Sopel lodu na etykiecie. Większość kierowców powinna omijać opony z tym znakiem
Niemcy opublikowali testy zimowego ogumienia do aut segmentu C i D. Rezultaty są szczególnie interesujące, ponieważ to pierwszy rok obowiązywania zmodyfikowanych etykiet i nowego symbolu, jakim jest sopel lodu. Nie zawsze jednak warto szukać tak oznaczonych modeli.
23.09.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowy znak na etykiecie
W maju 2021 r. zmieniono przepisy dotyczące znakowania etykietami informacyjnymi opon sprzedawanych w Unii Europejskiej. Poza korektą graficzną na nalepce mogą pojawić się dwa nowe znaki. Pierwszy z nich to od lat wybijany na bokach opon zimowych symbol 3PMSF – płatek śniegu wpisany w obrys górskiego szczytu. Jest on dowodem na przydatność ogumienia podczas tej pory roku. Drugi z nowych symboli na etykietach przedstawia trójkąt z soplami lodu. Służy on do wyróżniania ogumienia zimowego zaprojektowanego specjalnie z myślą o radzeniu sobie ze śniegiem i lodem. Jak go traktować?
Bezpośrednio po wprowadzeniu zmian w etykietowaniu trudno było przewidzieć, jakie w praktyce znaczenie będzie miał symbol sopla lodu. Wówczas producenci nie mieli jeszcze gotowych etykiet dla swoich produktów. Teraz jest inaczej i okazuje się, że lepiej, aby przeciętny kierowca nie wybierał opon opatrzonych piktogramem z soplami lodu. Dlaczego?
W 2019 r. miałem okazję jeździć na pokrytym śniegiem i lodem torze takimi samymi samochodami wyposażonymi z różne ogumienie. W pierwszym aucie zamontowano opony Hakkapeliitta przystosowane do tego, by lepiej radziły sobie na śniegu i lodzie. Na felgach drugiego auta również znalazła się "zimówka" Nokiana, ale był to popularny model Snowproof. Różnicę na korzyść pierwszego ogumienia dało się zauważyć bez użycia stopera. Zastanawiałem się wówczas: jak poradziłaby sobie taka opona w warunkach, które są charakterystyczne dla polskiej zimy? Teraz już wiem.
By się o tym przekonać, wystarczy sięgnąć do etykiet udostępnianych przez Nokiana. Wybrałem popularny rozmiar 215/60 R16. Model Snowproof otrzymał na etykiecie symbol 3PMSF. Podczas jazdy generuje hałas na poziomie 69 dB, a przyczepność na mokrej nawierzchni została określona na "B" w skali od "A" do "E". Model Hakkapeliitta R3 ma na etykiecie nie tylko znak 3MPSF, ale też symbol trójkąta z soplami lodu. Efekt? Opona generuje 72 dB hałasu, a przyczepność na mokrej nawierzchni określono na "E", co oznacza, że jazda po mokrym jest wręcz niebezpieczna.
Nie znaczy to, że jest to zła opona. Nie jest po prostu taka, jakiej potrzebują przeciętni kierowcy w naszym klimacie. To wyspecjalizowane narzędzie, które świetnie sprawdzi się na zaśnieżonych i śliskich drogach. O ile taki wybór może być rozsądny dla osoby mieszkającej w górach, to pozostali kierowcy powinni wybrać ogumienie bez symbolu sopla lodu na etykiecie. Zdecydowana większość z nas po śniegu jeździ ledwie kilka, a w najgorszym razie kilkanaście dni w roku. Zimowe opony zwykle są zaś na felgach przez 5-6 miesięcy. Najczęściej mierzą się więc z zimnym i mokrym asfaltem, a nie z białym puchem.
Test ADAC bez opon z soplami
Żadnej opony oznaczonej symbolem sopli lodu nie znajdziemy również w teście zimowego ogumienia ADAC. Niemcy od lat przed sezonem badają ogumienie i przyznają mu punkty w kategoriach jazdy na śniegu, mokrym asfalcie i suchej drodze. W ten sposób starają się podpowiedzieć kierowcom, które modele ogumienia są najbardziej zrównoważone w zmiennych warunkach.
