1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1 [zapomniane koncepty]
Dzisiaj prezentujemy koncept inny niż wszystkie. Jutro 17-sta rocznica śmierci Ayrtona Senny, a więc przyjrzymy się studyjnemu bolidowi Formuły 1 z 1969 roku, który miał wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa.
30.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dzisiaj prezentujemy koncept inny niż wszystkie. Jutro 17-sta rocznica śmierci Ayrtona Senny, a więc przyjrzymy się studyjnemu bolidowi Formuły 1 z 1969 roku, który miał wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa.
Kierowca samochodu Formuły 1 to bez wątpienia niebezpieczny zawód. Do 1969 roku zginęło ich wielu, więc postanowiono stworzyć koncept samochodu, który w znacznym stopniu poprawiałby bezpieczeństwo kierowców wyścigowych. Ten szczyty cel zgromadził wielu wybitnych specjalistów i firm. Prezentowany koncept jest wspólnym dziełem Pininfariny, Ferrari i szwajcarskiego magazynu motoryzacyjnego Revue Automobile. Projekt wsparł sam Enzo Ferrari, a także Mercedes i Fiat.
Wynikiem ich pracy był zbudowany na bazie Ferrari 312 koncepcyjny model nazwany Pininfarina Sigma Grand Prix F1 (znany także w niektórych kręgach pod nazwą Ferrari Sigma). Zaprojektowany przez Paolo Martina bolid posiadał rzecz jasna bardzo aerodynamiczną sylwetkę oraz mocny silnik (jak na Formułę 1 przystało), jednak zastosowano tutaj wiele elementów i systemów mających na celu poprawę bezpieczeństwa kierowcy. Zaliczymy do nich:
- specjalną, wzmocnioną \komórkę\ bezpieczeństwa kierowcy,
- wielowarstwowy zbiornik paliwa,
- automatyczny system gaśniczy,
- sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa,
- tylny spojler tworzący ochronny pałąk,
- wzmocnione sekcje boczne.
Wiele z tych systemów w udoskonalonej formie funkcjonuje nadal w dzisiejszych samochodach Formuły 1.
Pod względem mechanicznym było to Ferrari 312, na bazie którego powstał ten bezpieczny koncept. Z tyłu umiejscowiono więc 3,0-litrowy silnik V12, który generował ponad 400 KM. Cały bolid ważył natomiast jedynie 590 kilogramów.
[block position="inside"]7991[/block]
Źródło: Forix Autosport • Medle • Car Styling • Pininfarina • Ridelust