1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1 [zapomniane koncepty]

Dzisiaj prezentujemy koncept inny niż wszystkie. Jutro 17-sta rocznica śmierci Ayrtona Senny, a więc przyjrzymy się studyjnemu bolidowi Formuły 1 z 1969 roku, który miał wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa.

1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1
1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1
Arkadiusz Gabrysiak

30.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dzisiaj prezentujemy koncept inny niż wszystkie. Jutro 17-sta rocznica śmierci Ayrtona Senny, a więc przyjrzymy się studyjnemu bolidowi Formuły 1 z 1969 roku, który miał wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa.

Kierowca samochodu Formuły 1 to bez wątpienia niebezpieczny zawód. Do 1969 roku zginęło ich wielu, więc postanowiono stworzyć koncept samochodu, który w znacznym stopniu poprawiałby bezpieczeństwo kierowców wyścigowych. Ten szczyty cel zgromadził wielu wybitnych specjalistów i firm. Prezentowany koncept jest wspólnym dziełem Pininfariny, Ferrari i szwajcarskiego magazynu motoryzacyjnego Revue Automobile. Projekt wsparł sam Enzo Ferrari, a także Mercedes i Fiat.

Wynikiem ich pracy był zbudowany na bazie Ferrari 312 koncepcyjny model nazwany Pininfarina Sigma Grand Prix F1 (znany także w niektórych kręgach pod nazwą Ferrari Sigma). Zaprojektowany przez Paolo Martina bolid posiadał rzecz jasna bardzo aerodynamiczną sylwetkę oraz mocny silnik (jak na Formułę 1 przystało), jednak zastosowano tutaj wiele elementów i systemów mających na celu poprawę bezpieczeństwa kierowcy. Zaliczymy do nich:

  • specjalną, wzmocnioną \komórkę\ bezpieczeństwa kierowcy,
  • wielowarstwowy zbiornik paliwa,
  • automatyczny system gaśniczy,
  • sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa,
  • tylny spojler tworzący ochronny pałąk,
  • wzmocnione sekcje boczne.

Wiele z tych systemów w udoskonalonej formie funkcjonuje nadal w dzisiejszych samochodach Formuły 1.

1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1
1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1

Pod względem mechanicznym było to Ferrari 312, na bazie którego powstał ten bezpieczny koncept. Z tyłu umiejscowiono więc 3,0-litrowy silnik V12, który generował ponad 400 KM. Cały bolid ważył natomiast jedynie 590 kilogramów.

[block position="inside"]7991[/block]

Źródło artykułu:WP Autokult
formuła 1Ferraribezpieczeństwo
Komentarze (0)