Używana Mazda MX‑3 - nie do końca sportowa
Po kilku tygodniach przerwy znowu podróżujemy do Kraju Kwitnącej Wiśni w poszukiwaniu auta używanego za rozsądne pieniądze, które daje kierowcy frajdę z jazdy. Tym razem coś dla osób, które nie mogą pozwolić sobie na wydatek większy niż 10 tysięcy złotych, a nadal chcą jeździć wyjątkowym autem. Mazda MX-3, czyli mały japoński hatchback za równowartość 2 pensji.
11.10.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Produkcja Mazdy MX-3 rozpoczęła się w 1991 roku. Auto - w zależności od rynku - sprzedawane było jako MX-3, Eunos 30X, Autozam AZ-3 oraz Mazda AZ-3. Trudno jednoznacznie określić, czy projektanci japońskiego producenta stworzyli trzydrzwiowego hatchbacka, czy trzydrzwiowe coupe. Najłatwiej więc przyjąć, że to po prostu hatchback o stylistyce coupe. Patrząc na Mazdę MX-3 z boku, trudno uwierzyć, że wewnątrz tego autka znajdują się cztery miejsca.
Nadwozie o długości 4,22-metra osadzone zostało na płycie podłogowej modelu 323F. Z większej siostry MX-3 przejęła także wnętrze oraz część podzespołów mechanicznych. Recepta twórców trzydrzwiowej Mazdy była bardzo prosta: lekka konstrukcja, niskie nadwozie, charakterystyczna stylistyka.
Na tle konkurencji na początku lat 90. ubiegłego wieku MX-3 wyglądała naprawdę oryginalnie. Podobnie jest również dziś - zadbane egzemplarze nadal rzucają się w oczy.
1030 kilogramów to naprawdę niewiele. Biorąc pod uwagę masę, można powiedzieć, że MX-3 to MX-5 w wersji z zamkniętym dachem. W przeciwieństwie do dwumiejscowego roadstera czteromiejscowy hatchback miał jednak napęd na przednią oś. Mimo to nisko osadzony środek ciężkości zapewniał świetne właściwości jezdne, a półkubełkowe fotele trzymały kierowcę oraz pasażera na ostrzejszych zakrętach.
Jednostki napędowe
Łatwo uzyskać średnie spalanie na poziomie 8 litrów na 100 km, a wbrew pozorom silnik ten cechuje się wysoką elastycznością. Najsłabsza MX-3 rozpędza się do pierwszej setki w 10,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h.
W 1994 roku na rynku pojawiła się mocniejsza odmiana jednostki 1,6 z dwoma wałkami rozrządu i mocą 107 koni mechanicznych oraz 142 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna wzrosła do blisko 200 kilometrów na godzinę, a sprint do pierwszej setki skrócił się do 9,8 sekundy.
Dla najbardziej wymagających i żądnych sportowych wrażeń kierowców Mazda przygotowała jednak jednostkę V6 o pojemności 1,8 litra. Japoński producent stworzył ją specjalnie dla tego modelu.
Jednostka ta generuje 129 (początkowo 136) koni mechanicznych i moment obrotowy 157 Nm. Taka moc sprawia, że ważące nieco ponad tonę nadwozie rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,5 sekundy, a wskazówka prędkościomierza bez problemu przekracza granicę 200 kilometrów na godzinę.
W przeciwieństwie do czterocylindrowych jednostek o pojemności 1,6 litra motor 1,8 spala średnio nieco ponad 10 litrów na setkę, co przy takich osiągach jest zadowalającym wynikiem.
Mimo wyraźnie słabszych osiągów, ze względu na niezawodność, koszty ewentualnych napraw i ceny części zamiennych, dużo rozsądniej jest wybrać Mazdę MX-3 z silnikiem 1,6. Są to jednostki bezawaryjne i - w przeciwieństwie do 1,8 - nie mają tendencji do spalania oleju.
Słabsze wersje będą również tańsze w zakupie, istnieje też większe prawdopodobieństwo, że znajdziemy bezwypadkowy egzemplarz.
Wnętrze
Kabina pasażerska MX-3 nie należy do obszernych, jednak osoby siedzące na dwóch przednich fotelach znajdą wystarczającą ilość miejsca, również nad głową.
Dużo gorzej będą mieli desperaci zmuszeni do zajęcia miejsca z tyłu. Brakuje tam zagłówków, a na ilość wolnej przestrzeni nie będą skarżyli się jedynie pasażerowie, których wzrost nie przekracza 160 cm. Mimo tego, że w wielu wersjach znaleźć można elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka, szyberdach czy klimatyzację, wnętrze MX-3 nie należy do komfortowych.
Mazda MX-3 na co dzień?
Tutaj oprócz widoczności problemy sprawia także wysoki próg załadunku. Podczas parkowania pamiętać należy również o tym, aby zostawić sobie wystarczającą ilość miejsca do otwarcia stosunkowo długich drzwi.
W przyszłym roku model MX-3 obchodzi swoje 20. urodziny, trudno więc po "dorosłym" aucie oczekiwać stuprocentowej bezawaryjności. Przed zakupem warto dokładnie zbadać stan zawieszenia oraz układu wydechowego.
Gumowe elementy nie są długowieczne. Oceniając wiarygodność przebiegu, należy pamiętać o tym, że półkubełkowe fotele podczas wsiadania i wysiadania wycierają się znacznie szybciej od zwykłych siedzisk. Ceny egzemplarzy z początkowych lat produkcji wahają się na poziomie 4-5 tysięcy złotych.
Ceny wybranych części zamiennych:
- Drążek kierowniczy - JC 46 zł
- Bęben hamulcowy tył - JC 132 zł
- Klocki hamulcowe przód - JC Premium 76 zł
- Klocki hamulcowe tył - JC Premium 56 zł
- Łącznik stabilizatora przód - Mazda 134 zł
- Panewki główne - Taiho 207 zł
- Sprzęgło - JC Premium 342 zł