawicznie – od 10 do 80% nawet w zaledwie 31 minut. W każdej wersji elektrycznego Audi znajdziemy również rozwiązania mające na celu zwiększyć maksymalny zasięg po naładowaniu akumulatorów – to m.in. opony o niskich oporach toczenia, wyjątkowo aerodynamiczne nadwozie czy dodatkowy tryb jazdy Range, który zauważalnie zwiększa dystans, jaki można pokonać bez ładowania.
Na sportowo, czyli e-tron i e-tron Sportback w odmianie S
Oczywiście, w przypadku mocnych elektrycznych SUV-ów nie liczy się jedynie komfort jazdy i zasięg na jednym ładowaniu, ale również emocje z jazdy. Te najlepiej można odczuć wybierając wariant SQ8 e-tron! Respekt do jego możliwości czuć już przy pierwszym kontakcie wzrokowym. Poszerzone nadkola, bardziej agresywnie narysowane zderzaki, ogromne, nawet 22-calowe obręcze kół i mocno wyeksponowana atrapa dyfuzora na tylnym zderzaku – to elementy, po których szybko poznacie odmianę SQ8. Tak samo jak po słynnych oznaczeniach S z czerwonym prostokątem, jakie producent dumnie umieścił na karoserii i we wnętrzu samochodu.
Trzeba jednak przyznać – jest się czym chwalić! Audi SQ8 e-tron to jeden z najbardziej dynamicznych elektrycznych SUV-ów na świecie. Samochód ma trzy silniki elektryczne – jeden z przodu, dwa na tylnej osi – dzięki czemu układ wytwarza łącznie 503 KM i 978 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pod kątem siły napędowej jest to jeden z najmocniejszych modeli w historii Audi! Wspomniane parametry, co oczywiste, dotyczą zarówno klasycznej wersji SQ8 e-tron jak i dynamicznie stylizowanej SQ8 Sportback e-tron.
Samochód ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,5 sekundy i maksymalnie rozpędza się do 210 km/h (ograniczona elektroniczne). Co ważne, mimo wysokiej masy własnej, Audi prowadzi się jak po szynach, a to za sprawą usztywnionego zawieszenia pneumatycznego, układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu, a także systemowi Torque Vectoring, który sprawnie transportuje siłę napędową do tych kół, które w zakręcie najskuteczniej mogą ją wykorzystać.
Audi potwierdziło, że model e-tron, mimo kilku lat na rynku, nadal będzie jednym z najbardziej nowoczesnych i wartych uwagi elektrycznych SUV-ów. Szczególnie teraz, kiedy tak gruntownie zmodernizowano jego układ napędowy. Do tego, co wydaje się jedną z najważniejszych cech, oferowane jest jako elegancki SUV lub usportowiony Sportback – to pozwala każdemu wybrać odmianę odpowiadającą jego gustom.