1987 Lamborghini Portofino [zapomniane koncepty]
W 1987 roku włoska marka supersamochodów Lamborghini trafiła w ręce amerykańskiego Chryslera. Symbolem tego przejęcia jest w pełni działający model studyjny o nazwie Portofino.
24.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 1987 roku włoska marka supersamochodów Lamborghini trafiła w ręce amerykańskiego Chryslera. Symbolem tego przejęcia jest w pełni działający model studyjny o nazwie Portofino.
W 1986 roku jeden z głównych projektantów Chryslera - Kevin Verduyn - stworzył model o nazwie Navajo, którego projekt zatrzymał się na fazie modelu z gliny. Jednak po przejęciu marki Lamborghini Chrysler wznowił ten projekt, który z kilkoma modyfikacjami zadebiutował na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1987 roku pod postacią koncepcyjnego pojazdu Lamborghini Portofino.
Ten 4-osobowy samochód został zbudowany na przedłużonej płycie podłogowej Lamborghini Jalpy, z której też pochodził układ przenoszenia napędu oraz sam silnik. Co pierwsze rzuca się w oczy, to oczywiście otwierane do góry drzwi - tradycyjny element Lamborghini. Nowością jest natomiast fakt, że w Portofino mamy dwie pary drzwi, a tylna para także otwiera się do góry, odsłaniając obszerne wnętrze nieprzedzielone słupkami drzwiowymi.
Na pierwszy rzut oka możemy rozpoznać, że projekt ten jest autorstwa Chryslera, a nie Lamborghini, którego styliści nie mieli tutaj tak na prawdę nic do powiedzenia. Nawet logo zostało tutaj zmodyfikowane - tradycyjny włoski byk został wpisany w charakterystyczny pięciokąt Chryslera, co ma tutaj także wymiar symboliczny.
Silnik z Jalpy umieszczono tutaj centralnie. Była to 3,5-litrowa jednostka benzynowa w układzie V8, która generowała 255 KM i 310 Nm momentu obrotowego. Portofino ważyło natomiast niespełna 1300 kilogramów, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 240 km/h - i to z czterema osobami na pokładzie. Napęd na tylną oś przekazywany był za pomocą 5-biegowej przekładni manualnej.
Wnętrze samochodu zostało także dopracowane w każdym szczególe. Znalazła się w nim skórzana tapicerka z żółtymi i zamszowymi akcentami. Tunel centralny kończył się dopiero na tylnym rzędzie siedzeń, co oznaczało, że z tyłu znajdowały się dwa pełnowymiarowe fotele, w których bez problemu powinny zmieścić się dwie dorosłe osoby. Taki rozkład miejsc stał się bardzo popularny w dzisiejszych modelach 4-osobowych, luksusowych coupe takich jak Porsche Panamera czy Aston Martin Rapide.
W 1991 roku ciężarówka transportująca Lamborghini Portofino uległa wypadkowi. Zważywszy na fakt, że powstał jedynie jeden egzemplarz tego samochodu, Chrysler zdecydował się go wyremontować. Od 1999 roku można go podziwiać w siedzibie Chryslera w Auburn Hills w Michigan.
Źródło: Lambo Cars • Concept Carz • Carstyling