Akumulator wytrzyma nawet więcej niż 5 lat. Wystarczy pamiętać o kilku rzeczach
Czy zauważyłeś, że akumulatory wydają się dzisiaj gorsze niż kiedyś, tracąc swoją moc po zaledwie 3-5 latach? Czy wydaje ci się, że musisz je wymieniać częściej niż kiedyś? Takie opinie pojawiają się coraz częściej. Jednak zdaniem ekspertów, to nie jest prawda. Twierdzą, że problem leży nie w jakości akumulatorów, ale w dbałości o nie.
02.10.2023 | aktual.: 17.01.2024 19:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Eksperci z kanału "mrAkumulator" na YouTube są przekonani, że każdy akumulator może bez problemu wytrzymać 10 lat, o ile użytkownik zainwestuje w niego odrobinę swojego czasu i uwagi. Kluczowe jest jednak, aby ta dbałość pojawiła się w odpowiednim momencie — najlepiej przed zimą i przed rozpoczęciem lata. Oto kilka wskazówek, które eksperci chcą przekazać użytkownikom.
Najważniejsza zasada to ładowanie akumulatora dwa razy do roku. Eksperci są pewni, że regularne ładowanie akumulatora przed zimą i latem może znacznie wydłużyć jego żywotność — nawet dwukrotnie. Kluczowe jest jednak, aby korzystać z dobrego prostownika. Możesz zapytać, dlaczego ładować akumulator przed latem, skoro to zima wydaje się być najbardziej oczywistym wyzwaniem?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okazuje się, że to właśnie latem, a nie zimą, akumulator jest najbardziej narażony na uszkodzenia. Wysokie temperatury mają największy wpływ na żywotność akumulatora. Ładowanie akumulatora przed sezonem letnim pozwala wymieszać elektrolit, co zmniejsza procesy korozyjne i przygotowuje akumulator do najtrudniejszych warunków. W zaniedbanych lub "zmęczonych" akumulatorach może dochodzić do tzw. samorozładowania.
Problemy z akumulatorem najczęściej kojarzą nam się z zimą, ponieważ to właśnie wtedy ujawniają się wszystkie problemy wynikające z nieprawidłowego użytkowania go przez cały rok.
Jednak warto zwrócić uwagę, że wiele zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Jeśli jest on używany głównie lub wyłącznie na krótkich dystansach, akumulator może wymagać częstszego ładowania — nawet co trzy miesiące. Wynika to z faktu, że jazdy mogą być zbyt krótkie, aby akumulator mógł zostać odpowiednio naładowany przez alternator po rozruchu.
Podstawowa obsługa akumulatora obejmuje uzupełnianie poziomu elektrolitu i czyszczenie. Jeśli to możliwe, warto również sprawdzić gęstość elektrolitu za pomocą tanich przyrządów. Można to zrobić przed ładowaniem, czyli dwa razy w roku.
Klemy i bieguny można wyczyścić za pomocą papieru ściernego lub niedrogiego przyrządu. Warto również co jakiś czas wyczyścić obudowę akumulatora, aby uniknąć sytuacji, gdy na niej pojawiają się prądy pełzające.
Sprawdzenie napięć można przeprowadzić za pomocą prostego miernika elektrycznego (multimetru), ale pamiętaj, że musi on mieć sprawną baterię. Rozładowana bateria w mierniku może zaburzyć pomiar, co w przypadku akumulatora jest istotne. Co dokładnie mierzymy?
- Napięcie spoczynkowe — od 12,55 do 12,8V, gdy auto jest wyłączone i zamknięte (tylko maska jest otwarta).
- Napięcie rozruchu — do 10 V, absolutnym minimum jest 8,5 V — mierzone podczas uruchamiania samochodu.
- Napięcie ładowania — od 14,0 do 14,5 V, mierzone podczas pracy silnika.
- Spadki napięcia — maksymalnie 200 mV, mierzone pomiędzy alternatorem i akumulatorem. Aby sprawdzić obwód zasilania, przykładamy elektrodę miernika do przewodu prądowego alternatora, a drugą do bieguna dodatniego akumulatora. Aby sprawdzić obwód masy, przykładamy jedną elektrodę do obudowy alternatora, a drugą do minusa akumulatora. Spadki mierzymy tylko wtedy, kiedy auto jest stare i pojawiają się problemy z ładowaniem akumulatora.