Używana Honda Prelude - ostatnia taka honda
Honda Prelude przez wielu uważana jest za idealne auto do rozpoczęcia przygody z pojazdami coupe o sportowej charakterystyce. Preludium, czyli wstęp, faktycznie pozwoli poznać przyszłemu właścicielowi wszelkie niedoskonałości jakie trzeba zaakceptować posiadając tego typu pojazd.
25.10.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W świecie motoryzacji istnieją kompromisy. Idealnie obrazuje to na przykład BMW M5 czy Audi Quattro z przeogromnym 12-cylindrowym dieslem. Jak jednak powszechnie wiadomo, jeżeli jest się dobrym we wszystkim, to nigdy nie będzie się mistrzem w jednej dziedzinie. To samo tyczy się motoryzacji. Dlatego właśnie powstały takie pojazdy jak Honda Prelude 5. generacji.
Nadwozie i stylistyka
Prelude świetnie nadaje się dla osób, które chcą rozpocząć przygodę z autami z nadwoziem coupe. Z jednej strony Honda pokazuje kierowcy wszelkie kompromisy, które należy uwzględnić przy kupnie takiego pojazdu, z drugiej strony natomiast nie rujnuje domowego budżetu i nie zmusza do ciągłych wizyt w serwisie. Wszystko dzięki dobrym jednostkom benzynowym o stosunkowo niewielkiej pojemności oraz dopracowanemu układowi jezdnemu.
Jednostki napędowe
Najsłabszy z nich o mocy 133 koni mechanicznych zadowoli jedynie najmniej wymagających kierowców. Ważąca 1380 kg Honda Prelude 2,0 16V rozpędza się do pierwszej setki w 9,3-sekundy. Po dłuższej chwili wskazówka okrągłego prędkościomierza zatrzyma się tuż za liczbą 200. Na trasie silnik zadowoli się nawet 7-8 litrami paliwa na 100 kilometrów. Podczas ostrzejszej jazdy spalanie może wzrosnąć do około 12 litrów.
Dla kierowców rządnych sportowych doznań Honda przygotowała 2,2-litrowe jednostki z podwójnym wałkiem rozrządu. Generują one 185, 200, a nawet 220 koni mechanicznych w 2,2 VTi-S. Już na pierwszy rzut oka można odróżnić mocniejsze odmiany. 185-konna wersja standardowo posiadała delikatną dokładkę pod przednim zderzakiem, 5-ramienne felgi oraz skórzany mieszek drążka zmiany biegów. Również w tych wersjach spotkać można układ kierowniczy 4WS ze skrętną tylną osią.
Na rynku wtórnym bardzo łatwo będzie znaleźć optymalną 200-konną wersję. Silnik ten pozwala autu na sprint od zera do setki w 7,5-sekundy i na osiągnięcie prędkości maksymalnej blisko 230 kilometrów na godzinę. Pozytywnie zaskoczyć może spalanie. Podczas dynamicznej jazdy auto może spalić średnio około 10-11 litrów benzyny na 100 kilometrów.
Prelude na co dzień
Bagażnik o pojemności 284 litrów ma bardzo wysoki próg załadunku, jak to zwykle w tego typu autach bywa. Kolejną cechą charakterystyczną Prelude jest twarde zawieszenie, jednak jego zalety da się docenić podczas szybkiej jazdy w ciasnych zakrętach. Honda świetnie trzyma się drogi, a kubełkowe fotele zapewniają doskonałe podparcie dla kierowcy i pasażera... pasażerki.
Czy warto?
Za Hondę z dwulitrowym silnikiem o mocy 133 koni mechanicznych trzeba zapłacić około 10 000 złotych. Mocniejsze i zadbane, a co najważniejsze bezwypadkowe egzemplarze z udokumentowaną przeszłością, kosztują już w granicach 17 000 - 18 000 złotych. Regularnie serwisowana Honda z olejem zmienianym co 10 000 km może stać się naprawdę idealnym preludium do wspaniałej przygody.
Ceny wybranych części zamiennych (2,0 16V):
- Drążek kierowniczy - JC 54 zł
- Łożysko koła przód - JC 215 zł
- Łącznik stabilizatora przód - Yamato 74 zł
- Łącznik stabilizatora tył - Yamato 86 zł
- Moduł zapłonowy - Mobiletron 218 zł
- Pompa wody - GMB 192 zł
- Sprzęgło - JC Premium 768 zł
- Uszczelki silnika (komplet) - Ajusa 870 zł
- Wahacz dolny lewo/prawo - 856 zł