Z uśmiechem na twarzy – BBR 3 MPS Phase 2 (2011)
W dziale tuningu na łamach Autokultu Mazda pojawia się zwykle przy okazji opisu samochodów przerobionych przez firmę BBR. Tym razem nie będzie inaczej. Oto auto, które może śmiało konkurować nawet z nieco podkręconymi Volkswagenami Golfami R.
04.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:32
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W dziale tuningu na łamach Autokultu Mazda pojawia się zwykle przy okazji opisu samochodów przerobionych przez firmę BBR. Tym razem nie będzie inaczej. Oto auto, które może śmiało konkurować nawet z nieco podkręconymi Volkswagenami Golfami R.
Mazda 3 to kompaktowy hatchback o dynamicznych liniach. Auto z najnowszym nadwoziem ma uśmiechnięty pysk. Podobna mina pojawi się też na pewno na twarzy kierowcy, który w swoje ręce dostanie auto stuningowane przez brytyjskie BBR.
Seryjny japończyk ma pod maską 2,3-litrowy silnik z rodziny L3 (model L3-VDT), wyposażony w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk benzyny. W specyfikacji MPS motor ma moc 260 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 3000 obr./min.
Mechnicy BBR zwiększyli przede wszystkim wydajność turbosprężarki, instalując większą zwężkę dolotową zamiast fabrycznej. Dzięki temu urządzenie może podawać większe ilości powietrza. W związku z tą przeróbką za słaba okazała się pompa paliwa, którą też trzeba było zmienić na wydajniejszą.
Do tego doszły jeszcze sportowe konwertery katalityczne, 7,5-centymetrowe tzw. portki, oraz filtry powietrza o zmniejszonych oporach przepływu. I to by było na tyle zmian w silniku.
Efekt jest całkiem niezły, bo moc jednostki napędowej po tuningu wzrosła do 320 KM i jest dostępna przy 6200 obr./min. Szczytowy moment obrotowy to aż 500 Nm przy 3800 obr./min. Wszystko to jest nadal transportowane na przednie koła przez 6-biegową, manualną skrzynię biegów.
Nie znamy osiągów wozu, ale już seryjna Mazda 3 MPS potrzebuje tylko 6,10 s na rozpędzenie się do 100 km/h i osiąga 250 km/h. Auto po tuningu jest z pewnością szybsze.
Koszt tuningu silnika nie przekracza 2000 funtów. Można również zamówić krótsze i sztywniejsze sprężyny zawieszenia za 165 funtów lub kompletne zawieszenie Koni z regulowanymi amortyzatorami za 795 funtów.
Dane techniczne
- Typ: R4, L3-VDT
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2261 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 320 KM przy 6200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 141,53 KM/l (seryjny – 114,99 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm przy 3800 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 280 mm
- Koła przednie: 7,5 x 18”
- Koła tylne: 7,5 x 18”
- Opony przednie: 225/40 R 18
- Opony tylne: 225/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1460 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,56 kg/KM (seryjny – 5,62 kg/KM)
- Długość: 4505 mm
- Szerokość: 1770 mm
- Rozstaw osi: 2640 mmblock position=\inside7032/block
Źródło: automobilesreview