Akumulator będzie sprawny dłużej niż 5 lat. Pamiętaj o kilku prostych rzeczach
Czy obecne akumulatory są niewystarczająco dobre i wytrzymują tylko 3-5 lat? Czy musimy je wymieniać częściej niż kiedyś? Takie pytania i podobne wątpliwości pojawiają się coraz częściej. Jednak zdaniem ekspertów kluczowa jest odpowiednia dbałość o akumulator, a nie sama jakość produktu.
01.08.2023 20:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Specjaliści prowadzący kanał "mrAkumulator" na YouTube twierdzą, że każdy akumulator może bez problemu przetrwać 10 lat, jeśli tylko użytkownik poświęci mu nieco uwagi. Najlepiej zacząć dbać o akumulator przed nadejściem zimy i lata. Oto kilka wskazówek, które eksperci chętnie dzielą się ze swoimi widzami.
Najważniejsza zasada to ładowanie akumulatora dwa razy w roku. Eksperci zapewniają, że regularne ładowanie akumulatora przed zimą i latem może znacząco wydłużyć jego żywotność — nawet dwukrotnie. Kluczowe jest jednak korzystanie z dobrej jakości prostownika. Dlaczego ładować akumulator przed latem, skoro to zima wydaje się być najbardziej problematycznym okresem?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okazuje się, że to właśnie latem akumulator jest najbardziej narażony na uszkodzenia. Wysokie temperatury, a nie niskie, mają największy wpływ na żywotność akumulatora. Ładowanie akumulatora przed sezonem letnim pozwala na wymieszanie elektrolitu, co z kolei zmniejsza procesy korozyjne i przygotowuje akumulator do pracy w trudnych warunkach. W zaniedbanych lub "zmęczonych" akumulatorach może dochodzić do tzw. samorozładowania.
Problemy z akumulatorem najczęściej kojarzą nam się z zimą, ponieważ to właśnie wtedy ujawniają się wszystkie problemy wynikające z nieprawidłowego użytkowania akumulatora przez cały rok.
Warto jednak zaznaczyć, że wiele zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Jeśli pojazd jest wykorzystywany głównie lub wyłącznie na krótkich dystansach, akumulator może wymagać częstszego ładowania — nawet co trzy miesiące. Jest to spowodowane tym, że jazdy mogą być zbyt krótkie, aby akumulator został odpowiednio naładowany przez alternator po rozruchu.
Podstawową obsługą, jaką powinniśmy zapewnić naszemu akumulatorowi, jest uzupełnianie poziomu elektrolitu i regularne czyszczenie. Jeśli jest taka możliwość, warto również sprawdzić gęstość elektrolitu. Można to zrobić przed ładowaniem, czyli dwa razy w roku. Klemy i bieguny akumulatora można wyczyścić za pomocą papieru ściernego lub specjalnego, niedrogiego przyrządu. Co jakiś czas warto również wyczyścić obudowę akumulatora, aby uniknąć sytuacji, kiedy na niej pojawiają się tzw. prądy pełzające.
Zobacz także
Sprawdzanie napięć w akumulatorze można przeprowadzić za pomocą prostego miernika elektrycznego (multimetru), pamiętając jednak, że musi on mieć sprawną baterię. Niesprawna bateria w mierniku może zaburzyć pomiar, co w przypadku akumulatora jest bardzo istotne.
Co powinniśmy mierzyć?
- Napięcie spoczynkowe — powinno wynosić od 12,55 do 12,8V, gdy samochód jest wyłączony i zamknięty (z otwartą tylko maską).
- Napięcie rozruchu — powinno wynosić do 10 V, a absolutnym minimum jest 8,5 V, mierzone podczas uruchamiania samochodu.
- Napięcie ładowania — powinno wynosić od 14,0 do 14,5 V, mierzone podczas pracy silnika.
- Spadki napięcia — maksymalnie 200 mV, mierzone pomiędzy alternatorem i akumulatorem. Aby sprawdzić obwód zasilania, elektrodę miernika przykładamy do przewodu prądowego alternatora, a drugą do bieguna dodatniego akumulatora. Aby sprawdzić obwód masy, przykładamy jedną elektrodę do obudowy alternatora, a drugą do minusa akumulatora. Spadki napięcia mierzymy tylko wtedy, kiedy samochód jest stary i pojawiają się problemy z ładowaniem akumulatora.