Nadchodzą zmiany w akcyzie. Sprawdzisz stan auta i wysokość zapłaconego podatku
Podanie daty produkcji, stanu technicznego, kwoty zapłaconego podatku, a nawet stanu licznika. Takie obowiązki spadną na osoby importujące auto używane. Wszystko po to, aby zwalczyć proceder zaniżania akcyzy.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ministerstwo Finansów w pocie czoła pracuje nad nowymi regulacjami. W teorii zmieniają one niewiele, ale mogą być znaczące dla osób zajmujących się importem aut używanych. W dokumentach zawierających "dane identyfikujące samochód” znajdą się dodatkowo pola wskazujące na rok produkcji, wysokość opłaconego podatku czy stanu technicznego.
Dodatkowo Związek Dealerów Samochodów w ramach konsultacji zaproponował dodanie pola "przebieg w km". To miałoby poprawić wykrywalność zjawiska tzw. "kręcenia liczników". Ingerencja w stan tego urządzenia jest już karana pozbawieniem wolności od 3 miesięcy do 5 lat, zarówno dla osoby zlecającej, jak i dokonującej takiej operacji.
Skąd takie zmiany?
Jak informuje resort finansów, mechanizm nieprawidłowości polega na zaniżaniu obowiązkowego podatku akcyzowego poprzez podawanie większego wieku pojazdu. Z kolei deklarowana w piśmie wysokość zapłaconego podatku to kolejne zabezpieczenie dla klienta.
Zarówno on, jak i urzędnik, będą mogli sprawdzić, czy danina odbiegała od "średniej rynkowej". Jeśli tak, to powinno zapalić w jego głowie żółtą lampkę. Wypełnić trzeba będzie również pole dot. stanu pojazdu i wskazać, czy jest on uszkodzony w momencie przekroczenia granicy kraju.
Są i wątpliwości
Polska jako jeden z nielicznych krajów opiera się na dacie produkcji pojazdu, a nie jego pierwszej rejestracji, co może mieć wpływ na problemy z wyliczeniem akcyzy. Wypełnienie dokumentów wyjawia też kwotę, jaką zapłaciła osoba importująca auto, co w przypadku kolejnej sprzedaży zarobkowej jest złamaniem tajemnicy handlowej. Pozostaje też kwestia stanu auta – czy uszkodzone auto to totalny wrak czy po prostu wymaga ono np. kosmetyki lakieru?
Nowelizacja została zaopiniowana przez organizacje związane z branżą motoryzacyjną. Ich wnioski nie zostały jeszcze opublikowane.