Nasi sąsiedzi wzięli na warsztat opony w rozmiarze 225/50 R17, a więc często spotykane w pojazdach klasy średniej czy niemal nowych kompaktach. Niemiecki automobilklub za właściwości ogumienia przyznaje noty o wartości liczbowej. Im jest ona niższa, tym lepiej. Przydzielane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka). Oto wyniki od najlepszej do ocenionej najgorzej.
Dunlop Winter Sport 5 — łączna nota: 2,3 (dobra)
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 1,5
Lód: 2,5
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 1,7
Trwałość: 2,5
Michelin Alpin 6 — łączna nota: 2,3 (dobra)
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,4
Lód: 2,2
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 2,2
Trwałość: 1,5
Goodyear UltraGrip Performance+ — łączna nota: 2,5 (dobra)
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,2
Lód: 2,5
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,2
Trwałość: 2,5
Kleber Krisalp HP3 — łączna nota: 2,7 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 1,7
Lód: 2,2
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 2,0
Trwałość: 2,5
Bridgestone Blizzak LM005 — łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 1,6
Śnieg: 2,8
Lód: 2,4
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 2,0
Trwałość: 3,0
Continental WinterContact TS860 — łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 2,1
Lód: 2,2
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 1,9
Trwałość: 2,5
Nexen Winguard Sport 2 — łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 2,6
Lód: 2,1
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,4
Trwałość: 3,0
Vredestein Wintrac Pro — łączna nota: 3,0 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,2
Lód: 2,5
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,0
Trwałość: 3,0
ESA+TECAR SUPERGRIP PRO — łączna nota: 3,1 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,1
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 2,1
Lód: 2,3
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 1,4
Trwałość: 2,5
Sava Eskimo HP2 — łączna nota: 3,1 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,2
Lód: 2,4
Hałas: 4,0
Zużycie paliwa: 1,9
Trwałość: 2,5
Fulda Kristall Control HP 2 — łączna nota: 3,2 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 3,0
Śnieg: 2,4
Lód: 2,5
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 1,8
Trwałość: 2,5
Firestone Winterhawk 4 — łączna nota: 3,3 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,3
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 1,9
Lód: 2,1
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,2
Trwałość: 2,5
Nokian Snowproof P — łączna nota: 3,3 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,3
Śnieg: 2,7
Lód: 2,1
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 1,9
Trwałość: 2,5
Pirelli Winter Sottozero 3 — łączna nota: 3,3 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 3,3
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 1,6
Lód: 3,0
Hałas: 3,6
Zużycie paliwa: 2,3
Trwałość: 2,5
Toyo Observe S944 — łączna nota: 3,3 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,3
Śnieg: 2,9
Lód: 2,1
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,4
Trwałość: 3,0
Maxxis Premitra Snow WP6 — łączna nota: 3,4 (zadowalająca)
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 3,4
Lód: 2,8
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,2
Trwałość: 3,0
Goodride Z-507 Zuper Snow — łączna nota: 5,5 (niewystarczająca)
Suchy asfalt: 3,8
Mokry asfalt: 3,3
Śnieg: 5,5
Lód: 3,1
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,1
Trwałość: 3,5
Linglong Green-Max Winter UHP — łączna nota: 5,5 (niewystarczająca)
Suchy asfalt: 3,5
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 2,2
Lód: 2,4
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 2,3
Trwałość: 2,5
Warto zauważyć, że najgorzej oceniona w zestawieniu opona na swojej etykiecie informacyjnej w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni otrzymała notę "C". Najfatalniejsze wyniki w niemieckim teście uzyskała właśnie w tej kategorii. Mimo to pod względem jazdy na mokrym asfalcie ma na unijnej etykiecie wyższą ocenę niż przywołana wcześniej w tekście opona z symbolem sopla lodu. Wniosek? Ogumienie z takim piktogramem jest tylko i wyłącznie dla tych, którzy bardzo dużą część zimy jeżdżą w trudnych śniegowych warunkach.