Mazda MX-3
MX-3 to model niewielkiego samochodu usportowionego o stylistyce coupé produkowanego w latach 1991-1998 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation.
MX-3 wytwarzana była tylko w jednej fabryce w Japonii, a sprzedawano ją na całym świecie pod różnymi nazwami. Oprócz dobrze znanego w Polsce oznaczenia MX-3 nosiła następujące nazwy: Mazda MX-3 Precidia w Kanadzie, Eunos 30X w Australii, Eunos Presso, Autozam AZ-3 oraz Mazda AZ-3 w Japonii. Auto po raz pierwszy pokazano na salonie samochodowym w Genewie. Wkrótce trafiło do produkcji.
Model MX-3 korzystał z płyty podłogowej BG, której Mazda użyła do produkcji 323/Familii. Nadwozie MX-3 różniło się jednak znacznie od rodzinnej 323. Karoseria była obła i przypominała mocniejsze sportowe samochody. Tylna szyba unosiła się do góry, dając dostęp do bagażnika. Również tylną szybę mieli nad głowami pasażerowie tylnych siedzeń.
Zaskakujące może być to, że Mazda MX-3 była autem 4-osobowym. Oparcia tylnych foteli sięgały bardzo daleko w tył samochodu w miejsce, gdzie zaczynała się opadająca ku dołowi tylna szyba. Z tego powodu przestrzeni nad głową było bardzo mało. Podobnie z przestrzenią na nogi, której dorosłym osobom nawet o niewielkim wzroście po prostu brakowało. Tylne miejsca należało więc traktować jako przestrzeń bagażową lub w ostateczności miejsce, na którym można przetransportować dzieci. Dodatkowymi utrudnieniami były niezbyt duże drzwi i nisko biegnąca krawędź dachu, co nie ułatwiało dostania się do środka wozu.
Niewiele lepiej było też z przodu. Tutaj miejsca było nieco więcej, ale nie na tyle dużo, żeby wysokie osoby mogły czuć się na przednich fotelach swobodnie. Problemem była też niezbyt dobra widoczność do tyłu spowodowana płasko opadającą w dół tylną szybą.
Tworzywa użyte do obicia siedzeń i deski rozdzielczej miały średnią jakość – plastiki na desce rozdzielczej są twarde, ale wszystko zmontowano stosunkowo dobrze. W 1994 roku Mazda wymieniła deskę rozdzielczą na nową.
Podstawowym motorem montowanym pod maską Mazdy MX-3 był 1,6-litrowy czterocylindrowiec o mocy zaledwie 90 KM. To niewiele, ale przy masie własnej samochodu wynoszącej około 1030 kg wystarczało to na rozpędzenie małego auta do 100 km/h w 10,5 s i osiągniecie prędkości maksymalnej 170 km/h. Do tego jednostka wykazywała się stosunkowo niezłą ekonomiką, spalając około 8 l paliwa na 100 km.
Po 3 latach produkcji, w 1994 roku, pojawiła się ulepszona wersja wspominanego motoru. Miała ona moc 107 KM i maksymalny moment obrotowy 142 Nm. Lepsze parametry silnika przełożyły się na wyższe osiągi. Mazda z tym motorem przyspieszała do 100 km/h w 9,8 s i osiągała 180 km/h.
Najmocniejszym dostępnym silnikiem w MX-3 był widlasty 6-cylindrowiec o objętości skokowej zaledwie 1,8 l. Miał on moc maksymalną 133 KM, a moment obrotowy wynosił 157 Nm. Tak wyposażona Mazda rozwijała prędkość nawet 210 km/h, a setka na liczniku wyświetlała się po 8,5 s. Wadą tego ostatniego motoru jest tendencja do spalania oleju silnikowego w zbyt dużych ilościach. Również pod względem awaryjności lepiej wypada mniejszy silnik.
Mazda MX-3 wytwarzana była do 1998 roku. Nie zastąpiono jej nowszym modelem.
Od rozpoczęcia produkcji Mazdy MX-3 minęło już ponad 20 lat i tylko nieliczne egzemplarze zachowały się w bardzo dobrym stanie. Większość aut ma za sobą mniejsze lub większe przygody drogowe – nierzadko poważne wypadki, po których naprawiano je, właściwie przywracając ze stanu nadającego się tylko do zezłomowania. Dobrze zachowane sztuki łatwo wyłowić spośród pozostałych. Kosztują one jednak sporo więcej niż większość MX-3, które można nabyć już za około 4-5 tys. zł.