Żarówki specjalne typu Blue - imitacje ksenonów [oświetlenie]
Wielu kierowców zrażonych wysokim kosztem montażu porządnego zestawu ksenonowego i konsekwencjami korzystania z taniej alternatywy zmierza w kierunku imitacji światła biało-niebieskiego.
10.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wielu kierowców zrażonych wysokim kosztem montażu porządnego zestawu ksenonowego i konsekwencjami korzystania z taniej alternatywy zmierza w kierunku imitacji światła biało-niebieskiego.
Określoną temperaturę barwową światła uzyskuje się poprzez pokrywanie szklanych baniek żarówki specjalnymi filtrami i powłokami, które mają powodować emisję określonej barwy światła. Z poprzednich części artykułów na temat oświetlenia samochodowego wiadomo już, że ludzkie oko najlepiej reaguje na światło zbliżone do dziennego, a receptory odpowiedzialne za widzenie w nocy - na fale elektromagnetyczne o długości fali odpowiadającej barwie niebieskiej.
Specjalne powłoki mające za zadanie wymusić odpowiednią barwę, imitując światło ksenonowe, cechują się zwykle niebieskim filtrem, który osłabia strumień światła, pochłaniając część fal. Aby utrzymać określony zasięg i oświetlić odpowiedni obszar (światłość) przed pojazdem, zazwyczaj zwiększa się strumień świetlny przez zabiegi mechaniczne, takie jak skrócenie żarnika czy podanie większej mocy, nawet do 90 W.
Powoduje to nawet kilkukrotne skrócenie żywotności żarówki, a jednocześnie podnosi koszt użytych do jej wyprodukowania materiałów. To z kolei przekłada się na cenę. Niezastosowanie takich zabiegów mogłoby nawet wykluczyć produkt z rynku ze względu na niespełnienie warunków minimalnego strumienia świetlnego, ustanowionych przez certyfikujące organy.
Kupując żarówki typu Blue, należy także zwracać uwagę na producenta. Tanie zamienniki chińskich producentów charakteryzują się zazwyczaj dość kiepskimi parametrami świetlnymi i mogą zrazić do markowych produktów. Żarówki halogenowe emitujące światło o zabarwieniu niebieskim cechują się zwykle temperaturą barwową w okolicy 4000 K. To więcej niż zwykła żarówka halogenowa (około 3000 K), ale mniej niż ksenonowa (powyżej 5000 K).
Żarówki Blue występują głównie z trzonkami H1, H3, H4, H7, HB3, HB4, W5W, T4W, H6W. Ceny markowych produktów rozpoczynają się od kilkudziesięciu, a kończą nawet powyżej 100 zł za komplet.
Przykładowe produkty:
Philips Blue Vision
Osram Cool Blue
Narva Range Power Blue 30%
Tungsram Super Blue
Lucas Blue Lighting
Zobacz także:
Temperatura barwowa światła – dlaczego jest tak ważna? [oświetlenie]href="../2011/03/2011/02/2011/02/28/reflektory-ksenonowe-%E2%80%93-podstawy-oswietlenie">
[url=../2011/03/2011/02/2011/03/01/ksenony-samorobki-na-co-uwazac-oswietlenie]Ksenony samoróbki – na co uważać? [oświetlenie]
[/url][url=../2011/02/28/reflektory-ksenonowe-%E2%80%93-podstawy-oswietlenie]Reflektory ksenonowe – podstawy [oświetlenie]