Używana Mazda MX‑5 (1989-2005) to jedna z najlepszych propozycji jeśli szukasz roadstera
W tym tygodniu prezentujemy jeden z najsubtelniejszych i najbardziej docenianych przez prawdziwych fanów motoryzacji samochodów. Podobno jest to auto dla mężczyzn, którzy nie mają kompleksów i nie muszą podbudowywać swojego ego liczbą koni mechanicznych. Przed Wami Mazda MX-5, niemal idealny roadster za bardzo, ale to bardzo rozsądne pieniądze.
09.08.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jako jeden z nielicznych aut na rynku, Mazda MX-5 ma naprawdę ciekawą historię, która rozpoczęła się już w roku 1976. Wówczas to Bob Hall, dziennikarz amerykańskiego magazynu Motor Trend, spotkał dwóch panów z działu badań i rozwoju Mazdy, którymi byli Keinichi Yamamoto oraz Rai Arai.
Bob Hall świetnie posługiwał się językiem japońskim, doskonale znał się także na japońskich autach. Kiedy pracownicy japońskiej marki zapytali Boba o to jaki jego zdaniem model powinna zbudować Mazda, Hall odparł, że brakuje mu auta na wzór brytyjskich roadsterów, w stylu Triumpha Spitfire, pojazdu w którym mógłby poczuć wiatr we włosach.
Pięć lat później, w 1981 roku Bob Hall i Keinichi Yamamoto, który awansował na prezesa, spotkali się ponownie, tym razem w Stanach Zjednoczonych. Keinichi otwierał właśnie studio designerskie Mazdy w Południowej Kalifornii i zatrudnił Marka Jordana, obiecującego stylistę. Yamamoto pamiętał doskonale rozmowę z Hallem i korzystając z nowych możliwości, dał zielone światło na stworzenie lekkiego japońskiego auta sportowego.
W 1983 roku ten pomysł przeistoczył się w koncepcję nad którą pracowały dwa konkurujące ze sobą oddziały Mazdy - w Kalifornii oraz w Tokio. Amerykański oddział zaproponował pojazd na wzór starych brytyjskich roadsterów z silnikiem umieszczonym z przodu i tylnym napędem, projekt ten został nazwany Duo 101. Drugie biuro projektowe proponowało wersję z silnikiem z przodu i przednim napędem, a także drugi wariant z centralnie umieszczoną jednostką napędową i z napędzaną tylną osią. Rok później, w 1984 roku Mazda ostatecznie zdecydowała się na stworzenie koncepcji studia z Kalifornii.
Właśnie tak stworzona została dwuosobowa Mazda z tylnym napędem i silnikiem umieszczonym z przodu, nazwana MX-5 (Mazda Experiment 5), która wyszła na rynek w 1989 roku. Pojazd ważył zaledwie 940 kilogramów. Inżynierowie zadbali o niemal idealny rozkład masy na obie osie w proporcjach 50/50, przez co auto rewelacyjnie się prowadziło i dawało ogromną frajdę z jazdy. Pierwsza generacja, którą najłatwiej rozpoznać po wysuwanych światłach, oznaczona była modelowo jako NA i produkowano ją w latach 1989-1997. Przez ten czas pojazd znalazł ponad 400.000 nabywców.
MX-5 sprzedawana była na kilku rynkach, między innymi w Japonii (Eunos Roadster) i Stanach Zjednoczonych (Mazda Miata) gdzie dostępna była już od 1989 roku oraz w Europie, na stary kontynent mały roadster trafił w 1990 roku. Początkowo Mazdę sprzedawano z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1.6-litra, który produkował 120 koni mechanicznych.
Ta jednostka pozwalała rozpędzić MX-5 do pierwszej setki w 9.5-sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 190 kilometrów na godzinę. W 1994 roku pod maską małego roadstera pojawiła się mocniejsza, 130-konna jednostka o pojemności 1.8-litra.
Druga generacja, która jest właśnie polecanym przez nas autem za bardzo rozsądne pieniądze, zadebiutowała na rynku w 1998 roku. Model ten wyposażony był już w mocniejsze jednostki napędowe o takich samych co w przypadku poprzednika pojemnościach 1.6 oraz 1.8.
Ta druga jednostka o mocy 146 koni mechanicznych w zupełności wystarczała autku, które ważyło dokładnie 1000 kilogramów, przez co przyspieszało do pierwszej setki w 8 sekund i osiągało prędkość maksymalną 205 kilometrów na godzinę.
W odróżnieniu do poprzednika, ze względu na bezpieczeństwo pieszych, Mazda zrezygnowała z charakterystycznych wysuwanych świateł, na rzecz tradycyjnych reflektorów, stylizowanych na model RX-7. To zaowocowało polepszeniem aerodynamiki nadwozia. Druga generacja była ponadto nieco szersza od wcześniejszego modelu. Auto nadal posiadło jednak identyczne zawieszenie, polepszony został układ hamulcowy, który wspomagał dostępny opcjonalnie ABS.
