Poradniki i mechanikaZapachy i dźwięki – czy można rozpoznać po nich usterkę samochodu?
Zapachy i dźwięki – czy można rozpoznać po nich usterkę samochodu?
Zdaniem ekspertów ProfiAuto nie warto ignorować nowych zapachów i dźwięków, które nie pasują do tego, co znaliśmy w aucie do tej pory. Zanim jednak udacie się do mechanika, poznajcie typowe przyczyny ich występowania.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Eksploatując samochód, przyzwyczajamy się do różnych dźwięków, a nawet zapachów. Kiedy coś się zmieni, pojawi się nowe, można się zaniepokoić. Nie wszystko musi być objawem poważnej usterki. Oto jak mechanicy ProfiAuto definiują niektóre z nich.
Zapachy, na które warto zwrócić uwagę:
- Stęchlizna lub zapach pleśni - pojawia się po włączeniu klimatyzacji, co może oznaczać mocno zanieczyszczone kanały wentylacyjne i filtr kabinowy.
- Zapach wilgoci - może oznaczać problemy z gromadzącą się w aucie wodą, w dłuższym czasie może powodować to korozję.
- Woń palonego plastiku bądź gumy – zwarcie i zapalenie się instalacji elektrycznej, a tym samym niebezpieczeństwo pożaru.
- Zapach benzyny – wyciek paliwa, nieszczelność w układzie. Jeśli intensywnie czuć go w kabinie, to zapach może dochodzić spod maski, co może się zakończyć pożarem.
- Zapach spalenizny – podobny do kwasu - pojawia się, kiedy dojdzie do długotrwałego poślizgu sprzęgła. Niegroźne, ale lepiej unikać.
- Bijące ciepła przy kole – rozgrzana tarcza hamulcowa, czyli nieprawidłowo działające lub przegrzane hamulce.
Dźwięki, których nie warto ignorować:
- Pisk podczas rozruchu czy dodawania gazu - pasek wieloklinowy napędzający osprzęt silnika. Może oznaczać zużycie jednego z urządzeń, które nadmiernie obciąża napęd paska.
- Pisk podczas hamowania - hamulce piszczeć nie powinny, ale nie jest to też nic groźnego. Może to być oznaka źle dobranych lub zamontowanych klocków hamulcowych.
- Terkotanie lub stukanie spod maski – poważne, nie ignorować. Może to być awaria któregoś z podzespołów, a nawet silnika. Jeśli częstotliwość takiego stukania czy terkotania jest adekwatna do obrotów silnika, może to być któryś z elementów mechanicznych.
- Klepanie po rozruchu zimnego silnika - nieprawidłowo ustawiony luz zaworowy lub zużycie hydroregulatorów.
- Terkotanie czy dzwonienie w silniku - może oznaczać poważną awarię w układzie rozrządu lub groźne zjawisko zwane spalaniem stukowym (tylko przy dodawaniu gazu).
- Wycie podczas mocnego skręcania w trakcie manewrowania - zużyta pompa wspomagania układu kierowniczego lub mała ilość płynu hydraulicznego.
- Wycie kół w czasie jazdy – jeśli zmienia się wraz ze skręcaniem, zużyte łożysko koła.
- Terkotanie podczas przyspieszania i jednoczesnego skręcania – zużyty przegub napędowy
- Pukanie połączone z wibracjami podczas przyspieszania lub zwalniania – zużyty przegub wału napędowego lub wibracje na wale.
- Głuche puknięcia - zużycie sworznia w wahaczu.
- Regularne krótkie pukanie - zużyte gumy lub łączniki stabilizatora, a także poduszki amortyzatorów.
- Głośne, nieregularne i niezbyt częste stuknięcie - może natomiast oznaczać pęknięta sprężyna zawieszenia
- Skrzypienie zawieszenia – stare duże gumy tzw. silentblocki.
- Pyrkotanie wydechu – nieszczelność w układzie wylotowym