Audi ma swój układ mikrohybrydowy. Działa inaczej niż pozostałe
Audi od połowy 2017 roku sukcesywnie wprowadza układy mikrohybrydowe do swoich modeli. Jednym z tych, który będzie miał to w standardzie, jest nowe A6. Jak działa i czemu służy?
12.05.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zasadniczym celem jest poprawa wydajności samochodu, a tym samym obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2. Audi deklaruje, że system MHEV w silniku V6 TFSI może obniżyć spalanie o 0,7 l/100 km. Jednak nie tylko temu służy, ale po kolei.
Zobacz na poniższym wideo komponenty systemu MHEV firmy Audi:
System mikrohybrydowy Mild Hybrid Electric Vehicles w połączeniu z jednostkami V6, V8 oraz W12 wykorzystuje 48-woltową instalację elektryczną, która czerpie energię z akumulatora litowo-jonowego, umieszczonego w tylnej części auta, w bagażniku. Bateria ta z kolei jest zaopatrywana w energię z urządzenia będącego połączeniem alternatora i rozrusznika (RSG), chłodzonego cieczą. Jest on umieszczony z przodu silnika i napędzany paskiem bezpośrednio od wału korbowego.
Urządzenie RSG ma moc rekuperacji 12 kW i generuje 60 Nm momentu obrotowego. Z jednej strony odzyskuje energię gdy silnik/układ napędowy pracuje jałowo, np. podczas zwalniania lub hamowania, a drugiej strony jest w stanie napędzać silnik tak jak tradycyjny rozrusznik, ale w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej.
Aby zrozumieć różnicę pomiędzy tradycyjnym startem za pomocą rozrusznika a wykorzystaniem RSG, wystarczy wyobrazić sobie, co by się stało, gdybyśmy włączyli rozrusznik, gdy silnik kręci się przykładowo z prędkością 2000 obr./min. Dla ASG nie jest to żaden problem, dlatego może uruchomić silnik błyskawicznie, niezależnie od sytuacji.
Pomaga to m.in. w funkcji żeglowania w zakresie prędkości 55-160 km/h. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, to maksymalnie przez 40 s auto może jechać z wyłączonym silnikiem, ale każde dotknięcie pedału gazu natychmiast go uruchamia. Tak szybkie i jednocześnie niezawodne działanie jest możliwe dzięki 48-woltowej instalacji oraz RSG.
Również funkcja start-stop jest realizowana nieco inaczej niż w klasycznych rozwiązaniach. Już od prędkości 22 km/h dążącej do zera możliwe jest wyłączenie silnika. Co więcej, dzieje się to nie tylko wtedy, gdy kierowca zwalania z wciśniętym pedałem hamulca, ale także wtedy, gdy asystent wydajności w systemie nawigacji satelitarnej przewidzi, że i tak nastąpi zatrzymanie. W tym samym momencie uruchamia się rekuperacja, czyli ładowanie akumulatora 48-woltowej instalacji.
RSG według zapewnień producenta działa nie tylko szybciej, ale i bardziej komfortowo niż zwykły rozrusznik, w który i tak auto jest wyposażone, ale służy on wyłącznie do pierwszego uruchomienia silnika na zimno.
RSG znacznie szybciej uruchamia silnik podczas ruszania z miejsca w trybie start-stop, a jeżeli kierowca wybierze funkcję predyktywnego startu komfortowego, motor uruchamia się nie wtedy, gdy na skrzyżowaniu czy w korku kierowca puści pedał hamulca, ale także w momencie, gdy czujniki z przodu rozpoznają, że auto poprzedzające rusza z miejsca.
System MHEV zaopatruje niektóre z urządzeń w wysokonapięciową energię elektryczną, czego znakomitymi przykładami są elektryczna sprężarka czy aktywne zawieszenie. To drugie działa nie tylko szybciej i precyzyjniej od tradycyjnego zawieszenia adaptacyjnego czy pneumatycznego, ale także może być sterowane w sposób niekonwencjonalny.
Dobrym przykładem jest sytuacja, gdy czujniki monitorujące ruch wokół pojazdu wykryją zdarzenie, które może doprowadzić do uderzenia bocznego przez inny pojazd. Wówczas zawieszenie po stronie, po której pojawia się potencjalne zagrożenie, zostaje błyskawicznie uniesione, a tym samym pasażerowie siedzą wyżej i zmniejsza się ryzyko obrażeń.
Zobacz na poniższym wideo jak działa aktywne zawieszenie Audi z systemem MHEV:
Układ aktywnego zawieszenia Audi dzięki kamerom z przodu pojazdu może też zadziałać wcześniej niż każdy inny rodzaj zawieszenia. Kamery rozpoznają potencjalne nierówności, przez które samochód przejedzie, dzięki czemu amortyzatory są gotowe na odpowiednie zadziałanie zanim koła na nie najadą.
System mikrohybrydowy MHEV jest i będzie stosowany również w mniejszych silnikach czterocylindrowych, montowanych poprzecznie, ale bez instalacji 48-woltowej. Jego działanie będzie oparte na tradycyjnej instalacji 12 V, ale zubożone o funkcję żeglowania i rekuperacji.
System mikrohybrydowy Audi daje ogromne możliwości zastosowania wielu urządzeń elektrycznych, nie tylko z dziedziny wydajności czy bezpieczeństwa, ale także komfortu. Dzięki instalacji 48 V, będą działać znacznie lepiej niż w oparciu o 12-woltową.