Poradniki i mechanikaZapachy i dźwięki – czy można rozpoznać po nich usterkę samochodu?
Zapachy i dźwięki – czy można rozpoznać po nich usterkę samochodu?
Zdaniem ekspertów ProfiAuto nie warto ignorować nowych zapachów i dźwięków, które nie pasują do tego, co znaliśmy w aucie do tej pory. Zanim jednak udacie się do mechanika, poznajcie typowe przyczyny ich występowania.
Dopiero diagnoza w warsztacie pozwoli ustalić przyczynę, ale pewna wiedza się przyda, kiedy pojawi się nowy odgłos lub zapach
25.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Eksploatując samochód, przyzwyczajamy się do różnych dźwięków, a nawet zapachów. Kiedy coś się zmieni, pojawi się nowe, można się zaniepokoić. Nie wszystko musi być objawem poważnej usterki. Oto jak mechanicy ProfiAuto definiują niektóre z nich.
Zapachy, na które warto zwrócić uwagę:
- Stęchlizna lub zapach pleśni - pojawia się po włączeniu klimatyzacji, co może oznaczać mocno zanieczyszczone kanały wentylacyjne i filtr kabinowy.
- Zapach wilgoci - może oznaczać problemy z gromadzącą się w aucie wodą, w dłuższym czasie może powodować to korozję.
- Woń palonego plastiku bądź gumy – zwarcie i zapalenie się instalacji elektrycznej, a tym samym niebezpieczeństwo pożaru.
- Zapach benzyny – wyciek paliwa, nieszczelność w układzie. Jeśli intensywnie czuć go w kabinie, to zapach może dochodzić spod maski, co może się zakończyć pożarem.
- Zapach spalenizny – podobny do kwasu - pojawia się, kiedy dojdzie do długotrwałego poślizgu sprzęgła. Niegroźne, ale lepiej unikać.
- Bijące ciepła przy kole – rozgrzana tarcza hamulcowa, czyli nieprawidłowo działające lub przegrzane hamulce.
Dźwięki, których nie warto ignorować:
- Pisk podczas rozruchu czy dodawania gazu - pasek wieloklinowy napędzający osprzęt silnika. Może oznaczać zużycie jednego z urządzeń, które nadmiernie obciąża napęd paska.
- Pisk podczas hamowania - hamulce piszczeć nie powinny, ale nie jest to też nic groźnego. Może to być oznaka źle dobranych lub zamontowanych klocków hamulcowych.
- Terkotanie lub stukanie spod maski – poważne, nie ignorować. Może to być awaria któregoś z podzespołów, a nawet silnika. Jeśli częstotliwość takiego stukania czy terkotania jest adekwatna do obrotów silnika, może to być któryś z elementów mechanicznych.
- Klepanie po rozruchu zimnego silnika - nieprawidłowo ustawiony luz zaworowy lub zużycie hydroregulatorów.
- Terkotanie czy dzwonienie w silniku - może oznaczać poważną awarię w układzie rozrządu lub groźne zjawisko zwane spalaniem stukowym (tylko przy dodawaniu gazu).
- Wycie podczas mocnego skręcania w trakcie manewrowania - zużyta pompa wspomagania układu kierowniczego lub mała ilość płynu hydraulicznego.
- Wycie kół w czasie jazdy – jeśli zmienia się wraz ze skręcaniem, zużyte łożysko koła.
- Terkotanie podczas przyspieszania i jednoczesnego skręcania – zużyty przegub napędowy
- Pukanie połączone z wibracjami podczas przyspieszania lub zwalniania – zużyty przegub wału napędowego lub wibracje na wale.
- Głuche puknięcia - zużycie sworznia w wahaczu.
- Regularne krótkie pukanie - zużyte gumy lub łączniki stabilizatora, a także poduszki amortyzatorów.
- Głośne, nieregularne i niezbyt częste stuknięcie - może natomiast oznaczać pęknięta sprężyna zawieszenia
- Skrzypienie zawieszenia – stare duże gumy tzw. silentblocki.
- Pyrkotanie wydechu – nieszczelność w układzie wylotowym