Używane Audi A4 B8 - typowe awarie i problemy
Jak według Was powinno wyglądać luksusowe auto? Musi być duże, mieć wyzywający design i błyszczeć tak, żeby inni kierowcy chorowali na jego widok z zazdrości. Niekoniecznie! Luksusowy samochód może być przecież prosty, elegancki i stonowany. Po prostu taki, na który inni nie zwrócą przesadnej uwagi, a my będziemy mogli cieszyć się nim bez zbędnego splendoru. Właśnie takie jest Audi.
20.04.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Ostatnia odmiana, oznaczona symbolem B8, została zaprezentowana w 2007 we Frankfurcie na początku tylko jako sedan. Kombi, czyli Avant, dołączyło do oferty rok później. Auto zostało skonstruowane na bazie odpowiednio zmodyfikowanej płyty podłogowej MLB, którą wykorzystują obecnie prawie wszystkie modele Audi.
Za design B8 odpowiada Stefan Sielaff, projektant, spod którego deski kreślarskiej wyszły również takie modele jak A7 czy A1. Ostatnio producent przeprowadził drobny facelifting i od tego czasu samochód produkowany jest nadal, a całkiem niedawno zadebiutowała topowa, usportowiona wersja RS4.
Silniki
- R4 1,8 TFSI (120-160 KM)
- R4 2,0 TFSI (170-211 KM)
- V6 3,0 TFSI (333 KM)
- V6 3,2 FSI (265 KM)
Diesle:
- R4 1,9 TDI (115 KM)
- R4 2,0 TDI CR (120, 143-177 KM)
- R4 2,0 TDIe CR (136 KM)
- V6 2,7 TDI CR (190 KM)
- V6 3,0 TDI CR (240 KM)
Do A4 B8 dostępnych jest mniej silników niż do poprzedniego modelu, ale oferowane są w kilku wariantach mocy. Które z nich warto polecić? Wśród silników benzynowych na uwagę zasługuje właściwie każdy, z wyjątkiem 1,8 TFSI. To jednostka znana również pod symbolem TSI w innych autach koncernu VAG. Występuje w niej problem z wadliwym napinaczem łańcucha rozrządu.
Jego uszkodzenie powoduje przeskakiwanie łańcucha, co często kończy się uszkodzeniem zaworów oraz tłoków. Remont po takiej awarii to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Problemy pojawiają się również w silniku 3,2 TFSI - często dochodzi do uszkodzenia cewek zapłonowych. W związku z tym Audi przeprowadziło nawet akcję serwisową, więc nie ma się czego obawiać.
W ofercie Audi A4 B8 są aż cztery skrzynie biegów: 6-biegowa ręczna i trzy automatyczne. Wersje z napędem na oś przednią zostały wyposażone w przekładnię bezstopniową CVT Multitronic o ośmiu umownych przełożeniach. Warianty ze stałym napędem na cztery koła quattro mogły być doposażone 6-stopniowy klasyczny automat Tiptronic lub 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynię zautomatyzowaną S-Tronic (znaną również jako DSG). Zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu tradycyjnie dla Audi zastosowano układ wielowahaczowy. W testach Euro NCAP Audi A4 B8 zdobyło 5 gwiazdek.
Awaryjność
A jak jest z elektroniką? Co prawda w bogato wyposażonych wersjach ze względu na mnogość oprogramowania system multimedialny potrafi się czasem zawiesić, ale zwykle pomaga aktualizacja oprogramowania. Użytkownicy Audi A4 B8 narzekają na krótką żywotność ksenonów. Do reszty urządzeń nie można mieć żadnych zastrzeżeń.
Naszym zdaniem
Audi A4 B8 to propozycja dla kierowców szukających auta segmentu premium o rewelacyjnych osiągach i wzorowym prowadzeniu, których nie obchodzą wyższe koszty eksploatacji. Luksus przecież musi kosztować. Największe zalety samochodu, oprócz własności jezdnych, to bardzo bogate wyposażenie, wygodne fotele, a także prestiż.
Niestety, zakup takiego auta nie należy do tanich. Używane egzemplarze można znaleźć w granicach cenowych od 40 000 (za auto w kiepskim stanie) do grubo ponad 100 000 zł (za pojazd prawie nowy). Uwaga! Nie kupujcie młodych samochodów sprowadzonych z USA, najczęściej mają one za sobą już poważne wypadki i kwalifikują się do kasacji.