W 2000 roku (2001 modelowo) Mazda MX-5 przeszła facelifting, w którym zaostrzono optycznie wygląd auta, zamontowano nowe fotele z wyższymi zagłówkami. To również wtedy pojawiło się czerwone podświetlenie zegarów. Ponadto konstrukcja auta została usztywniona, dzięki czemu sympatyczny roadster jeszcze lepiej trzymał się drogi.
Produkcję modelu NB zakończono w 2005 roku, wtedy też na rynku zadebiutowała nowy MX-5. Na rok 2012 japoński producent zapowiedział kolejną odsłonę tego modelu, która oznaczona zostanie najprawdopodobniej jako ND. Auto ma niejako powrócić do korzeni, bowiem jego masa całkowita ma wynosić tylko 1000 kilogramów.
Dla kogo jest Mazda MX-5? Dla Ciebie! Jeżeli czytasz Autokult, to znaczy, że chociaż trochę interesujesz się motoryzacją, a samochód jest dla Ciebie czymś więcej niż tylko "przedmiotem". Ktoś może teraz pomyśleć, że przecież kupno i utrzymanie takiego auta jest drogie - niekoniecznie.
Dzięki swojej niewielkiej masie, Mazda (NB) napędzana jest silnikami o pojemnościach 1.6 i 1.8, które wysoko się kręcą, co daje frajdę z jazdy, a dzięki swoim niewielkim rozmiarom zapewniają umiarkowane spalanie w stosunku do osiągów - wiele zależy oczywiście od stylu jazdy. Wnętrze MX-5 jest bardzo ciasne, co lepsze wyczucie auta oraz powoduje złudzenie większej prędkości.
Nie ma również najmniejszego problemu ze zdobyciem części zamiennych. Sprzęgło do opisywanego w zeszłym tygodniu BMW Z3 z silnikiem 1.8 kosztuje w granicach 1021-1508 zł, natomiast za sprzęgło do MX-5 zapłacimy 649-771 złotych. Warto skorzystać także z tańszych zamienników, na przykład tylne klocki hamulcowe na tył mamy już za 71 zł, przód 88 zł. Argumentem przemawiającym za wyborem akurat MX-5 jest na pewno jej cena. Auto bardzo szybko traciło na wartości, przez co modele z 1999-2000 roku możemy mieć już nawet za 20 tysięcy złotych.
Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie? Na wszystko to, na co zwraca się uwagę przy kupnie "normalnego" auta oraz na rozkładany dach. Pęknięcia, nieszczelności nie są dobrą oznaką, często też można spotkać Mazdę z dodatkowym sztywnym dachem, przez co auto można eksploatować nawet zimą. Jest kilka firm specjalizujących się w sprowadzaniu takich roadsterów z USA.
Najrozsądniej byłoby chyba skorzystać z ich usług, gdyż są to auta sprawdzone pod względem technicznym i takie firmy często udzielają kilkumiesięcznej gwarancji. Kupujemy wówczas pewny samochód z książką serwisową.
Jeżeli szukasz subtelnego auta, którym możesz dojeżdżać do pracy i od czasu do czasu wyskoczyć na tor, Mazda MX-5 może być dla Ciebie idealną propozycją. To świetny pojazd dla tych, którzy rozpoczynają swoją przygodę ze sportami motorowymi, a nie chcą jeszcze inwestować w auto rajdowe czy wyścigowe.
Powyżej znajduje się naprawdę garstka informacji na temat MX-5, jest to jedno z tych aut, które ma naprawdę wspaniałą historię i bardzo oddaną rzeszę fanów na całym świecie. Kupując tę Mazdę, chcąc nie chcąc dołączasz do wspaniałej społeczności, a trudno za takie pieniądze (20-30 tysięcy) będzie znaleźć tak świetnie prowadzące się auto otoczone tak pozytywną aurą.
Mało kto wie, że w 2000 roku Mazda MX-5 została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedające się dwuosobowe auto. Rekord ustanowiony został jeszcze w 1990 roku, kiedy to wyprodukowano 95.640 egzemplarzy modelu NA. Na koniec przytoczę jeszcze wypowiedź Jeremyego Clarksona o naszej dzisiejszej bohaterce.
*"Jeżeli szukasz sportowego auta, MX-5 jest doskonałe. Nie kupisz niczego lepszego za tę cenę. Nic nie da Ci tyle frajdy. Jedynym powodem, dla którego dam Mazdzie 5 gwiazdek jest fakt, że nie mogę dać 14 gwiazdek." *